Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

262/273 - 73/74/82

Gestart door Mr-tsjoektsjoek, 26 december 2008, 17:47:34 PM

Huugooke


OlivierV

Citaat van: Huugooke op 08 juni 2015, 12:08:47 PM
Citaat van: OlivierV op 08 juni 2015, 11:25:53 AM
Citaat van: Huugooke op 08 juni 2015, 11:17:01 AM
Mijn 73 rijdt als een trein!
In 2 richtingen? :D
Ja, maar niet tegelijk!
Super, en liefst niet in de 2 richtingen tegelijkertijd, anders zou je snel van 1 loc meerdere locs maken. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Eigenlijk is het woord "richting" fout, het moet "zin" zijn. Op het examen worden hier punten voor afgetrokken!  ;D

evan

#618
Hoi,

Met mijn 82 heb ik bij het rijden richting korte neus ook al gemerkt dat de lok niet regelmatig rijdt.  Dit vooral als hij los rijdt zonder een sleep wagens.  Ik heb hem dan ook helemaal uit elkaar gehaald en van alles geprobeerd en ik kom tot de vaststelling dat het motortje niet deugt.  In een richting loopt het motortje lekker en blijft het vliegwiel stabiel, maar de andere richting gaat de as telkens naar voor en achteren schuiven.

Mijn besluit:
Leuke fijne gedetaillerde lok en ik ga de 73 ook aankopen, maar ik ga één chassis naar SB-Modellbau sturen om voor de loc een kit uit te brengen met Faulhaber motor.  Ze doen dit heel doordacht en nauwkeurig. Nadien kunnen geïnteresseerden via een eenvoudig ref.nr. dit ook bestellen.  Na de eerste ontwikkeling houdt SB telkens die gegevens bij en maken ze tevens een duidelijke handleiding. 

Ik hoor nu sommige modelspoorders al komen... hey voor die 150 Euro enzovoort.  Wel gelijk hebben ze, maar bijna alle modelspoorloks in zo een prijsklasse hebben maar een motortje van 2 a 3 Euro en dan is de kans reëel dat het ergens mis loopt en moet de rijkwaliteit gecompenseerd worden door een decoder als dat lukt.

Ik heb overlaatst 3 MTH (HO) locomotieven voorzien van een motor met messing passtuk door SB Modellbau uitgerust en die rijden zo zoet... niet normaal.  De MTH locs kostten 180 euro per stuk (DC) en de motor verbruikte onbelast 1,6 Ampere  :o  Weg met die rommel en nu verbruiken ze 100mA en je hoort de motor niet wat het geluid van de decoder ten goede komt.

Jammer, maar realistisch.  Ik heb heel wat locomotieven in mn verzameling van verschillende prijsklasses, maar geen enkele loc rechtstreeks van de fabrikant rijdt zo zoet als een loc met een Faulhabor of maxxon motor...

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Peter

Evan, toch eerst goed alles kontroleren voor je een Faulhaber inbouwt.
Mijn Roco baureihe 364 rangeerlok (zie foto) had bij zijn aankoop een onregelmatig (licht schokkend) rijgedrag. Heb van een gekend forumlid een Faulhaber voor deze lok overgekocht, om tot de ontdekking te komen dat dit eigenlijk niets had uitgehaald. Het gedrag is onverandert.

Inmiddels ben ik via Duitse forums te weten gekomen dat bij de Roco modellen van de V60/364 enz. en de V65 enz. dat schokkend rijgedrag dikwijls voorkwam. Spijtig genoeg heb ik het nog niet helemaal kunnen oplossen. Blijkbaar zijn drie-assige modellen nogal gevoelig voor dat probleem.
Enkel de Lenz V36 en de ESU V60 enz. hebben dit blijkbaar niet.

Met vriendelijke groeten
Peter

evan

Hoi Peter,

Daarom dat ik het volledige chassis opstuur.  SB zoekt de volledige oorzaak op en levert dan de oplossing.  Let op dat is natuurlijk een eigen keuze he ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michael

Citaat van: evan op 08 juni 2015, 18:16:19 PM
Hoi Peter,

Daarom dat ik het volledige chassis opstuur.  SB zoekt de volledige oorzaak op en levert dan de oplossing.  Let op dat is natuurlijk een eigen keuze he ;)

Evan uitstekende tip, daar heb ik wel oren naar, mail naar je verzonden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

OlivierV

Ik heb hier een type 260 van roco en die rijdt prima (dat is ook een 3-assig rangeerlokje). Dus als roco het lukt om in die prijsklasse (kost normaal ook tussen de €100-160) een goed rijdende 3-asser uit te brengen, dan moet dat toch bij Piko ook lukken?

Evan's oplossing zal wel zeker werken, maar dat zou ik persoonlijk wel een dure bedoening vinden voor een locje uit die prijsklasse...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Davy

Kvind het toch niet normaal dat je een loc moet kopen om hem dan nog eens te verbouwen.
Wat kost zo'n verbouwingskit van SB modellbau eigenlijk?

nog eens een paar toeren gereden met den 73 en blijkbaar schokt hij langs beide richtingen. Ook valt hij op sommige plaatsen zonder stroom.
Kheb in de rapte eens langs onder gekeken en het viel mij al meteen op dat de stroomafnemers niet overal tegen de wielen zitten.
Weet iemand de oorzaak al van dat gewaggel tijdens het rijden?
Dat af en toe gepiep in de bochten is wel leuk meegenomen :) nen echte doet dat ook ;)

guydhaese

Citaat van: evan op 08 juni 2015, 17:48:18 PM
Hoi,

Met mijn 82 heb ik bij het rijden richting korte neus ook al gemerkt dat de lok niet regelmatig rijdt.  Dit vooral als hij los rijdt zonder een sleep wagens.  Ik heb hem dan ook helemaal uit elkaar gehaald en van alles geprobeerd en ik kom tot de vaststelling dat het motortje niet deugt.  In een richting loopt het motortje lekker en blijft het vliegwiel stabiel, maar de andere richting gaat de as telkens naar voor en achteren schuiven.

Mijn besluit:
Leuke fijne gedetaillerde lok en ik ga de 73 ook aankopen, maar ik ga één chassis naar SB-Modellbau sturen om voor de loc een kit uit te brengen met Faulhaber motor.  Ze doen dit heel doordacht en nauwkeurig. Nadien kunnen geïnteresseerden via een eenvoudig ref.nr. dit ook bestellen.  Na de eerste ontwikkeling houdt SB telkens die gegevens bij en maken ze tevens een duidelijke handleiding. 

Ik hoor nu sommige modelspoorders al komen... hey voor die 150 Euro enzovoort.  Wel gelijk hebben ze, maar bijna alle modelspoorloks in zo een prijsklasse hebben maar een motortje van 2 a 3 Euro en dan is de kans reëel dat het ergens mis loopt en moet de rijkwaliteit gecompenseerd worden door een decoder als dat lukt.

Ik heb overlaatst 3 MTH (HO) locomotieven voorzien van een motor met messing passtuk door SB Modellbau uitgerust en die rijden zo zoet... niet normaal.  De MTH locs kostten 180 euro per stuk (DC) en de motor verbruikte onbelast 1,6 Ampere  :o  Weg met die rommel en nu verbruiken ze 100mA en je hoort de motor niet wat het geluid van de decoder ten goede komt.

Jammer, maar realistisch.  Ik heb heel wat locomotieven in mn verzameling van verschillende prijsklasses, maar geen enkele loc rechtstreeks van de fabrikant rijdt zo zoet als een loc met een Faulhabor of maxxon motor...

Groetjes,

Dag Evan,

SB Modellbau zal inderdaad beslist wel een oplossing kunnen bieden, een (nogal) dure weliswaar.

De Piko-loks 82/73 zijn gelukkig heel mooie modellen geworden en erg fraai gedetailleerd; de m.i. voor een Piko-Expert-model tamelijk hoge prijs even terzijde gelaten (169 euro catalogusprijs DC analoog, en gezien de stijging van de dollarkoers zullen toekomstige versies beslist nog heel wat duurder uitvallen).

Rijkwaliteiten zijn voor mij ook essentieel, zeker voor een rangeerlok, dus heb je zeker gelijk dat je daar extra wil in investeren.

Alleszins bedankt om alvast het initiatief te nemen voor een mogelijke ombouwkit, zodat anderen er eventueel ook nog kunnen van genieten!

Met vriendelijke groet,
Guy


Peter

Guy schreef:
Citeeri.v.m. de Duitse DR BR 106 van Piko, ook een drieasser...

Kleine vergissing: de Piko  V60 -  Br 106 van de DR is geen drie-asser, maar een vier-asser (een prachtig model overigens)
Met vriendelijke groeten
Peter

guydhaese

Citaat van: Peter op 09 juni 2015, 10:56:43 AM
Guy schreef:
Citeeri.v.m. de Duitse DR BR 106 van Piko, ook een drieasser...

Kleine vergissing: de Piko  V60 -  Br 106 van de DR is geen drie-asser, maar een vier-asser (een prachtig model overigens)

Dank je voor de rechtzetting Peter!
De vergelijking met de BR 106 gaat in deze inderdaad niet op.
Met vriendelijke groet,
Guy

Huugooke

Ik kan het niet genoeg zeggen: mijn 73 rijdt perfect, dit in tegenstelling tot de 82 die kuren blijft hebben.
Weet iemand meer over de aansluiting van de condensator op de print? Polariteit, waarde...

doomslu

Ik heb er (nog) geen enkele, dus veel kan ik er niet over zeggen, maar na alles wat ik hier al gelezen heb denk ik te kunnen besluiten dat er verschillende 'slechte' tussen zitten en dat ze zeker niet allemaal slecht rijden.
Zou dit nu feitelijk al aan de oren van Piko gekomen zijn? Zo iets kunnen ze zich toch niet veroorloven?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

centauri167

Citaat van: doomslu op 09 juni 2015, 20:09:13 PM
Ik heb er (nog) geen enkele, dus veel kan ik er niet over zeggen, maar na alles wat ik hier al gelezen heb denk ik te kunnen besluiten dat er verschillende 'slechte' tussen zitten en dat ze zeker niet allemaal slecht rijden.
Zou dit nu feitelijk al aan de oren van Piko gekomen zijn? Zo iets kunnen ze zich toch niet veroorloven?

Ik heb over de reeks 82 mankementen gelezen en nu over de reeks 73 dezelfde problemen. Zoals ik al eerder schreef, zolang men ze blijft kopen is er geen vuiltje aan de lucht ...
Ik kan me moeilijk inbeelden dat de invoerder nog steeds niets opgevangen heeft van ontevreden klanten of van de winkeliers maar het kan natuurlijk zijn dat het moederhuis daar niet veel van aantrekt, wie zal het zeggen.

Misschien kan msm deze problemen die hier steeds terug keren eens aan de invoerder melden.

Ben alvast blij dat ik er nog gene heb. Mijn regel van pas kopen als het goed bevonden is blijft spijtig genoeg meer en meer een must als je achteraf geen gezever wil.