Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

Dirky

#255
draadje waarvan je spreekt heb ik niet gevolgd...

Nu, kasseien....

ik woon langs het traject van de "Ronde van Vlaanderen". Hier in de buurt zijn er kasseien bij de vleet. Zegelsem organiseert zelfs jaarlijks de "kasseifeesten"... Maar kasseien "vandaag" verschillen volgens mij sterk van kasseien "anno 1900".

ik zoek een basis te maken waarmee ik alle kanten uitkan. De fotolink die je aangeeft toont goed dat je feitelijk door met het voegsel te spelen al enorme variaties kan cre?ren. Onderstaande postkaart toont een wel ongelofelijk "kassei plein"!



van de forex-kasseiweg maak ik afgietsels later die ik dan naar hartewens kan bewerken.

Roderik

#256
citaat:
Geplaatst door Dirky

Zegelsem organiseert zelfs jaarlijks de "kasseifeesten"...



Daar ben ik ooit nog geweest. Toffe ambiance, alhoewel de jaarlijkse 'kasseiWORP' mij toch niet echt een naam heeft om een publiekstrekker te zijn. Laat ons hopen dat die ook uit forex gemaakt zijn. [:D]

Prachtige foto met prachtige huizen overigens.
Always be modelling!

Dirky

#257
kasseiworp ... is gewoon kogelstoten maar met een kloeke kassei... (voor de mensen die minder goed zijn in Vlaamse dialecten; kloeke = uit de kluiten gewassen!)[:)]

Dirky

#258
nog maar eens vensters gemaakt...



gevel compleet gekrast...





conducteur

#259
Van een engelengeduld gesproken....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

#260
dank je Rian... (ik ben dan ook een engel...[}:)])

Was op zoek naar materiaal om de heel dunne beugelkes voor de muurankers te maken. Het anker ijzer zelf is gewoon het lange deel van een nietje.
Voor de beugel lijkt dit materiaal OK:



Dun, toch sterk en gemakkelijk te snijden met een gewone schaar. Foto's van het maken van de ankers volgen wel nog.

Cedric

#261
citaat:
Geplaatst door Dirky

nog maar eens vensters gemaakt...





Prachtig werk!!! Dit is modelbouw van de hoogste kwaliteit! De methode om de vensters te maken vind ik alleszinds heel goed gevonden. Ik volg je werk met zeer veel interesse!

Dirky

#262
thx Cedric... jouw werk ziet er ook super uit!

Kees-Jan

#263
Aarggggggggggg nu ik dit eens bekijk stop ik er maar mee. Dit niveau haal ik nooit.

FRAAI zeer FRAAI

Kees-Jan

jacques timmermans

#264
Dirk,

muurankers zou je ook uit een houder voor handgrepen, zoals die op locomotieven gebruikt worden, kunnen maken. Door het oogje van de houder, waardoor de normaliter de handgreep geschoven wordt, kan je dan twee stukjes draad schuiven. De vorm van de draadjes kan je dan zelf aanpassen.
Een tweede mogelijkheid is muurankers als reserve onderdeel bij Auhagen (http://auhagen.de/inhalt/cms/front_content.php?&idcatart=362) te bestellen. Bij hun bouwkit van de "Eichenhof" zijn meerdere muurankers voorhanden.

Jacques Timmermans

mini-bs

#265
citaat:
Geplaatst door Dirky
Maar kasseien "vandaag" verschillen volgens mij sterk van kasseien "anno 1900".




Dat is waar. In Stavelot vind je nog een heel plein met oude kasseien en dat is toch wel wat anders dan wat we doorgaans kennen. In het pittoreske stadje Limbourg (tussen Eupen en Verviers - in Dolhain de berg op rijden) is het zelfs nog erger. Daar dateren de kopjes allicht van de 17e - 18e eeuw. Je kan er amper op staan, laat staan lopen.
 

Gerolf

#266
Weer goe bezig, Dirk. Ik volg het op de voet [8D] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#267
bedankt voor de schouderklopkes...

@ Jacques: ik blijf koppig en koop NIETS [;)]. De uitdaging  om alles zelf te maken van scratch en dan liefst zo goed als gratis is nog steeds de prioriteit! Maar toch bedankt voor de tips!

@ Kees-Jan: Iedereen kan dat "niveau" halen. Het begint gewoon in je hoofd... je moet het echt willen doen. Voor de meesten onder ons is het spelen met, en het hebben van (veel) treintjes wat we echt willen. Iedereen maakt voor zichzelf uit wat ie liefst wil...
Ik wil echter dingen maken en dan nog liefst beter dan wat ik ervoor gemaakt heb. Nadeel: ik blijf maar dingen herbeginnen en herbeginnen en herbeginnen... Ik heb me echter nu voorgenomen niet meer in dezelfde mate verder te blijven experimenteren en "Nederbrakel Anno 1920" een boost te geven zodat ik ook eens kan "spelen"! Of ik het volhou? dat zien we wel!

en nog eentje voor de kenners a.u.b.:

Wat moet ik me voorstellen bij de gebouwtjes in de rechthoeken? Hoe kunnen die eruit gezien hebben?



Bij het rechtse staat de tekst "WC" en "Poste". Aan de overkant van het spoor staat - denk ik - "Loge" en "keet"...

bedankt!

Dirky

#268
Dit zou wel eens een WC kunnen geweest zijn?



Iets van de post?



de keet?




conducteur

#269
keet doet mij denken aan overwegkeet, en dat was een gebouw naast een bewaakte overweg, dus dat zou wel eens dat laatste kunnen zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum