digitaal op modulebaan

Gestart door koploper4221, 27 februari 2009, 15:04:15 PM

koploper4221

hallo

modelspoorclub in drachten hebben 30 meter lange modulebaan(dubbelsporig)
dit club vragen aan mij om analoog naar digitaal maken
en dit club willen analoog naat digitaal veranderen
en hebben een voeding(100VA 12V 3A)
wel/niet geschikt voor digiaal?
en moeten er ook boosters erbij?

help mij!

thijs

mark7758

#1
Loop volgende week bij Rail eens bij BELUX langs. En stel de vraag daar opnieuw. En we leggen het aan de hand van de baan aan je uit.
stand 202
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

koploper4221

#2
mark7758,
ik kan niet ,ik woon in ureterp,friesland

thijs

Michiel

#3
Hallo Thijs,

Het is fijn dat jullie denken over te schakelen naar digitaal. Maar met de beperkte informatie, en de vrij naïeve vraagstelling ga je niet het antwoord krijgen dat je gehoopt had.

Ik stel voor dat je je gaat verdiepen in wat "digitaal" inhoud, hoe het principieel werkt, hoe het praktisch toegepast wordt, en de implicaties ervan. Zoek naar lectuur en bouw een mini-testbaantje bij de club. Leer, speel en ervaar!

En om op je vragen te antwoorden: De voeding kan prima dienen om wissels, seinen en andere randapparatuur te voeden. Vooral niet weg doen. En een booster zal je in een of andere vorm wel nodig hebben.

Succes met jullie transformatieproject!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

koploper4221

#4
dit club vinden preittig om alle module met DCC
daarom ze vragen mij om naar digitaal ombouwen
digitaal gebruikt trafo (250VA 16~17V of anders)?


thijs

Michiel

#5
Hallo Thijs,

De club vraagt aan jou om alle modules naar DCC om te vormen? En, heb je al zelf met digitaal materieel gereden? Heb je al een digitale baan gebouwd? Ik stel voor dat je begint met het bouwen van een digitaal proefbaantje, en doe hiermee de ervaring op.

En om op je vraag te antwoorden, je moet goed weten wat je doet met een 250VA voeding. Kortsluitstromen lopen dan gemakkelijk op tot 20 à 30 Ampères! Brandgevaar is dan niet ondenkbeeldig.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

koploper4221

#6
jazeker,ik heb thuis een digitaal baan van 5 meter en paar treinen met decoder(trix koploper en piko-HO DB-AG 189-008 6)
en ik kreeg een module(van 1 meter) van dit club

voeding(100VA) van dit club heeft 10A/12V aan uitgang


thijs

koploper4221

#7
citaat:
Geplaatst door Saraan



De club vraagt aan jou om alle modules naar DCC om te vormen?




ja klopt

thijs