Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Tillig Elite

Gestart door Dirky, 16 januari 2009, 20:53:15 PM

Dirky

Zijn de sporen en wissels van Tillig HO Elite OK? Zijn er betere? mooiere? juistere?
thx

Dirk

ysbeer

Absoluut een van de beste,volgens sommige de beste.
Niets is volmaakt ook tillig niet (weinig modellen en omschakelingsrelais vereist).
Heel natuur getrouw,niet echt goedkoop.
wim

eddy

Ik vind ze persoonlijk mooi.Ga na lang nadenken voor de zichtbare sporen overschakelen naar Tillig.In het schaduwstation worden dan mijn flexxen van Roco en peco wissels gebruikt(recuperatie uit vorige banen)
ps wisels kunt ge ook in bouwpakket kopen,vrij eenvoudig om te monteren,en een paar euro's goedkoper.(heeft ook een artikel van gestaan in MSM)

groeten Eddy

prulleman

Tillig Elite is echt wel heel goed. Dit is zowat de top. Als je nog beter wil zit je bij de bijna onbetaalbare kleinseries als ferro-suisse en zo. En ik kan niet zeggen dat die sporen beter rijden.

janjozef

Wie gebruikt er nu effectief tillig sporen ?
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Moest ik onieuw beginnen, was het met Tillig
Mooi gebruind profiel, en goede kwaliteit rails en wissels.
Met vriendelijke groeten
Peter

prulleman

ik gebruik ze al jaren tot volle tevredenheid[;)] Als je nu die nieuwe wissels ziet zou je toch beginnen kwijlen[:p]

eddy

Heb al een deel dozen betonflexxen aangekocht,plus een tiental wissels.
Groeten eddy

doomslu

Ik gebruik ze ook, maar er ligt nog niet zo veel. Het schiet niet op. [:(]
Ik heb wel al een zevental wissels zelf gebouwd (bouwpakket) en zelfs al ??ntje helemaal zelf, want je kan de rails en bielsmatten apart kopen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

martintje

op mijn H0 baan ligt alleen maar Tillig aangevuld  met 1 kruiswissel van Roco.
Na ballasten zie je goed het uiterlijke verschil, waarbij de tillig wissels met kop en schouders erboven uit steken.
Echter: ik heb een groot probleem met sommige puntstukken, en na verschillende keren rondvragen met andere gebruikers ben ik niet de enige met dit probleem.
hartstukken worden bij sommige wissels, na inlijmen, wat omhoog gedrukt.
Ik heb het draad voor de polarisering vrij hangen in een gat van 10 mm doorsnee, welke ik heb afgedekt met een heel dun plaatje styreen, om zo niet al het ballast op de grond te gooien.
Dus het draadje is het euvel niet, gaat geheel sontaan, en de enige oplossing is dan je puntstuk afvijlen tot het weer de hoogt e van de spoorstaaf heeft
verder prima spul en oogt mooi, zeker de nieuwe zeer slanke wissel

Op mijn H0m baantje heb ik met mijn wissels daar gek genoeg geen last van
Mvg Marty

MARKLINRIJDER

Ook hier gaan we werken met Tillig.
De rails liggen klaar, het plan is in voorbereiding.  Verdomd mooi spul zeg.  

In april ga ik een weekendje ter plaatse om alles op te meten en op foto vast te leggen.  En dan volgt kort daarna het startschot.

Ik hou jullie ten tijde wel op de hoogte.

Groetjes,

David

Dirky

en wat denken jullie van het idee om de niet zichtbare sporen te leggen met 2de keus materiaal van http://www.flexgleise.de/ ?
1,71 euro voor 900mm lijkt me toch zeer goedkoop? De helft van Tillig...
Dirk

eddy

Dat is een keuze die ge zelf moet maken.Die sporen ken ik niet,maar zoals ik al aangehaald heb,ga ik  voor mijn niet zichtbare sporen werken met oude roco code 100 flexrails.

groeten Eddy

ysbeer

citaat:
Geplaatst door eddy

Dat is een keuze die ge zelf moet maken.Die sporen ken ik niet,maar zoals ik al aangehaald heb,ga ik  voor mijn niet zichtbare sporen werken met oude roco code 100 flexrails.

groeten Eddy



Ik zou dan toch voor de zichtbare rails code 83 gebruiken,anders is een groot deel van het mooie uitzien al weer verdwenen,en kun je net zo goed roco code 100 wissels gebruiken.
wim

eric

De GT-Gleis zijn ideaal voor schaduwstations.
Ik heb er ook enkele en die doen zeker niet onder voor bv Roco code 100.