Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

starten met Belgisch gelijkstroom

Gestart door LordTD, 17 februari 2009, 00:56:11 AM

LordTD

Hallo,

Ik ben na een pauze van 9(?) jaar terug van plan om met modeltreinen te beginnen.

Nog voor 2000 heb ik als jonge tiener een analoog M?rklin baantje gehad, bestaande uit een Delta startersetje met C-Rails, een DB 141 loc en een aantal extra goederenwagens. Ook een overweg en enkele Kibri gebouwen behoorden tot de collectie.

Nu zie ik veruit elke dag 77/78 locs rijden en het Belgisch virus bekroop mij dus. Na een bezoek aan enkele winkels werd mij omwille van de kostprijs aangeraden op gelijkspoor over te stappen, waardoor ik dus alles opnieuw moet kopen.

Ik zou opteren voor een analoge Mehano HLD 77 loc met enkele goederenwagens, rails zonder balast en een gewone transfo.

Daar beginnen echter de problemen van de keuzes. Qua goederenwagens moet ik zeker iets hebben dat door de 77 getrokken word, eventueel ??n van de Remms 31 beladen met slabs van Os.Kar indien dit realistisch is.
Op het gebied van sporen keren de namen van Pico en Peco altijd terug, wat zijn de voor- en nadelen van beide merken? En zou ik het beste opteren voor een simpel ovaaltje om te beginnen of iets anders?
En last but not least, welke transfo koop ik het beste?

Ik hoop dat jullie toch enkele antwoorden kunnen geven op mijn berg vragen, want ikzelf ben overweldigd door het gigantisch aanbod in gelijkstroom.

Groeten

 

Gerolf

Welkom, Thomas!
Je bent nog volop in de informatie-fase, merk ik. Neem daar rustig je tijd voor, en intussen kan je spaarvarken wat dikker worden [;)]
Dat gelijkstroom-analoog (DC) zoveel goedkoper is dan drierail zou ik toch wat willen relativeren. Het scheelt wel wat (vooral de rails) maar binnen het DC-aanbod zijn er ook erg dure modellen.

Een simpel ovaaltje kan snel vervelen. Het is leuk om een modelletje in te rijden of te zien rondtuffen, maar als baan is de lol er gauw af.
Transfo voor DC: kijk op de tweedehandsmarkt (beurzen, ebay,...) zou ik denken.
Hoe handig ben je (of wil je worden)? Want je kan nogal wat besparen ?n betere kwaliteit bekomen als je zelf dingen in elkaar flanst. Een rijregelaar is daar een goed voorbeeld van.

Informeer je in elk geval zo breed mogelijk. Dit forum is een goed middel, maar een modelspoorclub is dat zeker ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik50

Dag thomas,
Nu zou ik als ik van jou was toch eens uitpluizen wat er bij Marklin dan duurder is dan bij de andere merken.
Marklin wordt zo dikwijls als zijnde duur omschreven, maar als je alles eens goed vergelijkt dan merk je dat elk merk wel iets in zijn gamma heeft dat duurder of goedkoper is dan de andere.
Zomaar zeggen dat Marklin duurder is dan rest is volgens mij onzin.
Zeggen dat als je drie rail wil rijden alleen bij marklin terecht kunt is trouwens ook niet juist.
erik
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

erik de noorman

VB : een mehano reeks 77/78 kost momenteel AC/sound dig= ?179.95
    een mehano reeks 77/78 kost momenteel DCC/sound dig= ?179.95

Een mooi vergelijk of een AC lok (digitaal)nu duurder is dan een DCC (digitaal)lok.

Als je enkel op een ovaaltje gaat rijden is gelijkstroom 2 rail inderdaad goedkoper dan wisselstroom 3 rail. Wijk je af van je ovaaltje is gelijkstroom 2 rail even duur en ingewikkelder dan 3 rail wisselstroom(uitzondering voor de elektronika kenner).

Gerolf ik heb mijn tekst aangepast[;)] en ik (Gerolf) heb mijn opmerking verwijderd [;)]
Erik

Gottardo

Hey LordTD,

Zit een beetje in dezelfde situatie: ben nl. ook een 2-tal maanden geleden begonnen met h0-gelijkstroom Belgisch.

Ben dus eveneens benieuwd wat er hier allemaal uit de bus zal komen.

Wat ik zelf intussen "ontdekt" heb :
- voor rails zonder bedding komt vaak Peco (lage railprofielen en slanke wissels) of Tillig Elite (met "flexibele" wissels (die je een beetje kan verbuigen) als meest realistisch naar voren;
- voor in een vitrine zou je rails m?t een bedding kunnen nemen (Fleischmann, Trix, Roco).  Zelf heb ik een pak Trix-rails op de kop kunnen tikken.  Ze zijn robuust en beschikken over een klips-systeem waardoor ze vaak gedemonteerd kunnen worden (dus ook uiterst ideaal voor tijdelijke (speel-/test-)baantjes).

Trafo's (analoog) zijn eigenlijk om het even.  Ik gebruik voor mijn testritten een oude Fleischmann-trafo.

De prijzen vallen ook nog wel mee - zeker als je spreekt van analoog.  Ik lees hierboven weliswaar dat de 77 van Mehano digitaal ?n met sound 180 euro kost (en dat klopt), maar als ik het goed begrepen heb, ben je -zoals ikzelf- tevreden met de analoge DC-versies zonder sound.  Toevallig is een dergelijke lok (weliswaar reeks 78) de laatste lok die ik een tweetal weken geleden zelf nieuw gekocht heb: voor de doodgewone analoge DC-versie hoef je vandaag de dag niet meer dan 99 euro neer te tellen (ze zijn zelfs een tijdlang nog goedkoper geweest, o.a. bij het forumlid uit Beveren / St.-Niklaas - en ze zullen binnenkort misschien nog goedkoper gaan worden wegens de situatie rond Mehano).  Dit is toch altijd nog 80 euro goedkoper dan soundversie (je kan mits bijleggen van een paar euro een dubbeltractie hebben voor de prijs van ??n sound-lok).

Als je dus overgaat naar sound (gepaard met digitaal) kom je algauw op ongeveer het dubbele van de analoge prijs uit.  En ik weet niet of het nog leuk is als er op je baan 5 sound-loks tegelijkertijd rondrijden (zelf heb ik daar minder goede ervaringen mee met tuintreinen - om nog maar van burenlawaai te zwijgen [;)]).  5 lange treinen tegelijkertijd maken sowieso al veel lawaai aan rolgeluid alleen al.

Algemeen: voor de analoge DC-loks die ik sinds november gekocht heb, kan ik zeggen dat ze nieuw (op ??n tweedehands na) gemiddeld pakweg 160 euro gekost hebben (Mehano 100 ? 130 euro, Roco 130 ? 150 euro, LS-models pakweg 190 euro, Vitrains 180 euro).  Ik heb vastgesteld dat wisselstroomuitvoeringen (analoog, zonder sound) van deze merken telkens 30 ? 40 euro meer kosten (door het slepertje en het omschakelrelais ?).

Wisselstroom heeft echter voordelen op een ander gebied : je kan bijvoorbeeld makkelijk keerlussen of raildriehoeken aanleggen (zonder risico op kortsluitingen, en zonder geraffineerde schakelingen).  Ook zijn de treinen minder gevoelig voor bijvoorbeeld vuile rails (stof) omdat de beide rails gebruikt worden voor stroomafname en de puntcontacten voortdurend "schoongesleept" worden.  Bij gelijkstroom kan wat vuil op ??n van de rails eventueel tot een stilstand leiden.
Daarentegen vind ik dat M?rklin-loks wat lawaaieriger zijn (maar dit is dan weer een andere topic, waar dan weer vele voor- en tegenstanders voor zijn).

Conclusie: zet voor jezelf even op een rijtje wat je precies zou willen / wil gaan doen.
Voor de railtjes : vaste baan of telkens afbreekbaar, bedding of zelf ballast strooien, railtjes ook voor vitrine ?
Voor de loks : sound of niet.
Voor de trafo : analoog of digitaal (ik dacht dat je analoog wou).

In ieder geval : alvast veel plezier gewenst met deze prachtige en veelzijdige hobby.  Wat je ook doet, jij bent het die beslist, en je zal er altijd wel plezier aan beleven.

LordTD

Allereerst bedankt voor jullie uitvoerige info, ik heb echt het gevoel dat dit een zeer nuttig forum gaat worden voor mij. [:)]

Ik twijfel nog een beetje tussen Peco en Piko voor mijn sporen maar ??n van mijn eerste aankopen zal toch een starterset van ??n van beide worden, om toch al wat te kunnen proberen.

Over die transfo heb ik wel nog enkele vraagjes. Mijn huidige Marklin transfo zou onbruikbaar geweest zijn bij de overstap naar digitaal, ik zou dan ook zeker willen zijn dat mijn gelijkstroomversie wel verder kan gebruikt worden bij een eventuele overstap. Diegene die ik op 2dehands en Kapaza vind lijken erg oud. Is er trouwens een verschil tussen een transfo en een rijregelaar?

Zijn er toevallig sites waar ik typische combinaties van locs en rijtuigen kan vinden of moet ik mij vooral baseren op foto's en tripjes naar het station? De Mehano serie 41 zegt mij ook wel iets, al is die natuurlijk duurder dan een loc apart.

Grtz,
Thomas
 

teessee

Bij aankopen op de tweedehandsmarkt zou ik alvast aanraden om niet op sites als Kapaza en 2dehands te gaan kopen. Op ebay krijg je tenminste een kopersbescherming in het geval iets mis gaat met je gekochte goederen. Een gewaarschuwd mens is er ....
Bij verzending met de post moet je zeker een verzekerde verzending betalen, deze kost slechts 1 euro meer maar is de moeite waard.

De reden waarom ik je dit zeg? zie http://s548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/beschadigde%20goederen/
Tom

janjozef

Dat van die kopersbescherming is eigenlijk larie, als de koper niet terugneemt ben je gezien, of je moet met paypall betalen. Voor aankopen op de 2de hands markt kun je best naar beurzen gaan, kan je duidelijk zien wat je koopt en zelfs nog wat afpingelen.
Verder denk ik dat gotardo hierboven een goede uitleg heeft gegeven

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erik de noorman

Marklin trafo's zijn nog bruikbaar wanneer je later digitaal gaat.
Wanneer je op de uitgang gelijkstroom wil volstaat het om eerst een gelijkrichter aan te sluiten.
Wat de meerprijs van een anologe 3 rail lok (niet marklin) betreft deze is reeds voorzien van een digitaaldecoder en dit verklaart de meer prijs.

Erik

LordTD

Ik heb vandaag dan toch de knoop doorgehakt en bij MTE de digitale Roco startset 41269 (met de BR 189 van Raillion) gekocht.

Na het installeren en het bewonderen van de loc kom ik echter tot de constatatie dat deze niet rijdt, hij zoemt alleen en de lichtjes branden. Probleem is echter dat mijn Multimaus vanuit een andere doos komt, namelijk eentje met de E10 erin. Mijn loc zoemt wel harder als ik aan het wiel draai maar rijden doet hij niet [:(]

Iemand die weet waar het probleem ligt?
 

Gerolf

Ik vermoed dat je loc op een ander adres staat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Bij den tony, da kan nie dat da niet werkt [:D]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

LordTD

Probleem is sinds vanmorgen opgelost, Roco bleek de decoder niet geplaatst te hebben.
Vreemd dat dat kan gebeuren, maar zoiets heb ik wel meer voor.
 

tonycabus

De lokmaus uit Thomas' startset was "op leerkontrakt" en ik heb dan maar een andere nieuwe Multimaus gepakt van de startset met functionele rijtuigen. Toen Thomas me belde dat de lok niet werkte dacht ik al direct, dankzij zijn duidelijke omschrijving, aan het ontbreken van een decoder. Thomas had snel beslist tot aankoop over te gaan, maar kwam wat laat binnen, vijf voor zes. Vandaar dat ik, ook al gesterkt in het vertrouwen in die Roco sets, niks geprobeerd heb.
Hij komt terug, ikke da lokske open en ja hoor: een mooie dummystekker op de print. Het zal me leren[:(]
Sorry nogmaals, Thomas!

Thomas mag dan al een beginnend modelSPOORDER zijn, in modelBOUW lijkt hij wel goed thuis te zijn. Heeft een nuchtere kijk op de dingen en benadert deze hobby vanuit verstandige gezichtspunten.
Dat belooft dus, ik kijk uit naar deze nieuwe aanwinst in onze gemeenschap.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)