Cabine reeks 18 (oud)

Gestart door cgraaf, 31 januari 2009, 17:19:05 PM

rixke rail

citaat:
Geplaatst door eddy

Knap,maar een vraagje.Is de plaatsing van de frontlichten juist?Stonden die bij de reeks 18 zo?Dus wit buiten en rood binnen.

groeten Eddy



Absoluut ! Uitzondering !
Hoedje af overigens voor de mooie afwerking !
Edit : is hij ook verlaagd ? Want hij stond te hoog op zijn poten, euh wielen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

cgraaf

Hij is in zoverre verlaagd, dat het oude Lima onderstel, inclusief beide draaistellen, volledig is vervangen door zelfbouw.
Onderstel is gemaakt van messing profielen, met in de middenbak verzwaring door loden strippen, alles aan elkaar gesoldeerd en verlijmd tot ??n massief geheel. De lok weegt in totaal rond de 750 gram!

Het motordraaistel is een verbouwd motordraaistel van een oude Marklin E41, waar andere wielen in gezet zijn en een extra as bij is geplaatst, en het hele tandwielstelsel is omgegooid. Het was wel een kick toen dat draaistel voor het eerst begon te lopen, met drie assen aangedreven...

Het andere draaistel is zelfbouw met een beetje hulp van PB Messing Modelbouw, waar ik destijds de kit van heb gekocht voor het superen van een Lima 18. Heel veel andere onderdelen van deze kit hebben hun plek op de lok gevonden, maar ook heb ik heel veel onderdelen ervan nog weer verbeterd.

Alleen de draaistelwangen zijn nog origineel Lima, maar ze zitten in een nieuw (wederom zelfbouw) framewerk, dat om de draaistellen zit geschroefd, zoals dat ook bij Marklin loks het geval is (met een nokje aan de ene en een schroefje aan de andere kant). Aan die draaistelwangen zijn natuurlijk weer talloze zelfbouw onderdelen gezet, zoals extra schokdempers, indusimagneten, kabels, steunen etc.

De lok "loopt" dan ook als een Marklin, zeer degelijk dus. Er moet nog een permanente magneet in de motor en een goeie decoder, dan loopt hij waarschijnlijk fluweelzacht.

Hieronder een fotootje van de lok zonder kap, zodat het onderstel goed te zien is... nog volledig onbedraad, dus ook alweer een hele oude foto. Ik ben dan ook al enige jaren bezig met deze lok...



Van de meest recente uitvoering met alle toeters en bellen heb ik nog geen foto's, maar als e.e.a. klaar is zal ik ze zeker op het forum plaatsen.

C.