Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

reeks 12/21/27

Gestart door railman56, 14 januari 2009, 20:26:51 PM

railman56

ondertusen niet stilgezeten en nog wat verder gewerkt

het dak bijna volledig glad gemaakt
alle opgegoten leidingen verwijderd en de uitstulpingen van de panto's uitgezaagd, alsook het middendeel van het dak

bijna alle gaten dichtgemaakt met plamuur en gladgeschuurd.
het daksetje van jocadis ingeplant

de zijwand moet vlak gemaakt worden met een stripje plasticard

een mal gemaakt om de nieuwe gaten te boren voor de panto's
het zijn sommerfeldt panto's maar ik vind ze toch niet al te fijn (vooral de onderkant oogt nogal fors)
nu kan de bekabeling van het dak beginnen
indien iemand idee?n/voorstellen/verbeteringen heeft, laat maar komen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

Tijdperk 5 is niet mijn ding, maar je verbouwing is tot nu toe knap gedaan  [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

ziet er veel werk uit, en zeggen dat er nieuw zijn [:)]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

railman56

IS veel werk maar ik bezie het als een uitdaging en leerproces en zo hebben die oude lima's een tweede leven. Wat de prijs en kwaliteit zal worden valt nog af te wachten......maar het modelbouwplezier heb ik al.[:D]
marc

chef garde

citaat:
Geplaatst door railman56

......maar het modelbouwplezier heb ik al.[:D]
marc

en tis dat die telt!

railman56

proefopstelling van de panto (deels bewerkt maar de onderzijde ervan nog vrij massief)
het begin van het aanleggen van de nieuwe leidingen met electriciteitsdraad
weerstandspakket aan een zijde verwijderd en het andere verplaatst volgens de tekening van jocadis, alsook de overspanningsbeveiliging verplaatst en gedraaid.

daar de lima te hoog op zijn draaistellen staat moet hij worden verlaagd
niet teveel afvijlen en regelmatig passen is de boodschap (merk het verschil tussen beide)

ook de motor moet bovenaan afgevlakt worden anders komt hij in aanraking met het dak (deze werkwijze staat beschreven in MSM ivm de reeks 18)

merk hier ook het verschil op tussen beide

de linkerzijde is perfect verlaagd maar de rechterkant (motor) kan nog een beetje lager gemaakt worden
marc

cgraaf

Beste Marc,

Deze locs hebben in werkelijkheid twee panto's Faiveley type AM 18 met een voet op drie isolatoren. Daarom adviseer ik je:
- of Sommerfeldt panto's nr. 927, waarvan de voet wat minder massief is dan wat je nu gebruikt (nr. 968), verder zijn beide types gelijk,
- of je neemt de pantograafset nr. 89203 van LS Models, die maar enkele euro's duurder is: dan heb je fantastische en zeer voorbeeldgetrouwe panto's (ik heb ze zelf onlangs op mijn LS Models reeks 27 gezet).

Veel plezier met je ombouwproject!

railman56

aan die panto's van LS had ik reeds gedacht maar ik twijfelde nog (prijs)
ik ga zeker over die tip (sommerfeldt 927) nadenken
bedankt voor het meedenken naar een oplossing
marc

chef garde

Of nog een beetje wachten op de panto's van Vitrains, die hopelijk aan een faire prijs verkocht zullen worden ...

cgraaf

De panto's van Vitrains ken ik niet echt, maar lijken heel erg op die van de laatste Lima locs, ze zien er best aardig uit maar werken niet prettig.
De LS Models panto's zijn ca. 21 Euro per paar, die van Sommerfeldt rond de 17-18 Euro per paar, dus dat scheelt vrijwel niets. Ik kan je die LS Models panto's dan ook van harte aanbevelen!

Gr,
Chris

railman56

(ik heb ze zelf onlangs op mijn LS Models reeks 27 gezet).
chris, bedoel je dat er verschil is tussen de standaard panto's van LS en diegene die je los kan bestellen?
marc

cgraaf

De lok zoals ik hem een goed jaar geleden kocht had Sommerfeldt panto's, waar je zelf nog een speciaal door LS Models bijgeleverd extra fijn sleepstuk op kon zetten. Latere loks van LS hebben de nieuwe (compleet) door LS zelf ontwikkelde panto's, en omdat ik die ook op mijn reeks 27 wilde, heb ik die nieuwe panto's voor de reeks 27 besteld. Inmiddels zitten die erop, en ik moet eerlijk zeggen dat ze toch wel duidelijk fraaier zijn dan de Sommerfeldts die ik al had. Kijk anders even op de site van LS Models onder "productie" en dan "onderdelen" voor de nummers en op de home page, helemaal naar onder scrollen, dan naar "news 2009" en daar weer een stukje naar beneden scrollen voor foto's.

Succes!
Chris

railman56

bedankt voor de uitleg chris
ik heb de prijzen en artikelnummers gevonden van LS en sommerfeldt, enkel van euro-scale (vitrains)heb ik nog geen antwoord ontvangen.
nog maar even wat geduld oefenen
marc

chef garde

citaat:
Geplaatst door railman56

bedankt voor de uitleg chris
ik heb de prijzen en artikelnummers gevonden van LS en sommerfeldt, enkel van euro-scale (vitrains)heb ik nog geen antwoord ontvangen.
nog maar even wat geduld oefenen
marc

Tijdje geleden ook gemaild naar Vitrains ivm panto's, je moet inderdaad wat geduld hebben eer je antwoord krijgt.  Het antwoord was dat de panto's er over enkele maanden zullen zijn.  Prijzen heb ik niet gekregen.

ERVIN

Is deze loc nog steeds in dienst bij de NMBS , en waarvoor dienen die opschriften eigenlijk??

http://www.modeltrein-paradise.com/popup_image.php?pID=5739

Ik wil er mij zo ??ntje gaan aanschaffen , maar eerst had ik graag er iets meer over willen weten.