Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Minitrix met Lokpilot stottert

Gestart door Michiel, 28 maart 2009, 22:49:04 PM

Michiel

Hallo,

Ik heb een Minitrix 12407 NMBS stoomlok type 26. Dat is een vrij recente productie (2003), nieuw gekocht en amper gereden, DCC voorbereid, en liep analoog als en zonnetje. De lok heeft een "Glockenanker" motor.

Ik heb er een ESU Lokpilot 3.0 (52687) decoder ingestoken, en nu schokt en stottert ie, en maakt een scherp knetterend lawaai. Ik heb de aanbevolen CV waarden gebruikt uit de manual, en variaties op het thema geprobeerd, maar de lok blijft matig tot slecht rijden. Ik heb de decoder er in gesoldeerd, dus het is geen probleem van de minitrix-DCC connector.

Heeft iemand een idee hoe ik deze stoomlok goed rijdend kan krijgen?
groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Zimo, decoder dat is het sleutelwoord.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Dus, met mijn lokpilot is er geen hoop op beterschap?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

LokSound

citaat:
Geplaatst door INFO

Zimo, decoder dat is het sleutelwoord.


Mr. info,
Wat een antwoord is dan nu weer?
Moeders slimste zeker?
Daar is die man toch niet mee geholpen!

Aan Saraan: we zoeken dit uit voor U!
Met plezier

Michiel

Loksound, ik heb ondertussen een mailtje gestuurd naar de technische dienst.

met vriendelijke groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

treinliefde

Ja Info je hebt gelijk.

Op de Esu decoders heb je garantie, maar het is ofwel de klant zijn fout ofwel die van de winkelier.

Denk maar niet dat je op garantie kan terugvallen

LokSound

citaat:
Geplaatst door treinliefde


Denk maar niet dat je op garantie kan terugvallen


de problemen die Michiel van Saraan tegen komt hebben niets met garantie te maken hoor!
Wij helpen hem dit op te lossen doch hebben nog nooit gevraagd wanneer hij de decoder heeft gekocht.

LokSound

citaat:
Geplaatst door treinliefde

Ja Info je hebt gelijk.

Op de Esu decoders heb je garantie, maar het is ofwel de klant zijn fout ofwel die van de winkelier.

Denk maar niet dat je op garantie kan terugvallen



U verkoopt ook graag onzin.
Lok werd in orde gesteld door ESU.
Gratis!

LokSound

service rapport van ESU:

I checked the decoder of the customer Mr. Van Loey for nearly three
hours and came to the following conclusion:

We found that the jerking of the decoder only appears when driving
forward. It is a Maxon motor, which is correctly set with CV 54 =6 and
CV 55= 4.

We installed a new decoder, but the mistake is still there. We checked
the older decoder with the decoder tester and it worked perfectly
fine. Now it?s clear that both decoders are absolutely functionable.

Afterwards we connected the power input directly with two cables to
the loco?s tender, to get a 100 per cent sure current consumption.
Then the loco ran very smoothly in both directions without any jerking.

Therefore we can say the following:
- the decoder is absolutely ok.
- the mistake is up to the current readout/consumption of the loco and
the onesided downspout of the motor coales.

We greased the contacts at the tender with conducting fat and the
running performance was much better. The loco?s customer needs to
clean the loco?s contacts and these at the tender and adjust them newly.

Michiel

Ik hoop binnenkort de lok thuis te mogen verwachten. Ik laat wel iets weten wat ervan geworden is, maar ik heb alle vertrouwen dat met bovenstaande adviezen de lok als een zonnetje zal gaan rijden.

In elk geval alvast mijn oprechte dank aan het hele ESU service team (Belgium and Germany) voor de moeite en tijd dat men in mijn modelletje heeft gestoken.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

LokSound

citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik hoop binnenkort de lok thuis te mogen verwachten. Ik laat wel iets weten wat ervan geworden is, maar ik heb alle vertrouwen dat met bovenstaande adviezen de lok als een zonnetje zal gaan rijden.

In elk geval alvast mijn oprechte dank aan het hele ESU service team (Belgium and Germany) voor de moeite en tijd dat men in mijn modelletje heeft gestoken.

groeten,



met plezier gedaan.
Is onze taak.


Patrick + team