afstand tss sporen

Gestart door Dirky, 30 januari 2009, 11:07:28 AM

Dirky

Wat bedraagt de standaard afstand tussen 2 sporen die in een station naast elkaar liggen? Zou dat vroeger (1900) ook zo geweest zijn?
thx
Dirk

Gerolf

Naar mijn idee is die afstand in de loop der jaren telkens vergroot. Naarmate de snelheid van elkaar passerende treinen groter werd, moest om turbulentie- en andere effecten te compenseren, ook de onderlinge afstand tussen de sporen groter worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Bovendien heb ik de indruk dat die afstand scheelt van de plaats die men ter beschikking heeft, somsheb ik de indruk dat ze tegen elkaar rijden,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Anarchy

Zoals Gerolf zegt is de minimumafstand afhankelijk van de maximale toegelaten snelheid op die plaats.

loebaske

En dat de sporen in de tijd niet zo hoog lagen, aan de hand van oude foto's hebben we besloten om onze sporen van Gent-zuid op 2m/m kurk te leggen inplaats van op 6m/m [;)]

rixke rail

Gelieve even deze link even aan te klikken, even geduld voor het opladen en dan klikken op "Het profiel van vrije ruimte".
Dit zou Uw vraag moeten beantwoorden.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN