Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

zware lijngoederendiensten

Gestart door conducteur, 15 maart 2009, 18:23:27 PM

conducteur

citaat:
Bron:Wikipedia (artikel: HLR1 77)  
Toekomst

Zware lijngoederendiensten2 worden op het Belgische spoorwegnet gereden met HLD 55-locomotieven. Omdat deze locomotievenreeks veroudert en de HLR 77 niet krachtig genoeg is om bijvoorbeeld zware kolen- en staaltreinen 2te trekken, kijkt de NMBS rond om nieuwe lijndiesels aan te kopen.

citaat:
Bron:Wikipedia(artikel: HLD155)
en worden vooral gebruikt voor het trekken van zware goederentreinen2. Ze reden ook met autotreinen van Genk naar Sloehaven en containertreinen op het traject Maasvlakte- Athus.

1) Waarvoor staat deze code eigenlijk?
2) Wat verstaat men onder zware lijngoederendiesten?
3) Wat kan je wel aan je 77/78 Hangen?
P.S:Ervin, ik heb je een mailtje gezonden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Tom

#1
1) HLD staat voor (lijn)diesellocomotief en HLR staat voor rangeerdiesellocomotief.

2) Zwaar is iets relatiefs, meestal bedoeld men ertstreinen en andere bulkgoederen of zeer lange goederentreinen.

3) Voor de goederendienst zowat alles zolang ze het maar kunnen trekken, de 77 kan in dubbel of in triple schakeling rijden. Voor de reizigersdienst is de 77 niet toegelaten doordat hij over geen verwarmingsinstalatie beschikt.
Tom

ERVIN

#2
En ik heb je ondertussen terug een mail verzonden.Maar krijg telkens " mail delivery failure" mss eens je mailbox wat uitmesten??[;)]

Als ik hier , in Mol , zie wat de 77/78ers er soms achter hangen hebben dan zijn dat volgens mij ook zeer zware goederentreinen hoor, neem nu de erts-treinen, 26 wagons beladen met zink-erts, en daarachter dan nog ( meestal) 7 wagons beladen met metalen profielen en nog een ketelwagon van "Nacco", dat maakt 34 wagons, in dubbeltractie welteverstaan h?.

Ook gebeurt het dat de erts-trein i.p.v. die metalenprofielen, er een stuk of 8 "Nord-wagons" heeft achter hangen, dus je kan er eigenlijk vanalles achter hangen h?, achter je 77/78.[;)]

knibbelknabbel

#3
Een 77'er krijgt zowat alles weg, maar valt na zo'n 30 km/h "plat" zoals we zeggen. Die hydraulische koppeling zorgt daarvoor. Er hangt ook veel van het profiel van de lijn af, natuurlijk!
Je kan de koppeling in 2 standen zetten; gamma 60 (iets krachtigere verhouding, maar inboeten in snelheid, max 60 km/h) en gamma 100 (minder krachtig, maar 100 km/h). Overschakelen tijdens het rijden is echter niet mogelijk!
77'ers die in treinschakeling rijden, worden overigens ook "begrensd", want de trekkracht op de haak is redelijk groot (gevaar voor koppelingsbreuk)

nmbs

#4
citaat:
... want de trekkracht op de haak is redelijk groot (gevaar voor koppelingsbreuk)



Dit valt te lezen als; "de trekinrichting van een 77/78 is eigenlijk veel te zwak gebouwd"[:o)]

Mvg Stephane

mark7758

#5
Nee.
Iedere loc heeft dat probleem.
Als er 2 locomotieven rijden in dubbeltractie en de voorste zet te hard aan kan de achterste loc het niet aan en de kans op koppeling breuk ontstaat.
In NL reed men vroeger vaak met 4x 6400 met ertstreinen, maar bij het aanzetten brak vaak de koppeling tussen de 3de en 4de loc.
Door nu maar met 3 loc's te rijden wordt de trekkracht wat beperkt en minder kans op koppeling breuk.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.