Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

reeks 55

Gestart door boke, 22 februari 2009, 13:29:40 PM

boke

Reeds vele jaren ben ik in 't bezit van twee Marklinlocs |) reeks 55, nl. 5541 en 5531.
Aangezien jullie al wel weten dat ik gelijkstroomrijder ;):I ben, zijn deze omgebouwd voor gelijkstroom. Ondertussen ben ik ook digitaal gestart en was het de bedoeling om in beide locs een decoder in te bouwen in de toekomst. Nu mijn vraag: zou het nog interessant zijn om deze inbouw te doen nu er aangekondigd is dat er nieuwe 55-ers op de markt gaan komen? Wat zijn jullie ervaringen met de rijeigenschappen van zulke naar gelijkstroom omgebouwde Marklin locs? Normaal gebruik ik Lenz-decoders. Zijn deze ook geschikt voor in mijn 55-ers?

Alvast bedankt voor reacties...

janjozef

Zeer intressante vraag. Aangezien we in de club met een digitale baan gaan beginnen zal ik er toch moeten ombouwen of ik kan niet eens meerijden,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

D_Loc

citaat:
Geplaatst door boke

Reeds vele jaren ben ik in 't bezit van twee Marklinlocs [|)] reeks 55, nl. 5541 en 5531.
Aangezien jullie al wel weten dat ik gelijkstroomrijder [;)][:I] ben, zijn deze omgebouwd voor gelijkstroom. Ondertussen ben ik ook digitaal gestart en was het de bedoeling om in beide locs een decoder in te bouwen in de toekomst. Nu mijn vraag: zou het nog interessant zijn om deze inbouw te doen nu er aangekondigd is dat er nieuwe 55-ers op de markt gaan komen? Wat zijn jullie ervaringen met de rijeigenschappen van zulke naar gelijkstroom omgebouwde Marklin locs? Normaal gebruik ik Lenz-decoders. Zijn deze ook geschikt voor in mijn 55-ers?
Alvast bedankt voor reacties...


Ik heb hieronder links naar demo's staan van M?rklin CFL 1816 en NMBS 5531 met ESU Loksounddecoders. Beide loks zijn omgebouwd naar gelijkstroom. Misschien heb je er wat aan om de rijeigenschappen te bepalen. Naar mijn mening is dit gewoon goed.
CFL 1816 - http://www.youtube.com/watch?v=IuEKjUhdlLk
NMBS 5531 - http://www.youtube.com/watch?v=J-gOJ4ZS7Do

Mocht iemand interesse hebben in ??n van deze Loksounds, stuur mij dan een PM met uw e-mailadres en de gewenste Loksound (reeks 55 of CFL 1800) en ik stuur u het betreffende Loksound bestand (V3.5 8Mbit .esu file). Uiteraard is er een Lokprogrammer nodig om het bestand in een decoder over te zetten.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

B-Cargo

hey D-Loc!

gewoon prachtig die sound! veel beter ook als de soundfile die voorzien is op de locs van VB (de 5526 en 5533). Ik heb de 5504 en 5531 (gelijkstroomversie HAMO) en wil die laten digitaliseren, met die sound die u heeft opgenomen erbij zou dat prachtig zijn!!

Olivier77

Hallo,

Ik heb verschillende van deze loks omgebouwd.
Ik heb er een permanente magneet ingebouwd en een vijfpolig anker (met het origineel 3 polig anker deden zij het niet goed).
Met een Esu lokpilot lopen deze loks zeer goed.

Mvg

Olivier

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

D_Loc

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

hey D-Loc!

gewoon prachtig die sound! veel beter ook als de soundfile die voorzien is op de locs van VB (de 5526 en 5533). Ik heb de 5504 en 5531 (gelijkstroomversie HAMO) en wil die laten digitaliseren, met die sound die u heeft opgenomen erbij zou dat prachtig zijn!!


Geen probleem, stuur mij een mail zodat ik uw e-mail adres heb en u krijgt de bestanden. Indien u zelf geen Lokprogrammer heeft zal er wel een winkelier of iemand van het forum zo goed willen zijn om het bestand in de decoder in te lezen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Break302

Het kan ook met dit erin, dan hoor je teminste het geluid van de sound decoder [:D]



citaat:
Geplaatst door boke
Normaal gebruik ik Lenz-decoders. Zijn deze ook geschikt voor in mijn 55-ers?

Alvast bedankt voor reacties...



Ik heb zo de ervaring dat Lenz decoders kunnen niet al te goed overweg kunnen met de M?rklin motors, de ESU decoders doen het eruitstekend mee zelfs met de 3 polige versie [:)]

Break302 Jos

eddy

@Jos,

Welk merk van vervangmotor zijn deze,en wat is de prijs van een motor?

groeten Eddy

Break302

citaat:
Geplaatst door eddy

@Jos,

Welk merk van vervangmotor zijn deze,en wat is de prijs van een motor?

groeten Eddy



http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=1143&cPath=27_140

Zoals ge mischien op de foto van SB wel ziet zijn ze anders gemonteerd als door hun aan bevolen !
Zoals ik ze plaats kunnen de loks nog altijd door krappe bochten !
Bij de montage zoals zij het doen komt anders het vliegwiel tegen de kast ! [:D]

Break302 Jos

ERVIN

Ik denk dat ik mijne koffiemolen toch eens van een andere motor zal moeten voorzien.

Ziet er goed uit Jos.[;)]

eddy

Ervin dan hebben we hetzelfde gedacht.Ik heb nog een Hamo reeks 55 en dat lawaai van die motor[xx(][xx(].

groeten eddy

erik de noorman

Steek er eens een UHl. 76200 zonder ombouw van de originele 3 polige markin motor(dcc gestuurd). Je gaat verstomd staan van het resultaat. Als je de kostprijs vergelijkt daar kan geen ESU tegen op. Ik wil zelfs tijdeijk een 76200 lenen voor de test.

Erik

tonycabus

Dat heb ik ook al ondervonden, beveel dit zeker aan!
Niet dat SB Modellbau (ze lijken erg op de vroegere van Verbeck!) niet goed zou zijn hoor!
Maar het is gewoon een ander prijskaartje voor een erg goed resultaat.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Brunel

Komt ook van Verbeck.
Een jaar of 10 geleden heeft SB Modellbau de boedel van Verbeck overgenomen.

Break302

Het is een recht om daar een eigen menig over te hebben, maar eens je zo enkele loks lopen hebt met deze aandrijving raak je er aan verslaafd ! [:(]
Met gelijk welke decoder en of 3 of 5 polig, de Marklin motor blijft (volgens mij) een koffie molen [:I]
Ik heb in de loop der jaren al mijn 6 assige loks van M?rklin met de kits van Verbeck en SB omgebouwd met volle tevredenheid [:)].
Voor de twee assige lok ben ik met iets anders bezig, en de kostprijs is maar een derde van een SB aandrijving [^]







Deze aandrijving past perfect in de reeks 22/23/25, en is zoals te zien ook minst aanpassing in de 201/59 te plaatsen.
Voor de 205/55 heb ik mijn twijfels, maar dat word het volgend slachtoffer gepland voor in Maart [:p]
Voor analoog rijders is deze motor weer wat aan de TGV kant, maar digitaal gewoon perfect [8D]
Wordt vervolgd.

Break302 Jos