Stationsporen in verkanting leggen???

Gestart door Fretbol, 02 maart 2009, 12:14:44 PM

Gerolf

#15
In mijn 'Boulroie'-station liggen de sporen lichtjes verkant ...



Hoeveel het scheelt? Ongeveer 3/4 mm, denk ik ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dikken

#16
hoi gerolf,

ik ben jaloers op je perron!!!
zoek mij zelf ook zo een te maken maar weet niet goed hoe eraan te beginnen. heb je er toevallig plannen van?

groeten, bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Gerolf

#17
Als je het over de kappen hebt, die hebben in MSM gestaan [;)]
Over de perrons zelf staat er iets op mijn website (oud, minder geslaagde foto's)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dikken

#18
hoi gerolf,

ik heb het over het geheel, perron, kappen, steunpilaren, bankjes, tussenschotten,.. gewoon prachtig hoe jij dat gedaan hebt!

nog enig idee in welke MSM?

groeten, bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Tricolor

#19
"nog enig idee in welke MSM?"

63 en 64

dikken

#20
tnxs,

bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Gerolf

#21
citaat:
Geplaatst door Tricolor

63 en 64
Yep ... 't was nogal uitgebreid, die bouwbeschrijving [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

#22
Om eens terug te komen op het essentie van dit draadje :

Een verkanting van 1 mm HO is naar schaal 1/1 vertaald 87 mm. Dit is een tamelijk grote verkanting die meestal toegepast wordt in bochten op hoofdlijnen waar op volle snelheid wordt gereden. (120 - 160 km/h)

Het doel van verkanting is om een trein op volle snelheid zijn zwaartepunt te verplaatsen (naar binnen) zodat de trein niet uit de bocht gaat. (Denk maar eens hoe een wielrenner een bocht neemt).

Dus voor een trein die stopt in een perron is verkanting niet echt noodzakelijk, daar hij dan stilstaat en dus niet uit de bocht kan vliegen, de maximale snelheid bij het binnenrijden van een station is 40 km/h, dus ook niet zo hoog dat verkanting noodzakelijk is.

Wanneer bij het grote voorbeeld toch verkanting wordt toegepast in stations (perrons) bedraagt deze hooguit 40 mm.

Dus als je in HO 0.5 mm verkanting geeft in het perron is dat ruim voldoende, volgens mij.
Bij sporen die je voorziet om goederentreinen te laten passeren door het station kun je wel volle verkanting toepassen, daar een goederentrein meestal niet moet stoppen in een station.

Klaas Zondervan

#23
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Dus voor een trein die stopt in een perron is verkanting niet echt noodzakelijk, daar hij dan stilstaat en dus niet uit de bocht kan vliegen, de maximale snelheid bij het binnenrijden van een station is 40 km/h, dus ook niet zo hoog dat verkanting noodzakelijk is.
Het is al eerder gezegd, het hangt van de situatie af. Als langs datzelfde perron ook treinen met 120 km/h voorbijrijden, dan is de verkanting wel degelijk noodzakelijk.

Enne, goederentreinen stoppen toch wel vaak in een station, bijvoorbeeld om een andere trein voorrang te verlenen. Zowel in Nederland als in Belgi? heb ik dat vaak gezien.