Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Stationsporen in verkanting leggen???

Gestart door Fretbol, 02 maart 2009, 12:14:44 PM

Fretbol

Hallo iedereen,

Op mijn modelbaan in aanbouw komen de sporen van het station in een ruime boog te liggen.

Mijn vraag is nu of het zinvol is om in deze boog een verkanting aan te brengen of niet? Als ik de stations die in een bocht liggen in realiteit bekijk liggen de sporen in het ene station in een verkanting terwijl ze in andere stations gewoon vlak liggen.

Heeft iemand reeds een verkanting toegepast op de stationsporen van hun modelbaan?

Fretbol ;)

Peter

#1
Op mijn Belgisch stukje baan, liggen mijn sporen is een zeer ruime bocht (Zie het draadje Belgie-Belgisch?) Ik heb de sporen NIET in verkanting gelegd. Ik heb het wel gestest maar met de gewone Roco lins standaard wissels was het niet doenbaar. Met de hele slanke wissels heb je meer ruimte om de overgang tussen de sporen te overbruggen. Ideaal is met zelfgebouwde of bv. Schuhmacher wissels enz.
Het valt trouwens niet op dat ze niet verkant liggen.

Met vriendelijke groeten
Peter

Fretbol

#2
Mooi station Peter,

Ik denk ook dat het vele werk om alles in verkanting te leggen misschien niet zal opwegen tegen het kleine effect achteraf.

De boog naar het station ga ik zeker in verkanting leggen, maar das een gewoon stuk dubbelspoor. Het station zelf is heel wat moeilijker.
De wissels zouden gewoon vlak blijven liggen, de sporen in de boog kunnen eventueel in een verkanting liggen.

Het gaat om het station op onderstaand sporenplan:



Fretbol [;)]

Klaas Zondervan

#3
Het hangt er maar helemaal vanaf wat voor verkeer er in dat station komt. Als er ook doorgaande treinen zijn die met 100km/u doorrijden, dan ligt er in het groot verkanting.

jacques timmermans

#4
Peter,

Wat je beweert, dat een verkanting van 1 mm niet opvalt, zou ik niet durven staven. Immers een verkanting van 1 mm komt ongeveer met een effectieve hoek van ongeveer twee graden overeen, wat in model de maximale hellingshoek van voorbeeldgerechte stijgingen is. Een verkanting wordt pas goed zichtbaar als je door een verkante bocht een trein laat rijden.

Jacques Timmermans

Klaas Zondervan

#5
Jacques, Peter zegt dat het niet opvalt dat ze niet verkant liggen.
Volgens de NEM is 1mm de maximaal aanbevolen verkanting, voor H0 tenminste. Dat komt niet overeen met 2 graden, maar met 3,5 graden.
Voor zo'n flauwe boog zou ik niet verder gaan dan 0,5mm.

Peter

#6
Op mijn baantje, zie je die sporen in zij-aanzicht een zo zie je van die verkanting heel weinig. Als je de sporen ziet zoals op de foto dan zie je het natuurlijk wel, alhoewel een halve milimeter ....[:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Fretbol

#7
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Jacques, Peter zegt dat het niet opvalt dat ze niet verkant liggen.
Volgens de NEM is 1mm de maximaal aanbevolen verkanting, voor H0 tenminste. Dat komt niet overeen met 2 graden, maar met 3,5 graden.
Voor zo'n flauwe boog zou ik niet verder gaan dan 0,5mm.



Op mijn sporenplan gaat het ook om een flauwe boog dus mag de verkanting ook niet te groot zijn. Ik vraag me echter af of 0,5 mm merkbaar zal zijn?

Ik heb reeds in enkele modelspoorboeken en -tijdschriften gelezen dat je best iets overdrijft om de verkanting wat beter zichtbaar te maken?

Fretbol [;)]

Anarchy

#8
Ik dacht dat ik strips van 0,8 had gebruikt en dat was toch al duidelijk zichtbaar.

T03

#9
Er is een artikel van Jacges Le Plat in modelspoormagazine nr 20 die o.a. ver de hellingshoek gaat.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Fretbol

#10
citaat:
Geplaatst door T03

Er is een artikel van Jacges Le Plat in modelspoormagazine nr 20 die o.a. ver de hellingshoek gaat.

SpGr
Marc



Inderdaad, ik heb het artikel onlangs nog eens gelezen en ik dacht dat Jacques een hellingshoek gebruikt van 3%. Dat komt in de buurt van de info die eerder in dit draadje werd gegeven (helling van ongeveer 1 mm)

Als ik enkel de doorgaande sporen in het station van een verkanting wil voorzien zou ik slechts de 2 bovenste sporen moeten behandelen.De 3 onderste sporen worden hoe dan ook altijd aan lagere snelheid bereden dus een verkanting is hier niet nodig.

Ik zal eens bekijken hoe ik zo'n verkanting kan inbouwen. De methode van Jacques in msm 20 lijkt mij wel een goede manier (van elk spoor apart de volledige bedding met een mm verhogen naar de buitenkant van de bocht toe)

Fretbol [;)]

Klaas Zondervan

#11
citaat:
Geplaatst door Fretbol
[br...ik dacht dat Jacques een hellingshoek gebruikt van 3%. Dat komt in de buurt van de info die eerder in dit draadje werd gegeven (helling van ongeveer 1 mm)
Hoe reken je dit uit? Want dit klopt niet.
3% van 16,5 = 0,5 mm.
De verkanting wordt normaal aangegeven als het hoogteverschil tussen de spoorstaafkoppen.

dgrr57

#12
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Fretbol
[br...ik dacht dat Jacques een hellingshoek gebruikt van 3%. Dat komt in de buurt van de info die eerder in dit draadje werd gegeven (helling van ongeveer 1 mm)
Hoe reken je dit uit? Want dit klopt niet.
3% van 16,5 = 0,5 mm.
De verkanting wordt normaal aangegeven als het hoogteverschil tussen de spoorstaafkoppen.



Ik denk dat men van 3? spreekt en niet 3% (ik kan me vergissen).

Voor wie alles wilt weten over verkanting : HIER en zoeken naar Pose de la voie en courbe.

Fretbol

#13
citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Fretbol
[br...ik dacht dat Jacques een hellingshoek gebruikt van 3%. Dat komt in de buurt van de info die eerder in dit draadje werd gegeven (helling van ongeveer 1 mm)
Hoe reken je dit uit? Want dit klopt niet.
3% van 16,5 = 0,5 mm.
De verkanting wordt normaal aangegeven als het hoogteverschil tussen de spoorstaafkoppen.



Ik denk dat men van 3? spreekt en niet 3% (ik kan me vergissen).

Voor wie alles wilt weten over verkanting : HIER en zoeken naar Pose de la voie en courbe.



Inderdaad, 3? en niet 3%. Uitrekenen heb ik niet gedaan, ik dacht gewoon ergens gelezen te hebben dat de verkanting ongeveer 1 mm mag bedragen. Naar het precieze aantal graden of procent heb ik niet gekeken [:)]

Fretbol [;)]

Klaas Zondervan

#14
citaat:
Geplaatst door Fretbol

[....ik dacht gewoon ergens gelezen te hebben dat de verkanting ongeveer 1 mm mag bedragen.
Dat staat in NEM 114. In het grootbedrijf, en ook in de NEM, is het gebruikelijk om de verkanting aan te geven als het verticale hoogteverschil tussen de spoorstaven. En zoals je ziet werkt dat gedoe met graden en procenten alleen maar verwarring in de hand.