Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

I.B. of mobile station

Gestart door n/a, 30 april 2005, 14:34:13 PM

n/a

#15
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

hoeveel bv geluidsfuncties kan men dan met een IB aansturen per decoder
4-8-16????



Als je rijdt met een dcc decoder maximaal 12 functies per adres
Als je rijdt met een motorola decoder dan heb je 4 functies per adres.

Bij mfx heb je geen adressen meer nodig. Het meldt zich zelf aan en er zijn dan 16 functies mogelijk.

En wat ik niet snap waarom moet hij een mobile station aanschaffen met een 60 va trafo, terwijl het mobile station uit een startset er maar tot 24 va kan gebruiken. Dat het economische gezien de beste aanschaf is ja dat klopt wel. Een 60 va trafo kan je voor heel dingen gebruiken. Ook voor de stroomvoorziening van een Marklin centraal station of zelfs van een IB.

n/a

#16
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

ik twijfel ook nog steeds. Ik heb nu een MS maar ik ben er niet echt tevreden over (niet genoeg power) en, nu denk ik mij een IB2 aan te schaffen en een adapter voor de MS te kopen,
maar als je mfx loks wilt besturen. Gaat dit dan  alleen met de MS of ook met de IB en hoe zit het dan met de functies?



Als je een IB koopt met een adapter voor de MS, dan kun je alle MFX functies gebruiken. Dus als dat er 16 zijn alle 16.

DCC heeft 12 functies, dus ook meer dan genoeg.
Het beste is te kiezen voor een universeel systeem, dus zou ik voor een Intellibox kiezen.

laurens66

#17
je hebt ja nog verschil in de mobile station, je hebt een ms voor een travo van 18Va en een ms waar een travo aan kan van 60Va
De ms met de 60 VA travo kan meer treinen tegelijk laten rijden.
als je de ms als slave gebruikt bij de IB kun je gewoon de 'goedkoopste' nemen met een travo van 18VA

n/a

#18
Voor het stroomverbruik mobile station zie
http://www.marklin.nl/systems/faq.html
Via een mobile station kan je maar 8 functies bedienen met het licht 9.

Die adapter voor de IB is mooi, maar meer dan een rijregelaar voor motorola krijg je er niet bij.
http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

Maar je hebt geen mfx de loc met mfx decoder zal zich niet zelf aanmelden, omdat de IB nog altijd geen mfx verstaat.
Mfx is een compleet nieuw multiprotocol dat zowel motorola als mfx verstaat.

wisselstromer

#19
maar zou je dan een mfx loc kunnen "aanpassen"
bv optrek en afrem regelen???
en gaat dit dan via de ms of via de IB??
mvg
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

laurens66

#20
Ik heb eens op een ander forum (weet zo niet welke) gelezen dat iemand een mfx lok niet in de IB kreeg.
En een mfx lok in het ms is erg mooi, ik heb het zelf.
Vooral alle symbolen, maar de ms is wel een beetje boel beperkt tegenover de IB

Brunel

#21
citaat:
Geplaatst door Max

Als je een IB koopt met een adapter voor de MS, dan kun je alle MFX functies gebruiken. Dus als dat er 16 zijn alle 16.

DCC heeft 12 functies, dus ook meer dan genoeg.
Het beste is te kiezen voor een universeel systeem, dus zou ik voor een Intellibox kiezen.




Nee, de mobile wordt dan alleen een handregelaar voor de IB. De digitale informatie moet uit de IB komen en die kent mfx nu eenmaal niet en kan dus ook geen 16 mfx-functies aansturen. Wel de 12 DCC-functies of de 4 Motorola functies.
Met de komst van mfx is de IB geen universeel systeem meer. Voor de drierailrijder die denkt in de toekomst iets met mfx te willen, is de IB op het moment juist geen goede keuze.

erik de noorman

#22
Je kan met IB wel MFX decoders programeren, je programeert deze zoals je marklin decoders programeert met de IB. Je kan enkel geen gebruik maken van alle functie's. Maar wie gebruikt er nu 16 functie's?

Erik

Brunel

#23
De IB behandelt een mfx-decoder alsof het een gewone Motorola-decoder is. Dat betekent dat je alle verbeteringen van mfx mist. Niet alleen de extra functies, maar bijvoorbeeld ook de extra rijstappen, de uitbreiding van het aantal mogelijke adressen en de bidirectionele informatie.
Of je dat van belang vindt, moet iedereen zelf weten. Persoonlijk vind ik vooral de extra rijstappen een hele verbetering.
Maar wie een IB kiest, neemt voorlopig - en misschien wel definitief - afscheid van mfx.

n/a

#24
citaat:
Geplaatst door Brunel

De IB behandelt een mfx-decoder alsof het een gewone Motorola-decoder is. Dat betekent dat je alle verbeteringen van mfx mist. Niet alleen de extra functies, maar bijvoorbeeld ook de extra rijstappen, de uitbreiding van het aantal mogelijke adressen en de bidirectionele informatie.
Of je dat van belang vindt, moet iedereen zelf weten. Persoonlijk vind ik vooral de extra rijstappen een hele verbetering.
Maar wie een IB kiest, neemt voorlopig - en misschien wel definitief - afscheid van mfx.




Is MFX dan het summum, DCC heeft ook een tweeweg communicatie mogelijkheid, 12 Functies en al jaren 14, 27, 28, 128 rijstappen.
Ik persoonlijk hoef geen afscheid te nemen van MFX, want ik stel me er niet aan voor [:D]
De beste keus is nog altijd een Universeel besturings systeem en lastgeregelde DCC decoders. Veel goedkoper dan die dure MFX decoders.

Brunel

#25
Nee, MFX is niet het summum. De technische kwaliteiten van DCC en MFX  ontlopen elkaar niet veel, maar DCC ligt bij drierail niet erg meer voor de hand. Binnenkort worden zowat alle drierailloks met een MFX-decoder geleverd en die verstaan geen DCC. Het lijkt me geld weggooien om een DCC-decoder te moeten kopen ter vervanging van een MFX-decoder die technisch even goed is.
Nogmaals, voor drierailrijders is de IB geen universele centrale meer. MFX ontbreekt en MFX wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk het belangrijkste protocol voor drierailrijders. Of we dat nou leuk vinden of niet. Dat zo zijnde, zou ik een IB momenteel niet meer voor drierail aanraden.

wisselstromer

#26
dus beter wachte op de central station
als deze er ooit komt natuurlijk
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

laurens66

#27
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

dus beter wachte op de central station
als deze er ooit komt natuurlijk



Hij komt vast, maar de levertijd word iedere keer uitgeseld.

erik de noorman

#28
Hallo,n

Ik ben al jaren een 3 rail rijder. Maar aan het nieuw verhaal van de mfx decoders doe ik niet meer mee(wordt toch achterhaald). Die meerdere rijstappen zijn sterk overroepen. En wil je echt met de nieuwe mfc decoders rijden. Ok, sluit de nieuwe MS (kleine investering)aan op je baan paralel met je IB en je kan volop genieten van alle zogezegde troeven van de mfx decoder(tot 10 treinen)+ alle voordelen van de IB. En in de toekomst koop ik enkel nog de gewone anoloog uitvoering van een marklinmodel. Ik verwissel de wisselmagneet door een hamomagneet en bouw een uhlenbrock 76200 in wat ik nu ook doe met mijn oudere modellen. Mogelijkheid tot aansluiten van een soundmodule of het lizzy besturingssysteem, 8 functie en ook meerdere rijstappen.
Met het nieuwe systeem van marklin zit je weer op een eilandje met alle beperkingen vandien.
Versta me niet verkeerd ik ben marklinist in hart en nieren ook al lijkt dit betoog anders uitblijken.

Erik

Brunel

#29
Begrijp mij ook niet verkeerd. Iedereen moet zelf weten wat te doen en ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen op mfx zit te wachten.
Maar mensen moeten wel kiezen op grond van goede informatie. Daarom even twee dingen.
1. Analoge M?rklinloks zijn altijd oudere loks. De laatste 15 jaar heeft M?rklin in bijna al zijn loks een of andere decoder gebouwd en in de toekomst worden dan MFX-decoders. Voor M?rklin zijn die decoders niet erg duur.
2. Je moet twee centrales nooit parallel aansluiten. Dat overleven de IB en de mobile niet.