Nieuws:

Nu in MSM 257 REPORTAGE: On traXS 2025 * Op bezoek bij Z-spoor fan August Windels

Hoofdmenu

transfo

Gestart door tsjoeketsjoeke akki, 13 januari 2009, 20:16:39 PM

tsjoeketsjoeke akki

Ik heb hier enkele transfo's liggen die afkomstig zijn van apparaten die niet meer in gebruik zijn. Ik zou deze willen gebruiken om wissels en seinen aan te sturen. Gaat dat?
Het gaat om wissels van c-rail. De voltages gaan varieren van 12V,18V en 24V.

PeterC

Ik denk dat je met 12V net iets te weinig spanning zal hebben en met 18V net iets te veel.  C-rail wissels verlangen 16V.
Groetjes, Peter

tsjoeketsjoeke akki

dacht ook zoiets, maar is de VA ofzoiets niet belangrijk?

Gerolf

Wanneer je die 12volt gelijkricht en afvlakt heb je ongeveer 16 Volt.
Indien je dan nog een bufferelco per wissel gebruikt (zie de KIS-reeksen in de vroegere uitgaven van MSM) heb je zelfs niet veel vermogen nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tsjoeketsjoeke akki

Gerolf, kan je meer uitleg geven over dat gelijkrichten en afvlakken?

Klaas Zondervan

Op mijn website staat een schakeling van een condensatorontlading waarmee je wissels kunt aansturen.

Als je wissels direct uit een trafo voedt is niet alleen de spanning, maar ook het aanal VA's belangrijk. De trafo moet nl. voldoende stroom kunnen leveren, zonder dat de spaninng te veel in elkaar zakt.
Met de condensatorontladingsschakeling is het aantal VA's van de trafo minder belangrijk. De condensator buffert de spanning.

tsjoeketsjoeke akki

amai, dat is een hoop i,fo waar ik eens op zal moeten studeren. Ik zal eens op de sites gaan kijken die opgegeven zijn.Als ik het goed begrijp kan ik 12V gebruiken onder voorwaarden?