Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Keuze systeem

Gestart door doomslu, 21 februari 2009, 18:48:37 PM

janjozef

citaat:
=====================================================================ccitaat
Ik kan me voorstellen dat producten in metaal-drukgoed kostbaarder zijn te vervaardigen. Gezien de betere rijeigenschappen van deze loc's vind ik dan het prijsverschil best rechtvaardig.
=====================================================================



Dat hetgeen dat hierboven staat eigenlijk grote bullshit is waarvan niet veel klopt is, en dat van die rijeigenschappen is al helemaal een lachertje

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

En nu in blokletters aub, heer Klaas & Knut?
Zoals Jan ook al zegt, rijeigenschappen en metalen kappen hebben helemaal niks met elkaar te maken.

T03

Het verhaaltje:
Toen ik van start ging 34 jaar geleden met mijn eerste HO baan koos ik noodgedwongen het budjetvriendelijk Lima, dus 2-rail. Met wat nieuwjaarscenten kocht ik een eerste Fleischmann serie 260 die betere rijeigenschappen bezat en een mooiere afwerking,wat later een P8 Hamo van Marklin, daarna BR23 van Roco, enz...
Mijn baan bestond toen uit rails van Lima, Jouef en Fleischmann.

Terug naar vandaag...en de vraag:
*Met 2-rail beschik je over een grotere diversiteit aan inzetbaar materieel van verscheidene merken.

*Rails, 3-rail kies je 99% voor ??n merk, met 2-rail heb je een waaier van merken en profielen.

*Ik doe aan 2-rail, mijn broer aan 3-rail, beide systemen zijn technisch wat mij betreft evenwaardig.

*Een nieuwe baan vandaag, geef mij maar digitaal.


SpGr.
Marc
"I have a train riding in my brain"

doomslu

Toch even nuanceren. Frank is een N-spoorder. Ik denk dat in die schaal elk grammetje extra een verbetering is van de rijeigenschappen door een hogere druk op de sporen.

In H0 speelt het inderdaad geen enkele rol, want daar is genoeg plaats voor een zwaar chassis.

Daarenboven kan het wel zo zijn dat het produceren van een kast in metaal duurder is dan in kunststof, maar hoeveel productiekosten zal het schelen ? 5 euro ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

In H0 speelt het inderdaad geen enkele rol, want daar is genoeg plaats voor een zwaar chassis.
In N geldt toch hetzelfde? Het ene merk haalt het gewicht uit een metalen chassisblok, het andere uit een metalen kap. Of zijn er in N modellen die ?n een metalen chassisblok ?n een metalen kap hebben? Ik ken ze niet, maar ik weet ook niet alles.[;)]

Frank_N

citaat:
Geplaatst door doomslu

Toch even nuanceren. Frank is een N-spoorder. Ik denk dat in die schaal elk grammetje extra een verbetering is van de rijeigenschappen door een hogere druk op de sporen.

In H0 speelt het inderdaad geen enkele rol, want daar is genoeg plaats voor een zwaar chassis.

Daarenboven kan het wel zo zijn dat het produceren van een kast in metaal duurder is dan in kunststof, maar hoeveel productiekosten zal het schelen ? 5 euro ???



Bewijzen kan ik het niet. Een zwaardere N loc "loopt" altijd beter. Prijsverschillen is lastig vast te stellen tussen diverse merken.
Bv: een V60 van FLM met drukgoed bovenbouw in vergelijking met een Trix V60 (kunststof bovenbouw) loopt beslist beter, maar daar betaal je dan ook voor. Ook binnen het Trix aanbod heb je keuze tussen kunststof en drukgoed. Maar dan loop je weer tegen leverbaarheid aan....
Ik bedoel: oudere modellen/nieuwere modellen.

Aanvulling: Ik gebruik een oude trix V60 voor rangeer doeleinden. Deze fraaie (3 assige) loc kan geen intercity uit mijn station slepen. Simpel omdat hij te licht is, of de rolweerstand van de 5 rijtuigen te groot.
Dus: ben ik op zoek naar een rangeerloc die dat wel kan.
Misschien een V200??
Groet van Frank

SuSke

Gewoon een antwoord op de vraag van Doomslu:
Vroeger begonnen met een Fleischmann startsetje, dat werd uitgebreid.
Nu gewoon verknocht aan slankewissels met verende tongen, ik blijf dus bij 2-rail omdat ik gewoon mooier vindt en de voor- en nadelen neem ik er dan wel bij.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door janjozef

3-rail is ALTIJD digitaal uitgevoerd, dat maakt het gewoon duur,



Dat hoeft helemaal niet, JanJozef.
Ik ken best modelspoorders die met 3-rail (je weet wel met van die blikken M-rails) nog altijd analoog rijden. Niks mis mee!
Groet van Frank

mahtoska1

Hallo Allemaal,

Ik koos voor 2 rail omdat er in mijn schaal (Z) geen 3 rail bestaat.
Beste Z groeten,

Pieter

erik de noorman

Hier ook niet bewust gekozen voor 3 rail. Op een gegeven ogenblik marklin materiaal gekregen van mijn schoonvader en zo met de hobby begonnen. Ondertussen ben ik wel een overtuigd 3 railer. Mocht ik opnieuw beginnen zo ik nu ook weer voor 3 rail kiezen. Voor mij staat 3 rail niet altijd voor Marklin. Over de lelijke middenpuntcontacten van de rails van het fabrieksmerk valt inderdaad veel te zeggen. Maar het systeem is zo betrouwbaar (zeker analoog)dat ik ze er graag bij neem. Degene die mij ondertussen kennen weten dat ik trouwens mijn eigen 3 rail systeem bouw met bestaande 2 railsporen en waarbij je de middenpuntcontacten zelfs niet meer ziet. Heb ik trouwens nog ondervonden op de beurs in Mechelen. Waarbij ik de mensen er moest op attent maken dat het hier over een 3 rail baantje ging. Bij de wissels ligt het visuele iets moeilijker. Maar daar is ondertussen ook een oplossing voor gevonden. Op de forum bijeenkomst in Aalst is daar de oplossing aangegeven om de middenpuntcontacten in wissels volledig weg te werken. Dat 3 rail duurder zou zijn als als 2 rail (zeker analoog) is trouwens onjuist. Zo heb ik vele 2 railloks die omgebouwd zijn naar 3 rail op mijn baan rond rijden. Dit is een van de grote voordelen die men vergeet te noemen bij het 3 rail systeem.
Het eenvoudig ombouwen van 2 railloks naar 3 rail zeker als men digitaal rijd zoals ik. Op deze wijze is het aanbod van B. materiaal even groot voor de 3 railer als voor de 2 railer.[8D]


Erik




erik50

@ Erik, ik heb jouw systeem al eens gezien op de beurs en vraag me maar ??n ding af.
Wanneer gaat M.S.M daar eens een verslag van maken?
Het zou veel mensen een interessante zaak kunnen zijn.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

erik de noorman

Erik dat moet je aan de redactie van MSM vragen.[;)]

Erik