Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

seinen

Gestart door Dirky, 16 januari 2009, 21:19:19 PM

Dirky

Weet er iemand van jullie waar ik mijn zoektocht kan beginnen naar oude belgische seinen van begin de jaren 1900 aub?
thx
Dirk

Mr-tsjoektsjoek

Ik vrees dat je je zult moeten beperken bij wat je vindt aan foto's en boeken.

Vorig jaar een stoomrit meegemaakt van het TSP tussen St-Ghislain en Tertre.  In Tertre waren er fotostops voor de armseinen in het station, seinen die nu nog functioneel zijn.

Dirky

jij hebt toevallig geen foto's gemaakt aub?
Dirk

matti

Mag ik het boek Histoire de la Signalisation Ferroviaire en Belgique tome II aanraden. Dit boek is uitgegeven door TSP en behandeld alle Belgische arm en licht seinen. Ook tome I is zeer interesant.Dit gaat over de Handseinen, Vlaggen, Loclantaarns enz.
Jammer dat ze enkel in het Frans zijn uitgegeven.

[8]

Michiel

Als inleiding tot de problematiek ben je misschien voorlopig al geholpen met de "Au file du rail: III - La Voie ferr?e - La Signalisation", dat op Rixke Rail's Archives, bijna onderaan de pagina kan vinden. Als je aandachtig de werken overloopt die er nog staan, zal je er nog een hoop boeiende lectuur ontdekken betreffende dit onderwerp. [;)]

veel leesgenot,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Saraan

Als inleiding tot de problematiek ben je misschien voorlopig al geholpen met de "Au file du rail: III - La Voie ferr?e - La Signalisation", dat op Rixke Rail's Archives, bijna onderaan de pagina kan vinden. Als je aandachtig de werken overloopt die er nog staan, zal je er nog een hoop boeiende lectuur ontdekken betreffende dit onderwerp. [;)]

veel leesgenot,



Het is Patrick's eigen deel, hoor Michiel ! [:I] Ere wie ere toekomt !
Maar ik zou toch eerder hier gaan kijken op dezelfde site. Het is een oud instructie boek voor machinist en stoker uit 1929 !
Even geduld voor het opladen, en daarna naar beneden scrollen (of de direkte link in de inhoudsopgave aanklikken !) : prachtige tekeningen van oude seinpalen, maar ook seinen op treinen, seinborden, ...
Ik heb het boek ook thuis (Mijn grootvader was stoker !) en ik kan U bevestigen dat het z??r interessante lectuur is !
Edit : als je dan toch zelf moet bouwen, heb je dan al een idee hoe ze er uitzagen, toen ! [}:)][;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

citaat:
Het is Patrick's eigen deel, hoor Michiel !  Ere wie ere toekomt !

Eric (en Patrick), verontschuldig me dat ik even kwijt was wie wat welk... Maar bedankt om me weer op de rails te zetten! [:D]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)