Tool voor het berekenen van hellingen

Gestart door conducteur, 03 april 2009, 16:55:05 PM

conducteur

Tool voor het berekenen van hellingen.
wat?
Hiermee kan je eenvoudig het stijgingspercentage berekenen van een helling.
Het is geschikt voor de helling in een bocht, of op een recht stuk. Een combinatie van beide kan. Het is voorlopig niet mogelijk om een rechte te leggen met enkele stukken bogen, tenzij je dit zelf berekent. Ook is het niet mogelijk om meerdere toeren te berekenen voor een klimspiraal.
Waarom?
Ik heb dit excel bestandje ontworpen om het stijgingspercentage te bereken voor een klimspiraal of een helling, omdat ik zelf een klimspiraal wil bouwen in mijn baan.
Hoe werkt het?
Het is heel simpel: Nadat jij minimaal 6 gegevens en maximaal 11 gegevens hebt ingevuld, berekent het programma de rest voor jou, door een paar wiskundige formuletjes.
Aan de hand van vier afstanden of stralen (van een cirkel) en vier hoogteverschillen, maakt het bestandje maar liefst 16 combinaties en berekent daarbij het stijgingspercentage. Verder moet je excel nog duidelijk maken of je met rechte stukken werkt of met een bocht (klimspiraal). Als je van je cirkel een ovaal wilt maken door er enkele rechte stukken tussen te leggen moet je dit gewoon nog invullen.


Ik heb het gemaakt omdat ik het zelf nodig had, en ik dikwijls mensen tegenkom die hun hellingen te stijl maken. Wie het wil hebben, moet mij maar een e-mailtje zenden. Ik stuur je het excel 2003 bestandje en een stap voor stap handleiding.
Als er vragen zijn mag je die gerust stellen.


IMGhttp://i397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/Toolvoorhetberekenvanhellingen.gif/IMG
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steven 1/43 modelling

#1
Knap kunnen we in elk geval dit noemen ! Top [^]

tonycabus

#2
Vooral voor een kerel van 13!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

eddy

#3
Rian heb Pm gestuurd.

groeten eddy[:)]