Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Orient-Express in Waremme

Gestart door dgrr57, 19 maart 2009, 20:18:50 PM

Gottardo

Rond 19u00 vanavond stond er een Ori?nt Express in het station van Brussel-Zuid - is het dezelfde trein ?

Gottardo

Break302

En deze morgen te Gingelom

Break302 Jos

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gottardo

Rond 19u00 vanavond stond er een Ori?nt Expres in het station van Brussel-Zuid - is het dezelfde trein ?

Gottardo

ja

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Break302

Break302 Jos

prachtige foto [;)]

Michiel

citaat:
Geplaatst door Break302

...
Break302 Jos

Ik ben totaal verbaasd! Rijdt de Ori?nt-Express nog dagelijks door Belgi???? In elk geval lijkt me dat een mooie treinsamenstelling om te verzamelen... (toch even uitrekenen of ie binnen mijn maximale bloklengte blijft!) Oh nee, ik rij tijdperk II... liet me even meeslepen!

Bedankt voor de filmpjes en foto's! TOP! [^]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

swa

Wat me opvalt aan deze prachtige foto's:  Hier op het forum wordt er "geweatherd" dat het (soms ook echt) niet mooi meer is.  Heb je al eens gezien hoe proper alles er op die foto's uitziet?  De daken van de passagierswagens zijn bijna echt wit?! Al ons modelspoormateriaal moet er dus toch niet pers? "vies" uitzien om realistisch te zijn he!

karthuizer

citaat:
Geplaatst door Saraan

citaat:
Geplaatst door Break302

...
Break302 Jos

Ik ben totaal verbaasd! Rijdt de Ori?nt-Express nog dagelijks door Belgi???? In elk geval lijkt me dat een mooie treinsamenstelling om te verzamelen... (toch even uitrekenen of ie binnen mijn maximale bloklengte blijft!) Oh nee, ik rij tijdperk II... liet me even meeslepen!

Bedankt voor de filmpjes en foto's! TOP! [^]

De VSOE komt enkel in Belgi? wanneer er staking is in Frankrijk, zoals gisteren het geval was. De reizigers verlaten de trein in Brugge en dan wordt er leeg verder gereden naar Oostende om water bij te tanken en de vuilnis kwijt te raken.

Als ik me niet vergis vertrekt de VSOE ergens in april eenmalig vanuit Brussel.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door swa

Wat me opvalt aan deze prachtige foto's:  Hier op het forum wordt er "geweatherd" dat het (soms ook echt) niet mooi meer is.  Heb je al eens gezien hoe proper alles er op die foto's uitziet?  De daken van de passagierswagens zijn bijna echt wit?! Al ons modelspoormateriaal moet er dus toch niet pers? "vies" uitzien om realistisch te zijn he!

Tja, maar deze rijtuigen worden ook amper gebruikt h? [:D]

Memling

De rijtuigen zijn sinds begin de jaren tachtig gerestaureerd in de werkplaatsen van de Wagons Lits te Oostende.
NIET GEBRUIKT!!!!

wekelijks rijden deze van Frankrijk heen en weer naar Veneti?. Met ondermeer rijke Amerikanen enz die Europa in ??n week bezoeken.

De trein vertrekt in Londen, maar voor het Engelse stuk worden de bruin-Beige Pullman rijtuigen gebruikt.

De witte daken zijn typisch VSOE, er was een tijd vanuit Zwitserland een gelijkaardig initiatief maar hun daken waren zilverkleurig.

Er bestaan verschillende video's, DVD's van de VSOE en zijn geschiedenis. Leuk om weten is dat er in het Barrijtuig een heuse vleugelpiano staat.

Een truc om info te bekomen van deze trein is een bezoek aan de betere reisbureau's.

spoorse groeten
Memling

modelbaanHO

Serieus treintje: op de video van dgrr57 even geteld: 17 rijtuigen en 2 locs, zet dat even op je modelbaan [:p][:p]
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Jurgen

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Serieus treintje: op de video van dgrr57 even geteld: 17 rijtuigen en 2 locs, zet dat even op je modelbaan [:p][:p]

Dat is bijna mijn baan rond. [:D] All?, bij manier van spreken.

Het is volgens mij wel na te maken hoor. De locs worden door LS geproduceerd en ik dacht dat de rijtuigen ook opnieuw geproduceerd werden door een bepaald merk, maar ik weet niet meer welk.

Het blijft wel iets machtig om te zien zo'n stel.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bollen neus

citaat:
Geplaatst door swa

Dit had je ook ten tijde van de FRECCIA DEL SOLE vakantietreinen,van RAILTOUR , deze stonden ook steeds SPIC&SPAN versie op de sporen. Trouwens ik denk dat een ticketje voor deze treins "iets" meer zal kosten dan een doorsnee prijs? Weet het niet, ik heb hier nog nooit mee meegereden.

Groeten, Eric[:o)].

Gottardo

Was het Rivarossi niet die deze rijtuigen ooit in het programma voerde (en misschien nog steeds heeft) ? In elk geval heeft deze firma de rijtuigen geproduceerd in spoor N (maar daar ontbreken dan weer de NMBS-loks).

De treinlengte zou inderdaad niet mis zijn : 2x lok aan 20cm, en 17x rijtuig aan pakweg 27cm (de rijtuigen lijken me iets korter te zijn dan de standaard 26,4m rijtuigen die overal in Europa rondrijden) geeft een totale treinlengte in h0 van 4,99m [:p]

En te zeggen dat deze zware trein -de rijtuigen zijn per stuk veel zwaarder dan de moderne rijtuigen- over de 27 promille hellingen van de Brenner rijdt (vroeger in dubbeltractie door ?BB 1044, waarschijnlijk heden ten dage ook met ?BB Tauri).  Heel af en toe verscheen deze trein ook op de Gotthard (dubbeltractie met SBB Ae 6/6).  Trouwens, we hoeven de hellingen niet zo ver te gaan zoeken : hoe zou die trein vanuit Luik in Waremme geraakt zijn ? Tussen Li?ge-Guillemins en Ans ligt een helling van 28 promille.

Gottardo