Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Spotten langs de Athus-Meuse lijn...?

Gestart door Arbeco, 10 maart 2009, 17:01:36 PM

Arbeco

Heren,

Komende vrijdag ben ik (eindelijk) weer eens een dagje vrij, en het idee kwam bij me op om weer eens een dagje te gaan filmen. Als het weer het toelaat, zou ik graag weer eens een bezoekje brengen aan de Athus-Meuse (Anseremme, Gendron, Beauraing e.d.), en nu is mijn vraag: Is dit vrijdags een beetje interessant voor ons filmers? Ik bedoel, is er veel verkeer, zowel vracht als personentreinen? Het is alweer een aardig tijdje geleden dat ik daar ben geweest, dus vraag ik jullie om wat raad. Alvast mijn hartelijke dank, en als jullie nog tips hebben voor leuke locatie's hoor ik dat heel graag!

Groetjes Len;)
Old diesels never die...

13erke

tuurlijk, tussen 13 en 15 uur kan het verkeer wel wat tegenvallen, maar buiten deze uren mag je toch zo'n 3 goederentreinen per uur verwachten en 2 passagierstreinen per 2 uur

hobbyist

Maar ook op de lijn Hasselt - Aarschot kan het behoorlijk druk zijn. Zo heb ik een vijftal jaar geleden een hele mooie job gehad waardoor ik veel pauze had. Ik stond toen aldoor aan deze lijn rond 17h00. vaak reden goederentreinen stapvoets en zelfs had ik de indruk om de 5min (de seinen kregen nog niet eens de kans om op groen te gaan).Ik weet niet of daar nu verandering is in gekomen maar als het mij toelaat zal ik zeker nog eens langs deze lijn m'n uurtjes slijten ( [:D]wel deze keer niet tijdens m'n werkuren)

factageklerk

Leon heeft gelijk deze lijn is ook zeer belanrijk voor het goederenverkeer naar Montzen de type's 28 ,77 ,78 class 66 zijn daar regelmatig te bewonderen alsook de sncf fretjes met de chloortrein naar de industrielijn van Tessenderlo

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Maar ook op de lijn Hasselt - Aarschot kan het behoorlijk druk zijn. Zo heb ik een vijftal jaar geleden een hele mooie job gehad waardoor ik veel pauze had. Ik stond toen aldoor aan deze lijn rond 17h00. vaak reden goederentreinen stapvoets en zelfs had ik de indruk om de 5min (de seinen kregen nog niet eens de kans om op groen te gaan).Ik weet niet of daar nu verandering is in gekomen maar als het mij toelaat zal ik zeker nog eens langs deze lijn m'n uurtjes slijten ( [:D]wel deze keer niet tijdens m'n werkuren)

B-Cargo

de SNCF is die trafiek op Tessenderlo terug kwijtgespeeld aan
B-Cargo, nu zijn het 2xT.77 die de vinylchloride trein ophalen/brengen.. [;)]

factageklerk

Echt? sinds wanneer dan. Zou dat kunnen dat de sncf fret trein ook getrokken werd met een class 66 want die heb ik eens een maand of 3 geleden met het fret-logo en de chloorwagens zien stilstaan in Aarschot.

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

hobbyist

van het typpe 77 klopt. ik zie die gewoonlijk s'morgen s in Tessenderlo als de wagons worden gewisseld. maanden geleden heb ik wel een andere groene loc voor zien staan maar dat was nog voor de winter.

Arbeco

Jongens, hartelijk dank voor deze tips, ik denk eraan om deze keer eens rond Hasselt te gaan spotten!!
Nogmaals dank!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

hobbyist

Dan kan ik je de volgende goede plaatsen aanraden dit om het praktisch onmogelijk is om in Hasselt station de treinen van kort bij te fotograferen. de eerste plaats is op de brug in Kermt, dan als je ze van heel ver in beide richtingen wil zien is in Schulen. dat was en is voor mij de favorieten plaats zelfs de doorgang van de treinen in de auto kunt waarnemen ( gemakkelijk te zien seinen van stand veranderen en ook wanneer de slagbomen toegaan) en dan tussen schaffen en Diest op de nieuwe fiets/voetgangersbrug maar ook in Diest station op de voetgangersbrug die over het spoor ligt.

janjozef

In boechout op de lijn Antwerpen-lier, en daar passeren er veel
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Echt? sinds wanneer dan. Zou dat kunnen dat de sncf fret trein ook getrokken werd met een class 66 want die heb ik eens een maand of 3 geleden met het fret-logo en de chloorwagens zien stilstaan in Aarschot.

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

Och, in Aarschot komt zo'n beetje vanalles langs.
Reeks 13, 23, 25, 27, 21, 20, 77, Class 66 van DLC en R4Chem, br 218 van de DB en een loc van Ruhrtalbahn heb ik ook al gezien. Met een beetje geluk krijg je ook nog een reeks 55 te zien. Een 3000 van de CFL heb ik nog niet gezien, maar het zou wel kunnen, ik sta ook niet constant te gapen aan de spoorweg h?. [:D]

Van reizigers komen vooral de Deense neuzen en Breaks langs, maar ook de klassieke tweetjes, M5, M6, M4, I6 (of I10, ik weet het niet zeker).

Vooral vanaf een uur of 5 komen er veel treinen langs. Dat is zowat het begin van de spits samen met redelijk wat goederen. Ideaal als je op korte tijd veel foto's wil nemen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Arbeco

Heb voor gisteren de raad van Hobbyist (Leon) opgevolgd, en ben naar Schulen gereden. Was er rond 10.30, eerst was het tot 11 uur vrij rustig, maar daarnaa kwam het "los"! Zowat de helft van de 28'ers heb ik voor de lens gehad, alsok aardig wat 21 en 27'ers, en de klapper was de 5528! Eerst met een korte trein richting Aarschot en later in de middag kwam hij als losse loc weer uit die richting terug. Al met al heb ik weer een klein half uurtje film! Foto's maken was lastig, omdat de treinen er aan hoge snelheid passeren.
Nogmaals dank voor de tips, volgende keer zal het de tip van JanJozef worden (Boechout).

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...