kwaliteit c-rails en marklin klantendienst

Gestart door factageklerk, 05 maart 2009, 23:06:46 PM

factageklerk

Een 3-tal weken geleden had ik m'n c-rail circuit gedemonteert om de kamer te renoveren en ik stelde vast dat sommige railverbdingstukjes afgebroken waren. Hoofdzakelijk van bochten , ik had dit al eens eerder voorgehad met een recht railstukje maar mijn handelaar gaf daar een nieuw voor. Nu had ik hier zo 5 bochtstukken liggen en ik stuurde daar eens eentje van naar marklin in Duitsland en legde dit probleem uit(in mijn gebrekkig duits).Ik dacht ze sturen misschien een nieuw stuk c-rail op maar niets was minder waar ,vandaag kreeg ik een brief in de bus met een onkostenofferte die ik eerst zou moeten betalen en dan zouden zij een nieuwe c-railbocht op sturen voor die prijs dat ze er voor vroegen kan ik bij de handelaar enkele bochten c-rail kopen. Ik denk dat men daar in goppingen de pedalen serieus kwijt zijn dat is toch geen klantenservice. En mijn vraag is zijn er hier nog mensen op het forum diet dit probleem ook gehad hebben?
 

Greg

Ondanks het feit dat ik vroeger ongeveer elke 2 seconden een nieuwe baan maakte heb ik hier geen problemen mee ondervonden.
Nu persoonlijk zou ik het nooit naar marklin sturen en gewoon naar een verdeler gaan. Als het spoor nog geen 2 jaar oud is dan heb je eigenlijk recht op garantie. Anders heeft marklin in theorie gelijk.

Nu aan de andere kant, marklin kent U niet en u plaatselijke verdeler wel. Ik denk dat marklin wel regelmatig te maken krijgt met garantieclaims die veroorzaakt zijn door wangebruik van diverse stukken. Dus mss dat daar hun houding te verklaren is.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

Bedenk hier wel dat duitsers geen nederlanders of belgen zijn,hier wil men nog wel eens verder kijken dan hun neus, en denken aan klantvriendelijkheid.
In duitsland is dat veel minder,regel is regel en graag of helemaal niet.
Bij ons praat je nog wel eens een kortingtje los,in duitsland is het hebben of niet hebben.
Op dit alles is natuurlijk wel eens een uitzondering maar het gevoels verschil blijft.
wim

erik50

De vraag is inderdaad hoe oud de rails zijn.
Waar zijn ze gekocht?
Dikwijls worden ze via internet tweedehands gekocht.
Dus hoe kan Marklin zoiets nu controleren.
Je leest dikwijls over afgebroken onderdelen op oudere c rails, er zouden problemen geweest zijn me de gebruikte kunststof.
Maar als ik andere mensen mag geloven zijn die altijd omgewisseld geworden bij Markin.
Heb je toch recht op garantie stap er dan mee naar je verkoper zoals andere al aan gegeven hebben.
Tenslotte dient garantie toch voor iets.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Jurgen

Ook slim van slechts 1 rail op te sturen h?. Het versturen daarvan kost al meer dan de rail zelf.

Maar kom, tot enkele maanden terug kreeg je gewoon nieuwe rails opgestuurd ter vervanging van je oude rails. Sinds de problemen bij M?rklin opnieuw begonnen zijn is dit afgelopen.

De reden dat je rails stuk gaan is inderdaad de slechte kwaliteit van de gebruikte grondstoffen. Die is maar enkele jaren gebruikt geweest tot de eerste klachten opdoken.
Je kan die rails trouwens ook herkennen. Ik dacht dat als het artikelnummer van de rails niet volledig onderaan op de rail staat, dat het nog een oude productie is. Bij de nieuwe productie van C-rails staat het artikelnummer volledig vermeld onderaan op de rail.
Bij die laatste zouden er geen problemen meer mogen zijn.

Ikzelf heb ook rails waar de verbindingen van afbreken. Ik heb zelfs een rail waar de bedding een stuk afgebroken is. Ik heb nooit de moeite gedaan om ze terug te doen naar mijn handelaar. Ik wist trouwens ook niet meer waar ik ze gekocht had. Opsturen naar M?rklin leek me beetje belachelijk omdat ik dan toch moest betalen voor de verzending en misschien ook om nieuwe rails te krijgen. Blijkbaar was M?rklin toch iets soepeler dan ik dacht want zij stuurden dus gratis nieuwe rails op. Tot voor kort dan toch.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

factageklerk

Ik heb nooit 2? hands c-rails bij de vakhandel of ebay gekocht de meeste kwamen bij mij uit de startsets, uitbreidingsets, of afzonderlijk bij de handelaar. Maar ik weet niet meer welk stuk rail uit welke doos kwam ,daarbij als je ze afzonderlijk koopt zit daar nooit een garantiebewijs bij. Goed het was wel dom van me[:I] om dat naar Marklin op te sturen i.p.v. eerst langs de handelaar te passeren. Maar van Marklin had ik meer klantvriendelijkheid verwacht of ze nu problemen hebben of niet[V]
 

Greg

De factuur is voldoende als betalingsbewijs. EN je moet toch niet weten welke factuur bij welke rail hoort.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Mr-tsjoektsjoek

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de C-rail, ik werk enkel met K-rails.

Hierbij gebeurde het ook wel eens dat bij afbraak van een baan de railcontacten sneuvelden. Ik los dit simpel op door de 'slechte' railstukken aan elkaar te solderen. Zo bekom je een solide electrische verbinding, veel beter zelfs als de verbinding met de railcontacten.

Zodoende is mijn baan opgebouwd uit railstukken van ongeveer 90 cm. Ieder stuk is voorzien van twee stroomdraden die worden aangesloten op een ringleiding onder de baan, bestaande uit elektriciteitsdraad van 2.5 mm?, welke is aangesloten aan het CS.

Misschien heb je hier een tip om je C-rails te herstellen, want op deze manier moet het bij de C-rail toch zeker ook lukken.