Terugmelding bij profi wissels.

Gestart door dirkske, 02 april 2009, 20:29:16 PM

dirkske

Beste modelspoorders,

Ik zou graag op(bij) al mijn "profi" wissels een terugmelding instaleren.
Nu heb ik op de site van Klaas Zondervan al wel iets zien staan maar daar spreekt men van een eindcontact, en hier ontspoor ik.
Wie kan mij terug op het spoor brengen.
Ik hou er van om zelf iets in elkaar te frutselen, maar als het met elektriciteit werkt probeer ik toch wat voorzichtig te zijn.
Dus, als er iemand is die terugmelding heeft bij profi wissels zou ik hier graag wat van leren.:I

Met vriendelijke groeten Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Klaas Zondervan

Dirk, dat eindcontact, daar hoef je niet van te schrikken. Dat zit nl. al in de wisselaandrijving ingebouwd.
Je hoeft ook aan de originele aansturing met de drukknoppen niets te veranderen. Alleen een weerstand en 2 leds voeg je toe, dat is alles. En als je de wissels aanstuurt met wisselspanning, dan is het nuttig om in serie met de weerstand nog een diode op te nemen. Dat is om de leds te beschermen tijdens de negatieve periode van de spanning.

dirkske

Hoi Klaas,

Alvast bedank voor de snelle reaktie.
Met "in serie" bedoel je dat ik een diode plaats tussen de voorschakelweerstand en de led als ik het goed begrijp.[:I]

dirkske

Misschien is het toch het makkelijkste dat ik de voeding eerst gelijkricht, dan hoef ik de diode er al niet bij te doen.
Een bruggelijkrichter heb ik nog liggen:"B40C 5000/3300", ik hoop dat deze voldoet?
Ik vertrek nl. vanuit de wisselspanningsuitgang van een Fleischmann transfo.
Er zullen nog meer zaken op m'n baan gelijkstroom nodig hebben zoals perronverlichting die ik ga maken met heldere smd-leds.
Ik zal eens een testje wagen.

Mvg. Dirk.