Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

vraagje over digitaal

Gestart door n/a, 28 december 2008, 15:46:10 PM

n/a

ik als her-intreder:D
heb effe een vraagje over digitaal ik zelf reed met analoog maar wil nu digitaal gaan rijden.

ik zat net effe op www.conrad.nl te kijken voor een leuke loc
en dan zie ik verschillende aanduidingen/uitvoering waar ik echt geen verstand van hebV

1.Interface conform NEM 651
2.Digitale interface conform NEM
3.Digitale interface
4.0Met DCC-Selectrix-decoder met systeem- en analoogherkenning

als ik dus nu een loc wil kopen die analoog rijd want ik heb nog geen digitaal systeem wat moet ik nou hebben en rijd een digitale loc ook gewoon op analoog pfffffff ik snap er niks meer van :(
hahahah en zo oud ben ik ook al weer niet om het bij te benen ;)

groetjes

conducteur

NEM zijn bepaalde normen waar fabrikanten zich aan moeten houden.
Voor meer uitleg zal je bij de specialisten digitaal hier op het forum.
P.s: admins, zou dit draadje niet beter verhuist worden naar de rubriek digitaal?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

n/a

hmmmm ben er nog niet iets wijzer van [:(]

ysbeer

Je kunt er van uitgaan dat elke lok die op dit moment koopt en die dus analoog is(d.w.z er zit geen decoder in)altijd simpel tot digitale lok is om te bouwen.
Het enige dat je moet doen is delok open maken (en dat is vaak het moeilijkste)en er een decoder insteken.
Die nem normen zou ik maar vergeten ze hebben allemaal betrekking op de vorm en aansluit gegevens van de stekker die aan de decoder zit.
Wat je natuurlijk wel moet kiezen is het systeem DCC is het meest verbreidt en dar om ook aan te raden.
Alleen als je MARKLIN wil gaan rijden ben je in principe aangewezen op het MARKLIN systeem (motorola)
De meeste digitale loks rijden ook op gelijkstroom maar met decoder er in niet zo mooi.
Advies:
Begin direct met digitaal, of koop nu analoge loks,rij analoog en bouw pas later om.
wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Advies: Begin direct met digitaal, of koop nu analoge loks,rij analoog en bouw pas later om.
Dat zijn twee adviezen, h? [;)]

Wat digitaal betreft (en voor zover ik er iets van ken): in N kan je Motorola, MFX, ... negeren, ga voor DCC.

Even terug naar de informatieronde... (en die is ?cht nodig)
Als overtuigde (koppige [:I]) analoogrijder (met enige kennis van elektronica):
Waarom digitaal? Wat wil je met je locs/baan doen? Wat denk je dat er meer/minder kan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
.
Dat zijn twee adviezen, h? [;)]



Nee hoor een advies met twee keuze,zeer democratie [:D]
wim

n/a

okee ik ben nu weer wat wijzer
ik weet namelijk ik weet niet of dat echt zo is H) locs van marklin zijn standaard digitaal

maar goed ik moet dus kijken voor een loc die om te bouwen is met een dcc decoder als ik het goed begrijp[:o)]

wat ik wil gaan doen me locs/baan
veel treinen dan praat ik over ongeveer 6 tegelijk laten rijden
in verschillende richtingen ik denk niet dat me gaat lukken met analoog

hahah wel grappig ik heb eigenlijk nog niet eens een tafel maar ik probeer zoveel mogelijk info te verschaffen niet dat ik strax aan het bouwen ben en dat ik constant tegen een steen stoot [;)]

groetjes

ps ben al een beetje bezig met een layout
laat ik wel zien binnen kort :P

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Roo
...veel treinen dan praat ik over ongeveer 6 tegelijk laten rijden in verschillende richtingen ik denk niet dat me gaat lukken met analoog
Kweetnie ... op mijn analoge baan kunnen er twintig "zelfstandig" bollen [;)]
Je baan: gaat toch over schaal "N", of niet (zie rubriek) [?]
Je praat over Marklin, die hebben niks in die schaal
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

huh [?][?][?]
hoe kan dat dan analoog en dan zoveel treinen[?][?][?]
ik weet op analoog als je bijv een ronde baan heb en je zet er 2 treinen op gaan ze allebei de zelfde richting op en even hard
hoe kan je dan 20 zelfstandige op hebben
want als ik dat weet hoef ik mischien niet eens digitaal voor een N spoor of is dat iets te ingewikkeld om effe 123 uit te leggen [:p] hihihiihi

en ja ik heb het over spoor N
ik gaf effe een voorbeeld dat marklins nieuwe locs meestal digitaal klaar worden verkocht met decoder dus (geloof ik)[:D][:D][:D]

Gerolf

Een analoog bloksysteem. Kijk maar op mijn website bij "besturing".
Voor je poogt na te bouwen: dergelijke systemen bestaan ook "kant-en-klaar".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

teringgggggggggg!!!!!!!!!!!!!
ik zag nog meer aansluitingen en draaden dan mijn meter kast heeft [;)]

hoe ik het bij jou zie pffff daar moet ik echt hoog geleerd elektro technicus voor zijn [:(][:(][:(]
dan denk ik dat het voor mij makkelijker is om digitaal te gaan rijden [:D]

MAAAAAAAR ZIET ER WELLLLLL HEEEEEEL INDRUK WEKKEND UIT
MOOI HOOR [:D][:D][:D]

ysbeer

In digitale loks zit ook geen bestuurder hoor.
Het zonder computer(electronica)laten rijden van 3 digitale treinen is ook heel(heel) lastig.
En nog wat een ingewikkelde baan digitaal vraagt ook veel bedrading en electronica.
Analoog vraagt inderdaad veel zelf bouw,digitaal minder maar ook niet niks,digitaal kun je compleet kopen oke.
Maar dat kost dan wel wat euros.
Nee voor beide systemen is enige kennis nodig.
Haal die en je ben al voor 50% klaar.
wim

n/a

hmmmm
nee ik ben gewoon vast besloten om digitaak te gaan rijden
in dit tijd perk is alles digitaal :P
mischien als ik over een paar jaar wat gevorderd ben kan ik een laptop op de baan aansluiten :P (ik hou wel van programmeren)

maar eerst moet ik nog effe rustig gaan kijken naar een leuke loc
en wat uitbreidings rails en een digitale bediening [;)]
ik wil ok niks overhaast doen want ik weet dat ik naa aanschaf spijt ga krijgen als ik te snel wel

we doen het dus rustig aan [;)]
(kan ik mooi onder tussen nog wat centjes sparen[;)][;)][;)])

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Roo
In dit tijdperk is alles digitaal
Klopt. Vrijwel alle automatisering gebeurt digitaal, ook bij mij: er wordt (elektronisch) gecommuniceerd  met enen en nullen.

Bij het decoder-digitaal modelspoor is automatiseren in wezen niet anders, enkel heb je daar bijna altijd een PC voor nodig. Die neemt dan het "logisch rekenen" op zich. Google maar eens naar "koploper" om te zien hoe.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gottardo

Ik heb ook lang getwijfeld over hoe te digitaliseren in spoor N.

Uiteindelijk ben ik op een systeem gevallen dat de baan digitaliseert, niet het rollend materieel.  Je hebt als het ware een decoder per sectie.  Het werkt met genormeerde Euro-kaarten waarop de benodigde electronica geplaatst wordt (handleiding met stap-voor-stap-uitleg meegeleverd - alternatief kan je ook kant-en-klare kaarten kopen).  Dit alles wordt aangesloten op een PC (daar kan je bij dit systeem onmogelijk zonder - een oude PC volstaat echter).  Je kan je baan dan naar keuze besturen met het computerklavier, maar je kan ook een bedieningspaneel bouwen.

Ik ken totaal niks van electronica, maar het is me toch gelukt de kaarten zelf te solderen en aan te sluiten.

Ook het bekabelen valt mee : elk blok, elke stopsectie, elke wissel, elk LED-je moet gewoon aangesloten worden aan de Euronorm-kaarten (bijv. 1 kaart voor 8 wissels of voor 2 blokken).  Bij een grote baan zal je dus heel wat kabeltjes moeten trekken, maar je kan dit bijna zonder veel nadenken doen (het enige waar je op moet letten, is dat een wissel effectief aan een wisselkaart, een LED aan een LED-kaart aangesloten worden, maar de volgorde heeft geen belang - je hoeft geen logica aan te houden, omdat je achteraf mbv de computer test welk draadje welke wissel bedient (mbv een testprogramma)).

Door de aard van het systeem heb je meteen ALLES van de spoorwegexploitatie ge?ntegreerd : bediening van ganse wisselstraten (m?t bijhorend signaalbeeld), individuele optrek- en afremkarakteristieken voor alle loks, specifieke vmax voor elke lok (onafhankelijk van de originele rijkarakteristiek), eventueel bedieningspaneel met verlichting, complete treinbeveiliging (bloksysteem), zelfs treinen met (verlicht) stuurstandrijtuig stoppen perfect in de stopsecties, tenslotte heb je er gratis snelheidsmetingen, onderhoudintervalberekening (met verwitting wanneer onderhoud nodig is), enz bij.

Je geeft enerzijds de configuratie van je spoornetwerk door aan de computer, anderzijds de lokkarakteristieken.  De computer onthoudt op elk moment welke lok op welke plek is, en bereidt de volgende sectie reeds voor voor ontvangst van de lok met zijn specifiek rijparameters.  Natuurlijk zorgt de computer er ook voor dat er maximaal ??n lok per sectie is.

Voordeel : geen enkele lok hoeft omgebouwd te worden (recht uit het doosje de baan op - zoals elke analoge lok), dus geen problemen met de diverse formaten (motorola, selectrix, DCC, enz.), ook geen problemen met soms enge plaatsomstandigheden in de N-lokjes.

Nadelen zijn er natuurlijk ook : je moet een (oude) PC ter beschikking hebben, je hebt geen constante lokverlichting, je hebt geen digitale soundmogelijkheden, het vormen van dubbeltractie vergt wat denkwerk in de keuze van de blokken (het rijden met dubbeltractie is overigens perfect mogelijk - op voorwaarde dat de lokjes min of meer dezelfde basiskarakteristieken hebben).

Kostprijs : volgens de aanbieder is het aantal wissels een goede graadmeter om de kostprijs te berekenen.

Concreet : iemand met een grote baan en weinig loks, zal waarschijnlijk goedkoper uitkomen met het digitaliseren van de weinige loks; iemand met een kleine baan en veel loks, zou beter zijn met het digitaliseren van de baan.  De waarheid ligt in het midden.

Het systeem wordt onder andere ook steevast gebruikt door Modellbahn Team K?ln (welbekend voor haar spectaculaire show-modelbanen die vaak te zien zijn in Keulen of Dortmund), en ook door de Nederlandse Zuid-Limburgse N-spoorclub (ik ken hun exacte benaming niet meer).

Ik veronderstel dat de merknaam van het systeem gewoon genoemd mag worden op dit forum (net zoals eveneens gesproken wordt over merken als lenz, selectrix, roco, m?rklin, ls-models enz.): het betreft het besturingssysteem van Gahler & Ringstmeier.  Deze aanbieder komt men tegen op de grotere treinenbeurzen.  Men kan ook uitleg vinden op internet.