Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Keuze systeem

Gestart door doomslu, 21 februari 2009, 18:48:37 PM

janjozef

dat van die contact storing is in theorie juist, maar hij die er in praktijk last van heeft is gewoon een vetmousch en moet dringend gans zijnen boel kuisen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

@ janjozef: [:D]

Wat de vraag zelf betreft: Steeds DC-tweerail gehad, nog geen moment spijt ervan.
Mits wat elektronicakennis zijn de voordelen van drierail (bezetdetectie, keerlus) eenvoudig op te lossen. Een keerlusprobleem kan je trouwens voorkomen door je plan goed uit te tekenen.
Belangrijkste voordelen van tweerail blijven voor mij de natuurgetrouwe rails, het aanbod en de compatibiliteit van het materieel, en dat een trein rijdt in een richting die je op voorhand weet.
Nadelen van drierail (dat ?ne merk in het bijzonder): lawaaierig, per s? hun eigen systeem willen (een rare vorm van klantenbinding) en dure rails in verhouding tot het uitzicht ervan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik50

Nu moet je eens nadenken hoe erg het gesteld is als men deze vraag als een gevaarlijke omschrijft.
Terwijl het eigenlijk simpel is.
Modelspoorders kiezen beter voor 3 rail, omdat het eenvoudiger is en completer is.
Modelbouwers die verkiezen om een zo natuurgetrouw mogelijke baan te bouwen kiezen beter voor 2 rail omdat dit natuurgetrouwe is.
Maar hou toch op om te beweren dat 3 rail duurder is dan 2 rail want dit is onjuist.
3 raillocs zijn overwegend digitaal uitgevoerde en 2 rail locs analoog.
Daar zit natuurlijk het prijsverschil.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

janjozef

3-rail is ALTIJD digitaal uitgevoerd, dat maakt het gewoon duur,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door erik50

3 raillocs zijn overwegend digitaal uitgevoerde en 2 rail locs analoog.
Daar zit natuurlijk het prijsverschil.
Dat vind ik nogal simpel gesteld.
Ik heb eens een paar e-locs met 2-assige draaistellen van M?rklin vergeleken. Nummers 37268, 37316, 39123, kosten allemaal 299,95.
Nummer 37122 kost zelfs 329,95.
Aan de andere kant vind je de 36600 en de 36836, beide voor 109,95.
Allemaal digitale locs, maar dat prijsverschil is onverklaarbaar. Waarom moet de ene loc rond de 300 euro kosten, terwijl ze ook locs van net 100 euro kunnen maken? Ik heb dat nooit begrepen.

boke

Ik heb blijkbaar dit draadje laat opgemerkt... [:I]
Als "2-railer" ben ik content van het systeem omdat ik veel keuze heb in merken (ben een tijdje zoet geweest met een merk te kiezen voor mijn rails) en niet afhankelijk ben van ??n merk.
Alle merken zijn (bijna) compatibel. Ik ben tevreden dat ik rails kan gebruiken zonder puntjes in de dwarsliggers en vooral de slepers onder de locs: daar krijg ik geen zicht op. [:0] Ik vraag me zelfs af of de slepers wel zo groot en dus zichtbaar hoeven te zijn? [:I] We willen toch eigenlijk allemaal supergedetailleerde modellen...[?]
Eigenlijk kan je het als volgt bekijken: bij gelijkstroomlocs is het stroomafnamesysteem onzichtbaar, bij wisselstroomlocs niet. En dat laatste vind ik jammer! [;)][:I]

teessee

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Beweren dat 3-rail gewoon een beter contact heeft dan 2-rail is redelijk kort door de bocht. Indien je dat beweert, ga je er van uit dat je bruine aansluiting geschiedt over de 2 rails. Als je massa detectie gebruikt, staat bruin slechts op 1 rails en dien je ook tevreden te zijn met 2 geleiders.


Ik heb altijd aangenomen dat bij een terugmelddecoder die gebruik maakt van massadetectie de bruine aansluiting via beide railstaven wordt doorgegeven. Enige verschil is dat deze massadoorgift gedetecteerd wordt.
Tom

Greg

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Voordeel 3 rail: 1) geen keerlusprobleem 2) grotere electriese contactzekerheid. 3) eenvoudige terugmelding te maken
Nadeel 3 rail: 1) slijtage sleper, 2) "ritssluiting" 3) geen flexrail (muv. de K rail) 4) 3 rail relatief duurder dan 2 rail.

Voordeel 2 rail: 1) grotere keuze in materiaal (profiel hoogte etc.)
2)door gebruik te maken van flexrail veel fraaiere boogstralen (minder afhankelijk van vaste railgeometrie)
Nadeel 2rail: 1) grotere kans op contactstoring 2) 3-rail wagens kunnen niet zondermeer rijden op 2 rail.

Het is dus moeilijk te zeggen wat "voor of tegen" is. Het gaat om de keuze die men maakt tussen beide railsystemen. Wat voor de een voordeel biedt, biedt voor een ander nadeel.

Meer weet ik er ff niet.

Edit: wissels openrijden gaat zelfs bij N spoor redelijk goed.



Die flexrail vind je zoals je al zegt bij k-rail. En aangezien je voor k-rails moet kiezen als je een realistische baan wil doet er zich daar geen probleem. Als je bij 2-rail een flex rail koopt is het ook enkel verkrijgbaar icm hetzelfde type sporen als de k-rail. Dus die zonder ballast.
Kies je voor de sporen MET ballast van bvb roco dan kun je ook niet beschikken over een flex-rail. Dus eigenlijk is dit eerder een nadeel op het niveau van railtype dan op het niveau van railsysteem.

En dat van die sleper is wel correct, maar ik de 4 jaar dat ik rij, en neem het van me aan men treintjes hebben al veel gereden, heb ik nog nooit een sleper moeten vervangen. En ze zijn nog lang niet versleten. Dus dat valt wel mee. Ik denk dat ik de komende 5 jaar zeker nog geen nieuwe sleper zal moeten hangen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door janjozef

3-rail is ALTIJD digitaal uitgevoerd, dat maakt het gewoon duur,



Klopt, maar vergelijk 2-rail digitaal met 3-rail digitaal en het verschil is (zogoed als) volledig weg.
Maar die mogelijkheid is een extra troef van 2-rail, dat is zeker correct.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door erik50

3 raillocs zijn overwegend digitaal uitgevoerde en 2 rail locs analoog.
Daar zit natuurlijk het prijsverschil.
Dat vind ik nogal simpel gesteld.
Ik heb eens een paar e-locs met 2-assige draaistellen van M?rklin vergeleken. Nummers 37268, 37316, 39123, kosten allemaal 299,95.
Nummer 37122 kost zelfs 329,95.
Aan de andere kant vind je de 36600 en de 36836, beide voor 109,95.
Allemaal digitale locs, maar dat prijsverschil is onverklaarbaar. Waarom moet de ene loc rond de 300 euro kosten, terwijl ze ook locs van net 100 euro kunnen maken? Ik heb dat nooit begrepen.




Verschillende dingen spelen mee:
-het type decoder (mfx of niet)
- het type motor (3-polig, 5-polig, sinus,...)
- de afwerking is erg verschillend

Maar hoe dan ook is het prijsverschil erg groot, een deel steunt zeker op marktsegmentatie. Waarom zijn er zoveel mensen die een Ipod kopen ipv een vergelijkbare MP3 speler van een ander merk. Niet voor de mogelijkheden, niet voor de kwaliteit, niet voor....
Maar gewoon voor de naam Ipod geven ze meer geld uit.
Zo zit de mens in mekaar, en dus ook de markt.
We zijn nu eenmaal niet zo rationeel en homo economicus als we willen of denken.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Verschillende dingen spelen mee:
-het type decoder (mfx of niet)
- het type motor (3-polig, 5-polig, sinus,...)
- de afwerking is erg verschillend
Zelfs in combinatie kunnen deze dingen geen prijsverschil van 190 euro verklaren.
Maar ik kan wel meegaan met je verklaring dat het vooral een onderbuikgevoel is, mensen denken al gauw, die duurdere zal wel beter zijn.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Verschillende dingen spelen mee:
-het type decoder (mfx of niet)
- het type motor (3-polig, 5-polig, sinus,...)
- de afwerking is erg verschillend
Zelfs in combinatie kunnen deze dingen geen prijsverschil van 190 euro verklaren.
Maar ik kan wel meegaan met je verklaring dat het vooral een onderbuikgevoel is, mensen denken al gauw, die duurdere zal wel beter zijn.



Hoewel inmiddels off-topic: Hoe het bij H0 zit weet ik niet zo.......
Wel dat bij N-loc's het prijsverschil (onafhankelijk van digitaal/analoog) vaak terug te vinden is in een behuizing van kunstof, of metaal-drukgoed.
Ik kan me voorstellen dat producten in metaal-drukgoed kostbaarder zijn te vervaardigen. Gezien de betere rijeigenschappen van deze loc's vind ik dan het prijsverschil best rechtvaardig.
Dit staat natuurlijk wel los van de oplage, waarin modellen gemaakt worden. Dat zou nl. ook wel eens een rol kunnen spelen.

Edit: sgreifvouwd[:D][:0]
Groet van Frank

ysbeer

Ik zal het netjes houden hoor.
=====================================================================citaat
Ik kan me voorstellen dat producten in metaal-drukgoed kostbaarder zijn te vervaardigen. Gezien de betere rijeigenschappen van deze loc's vind ik dan het prijsverschil best rechtvaardig.
=====================================================================
Ik vind dit argument ..............................,inderdaad dat bedoel ik
wim.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik vind dit argument ..............................,inderdaad dat bedoel ik
Da's krek wat ik ook dacht.

Frank_N

En nu in blokletters aub, heer Klaas & Knut?
Groet van Frank