Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

262/273 - 73/74/82

Gestart door Mr-tsjoektsjoek, 26 december 2008, 17:47:34 PM

GDE

Laat ons hopen dat Eric(Loebaske) gelijk heeft over de prijs van 129 euro  ;D. Hoe lager de prijs hoe meer we er kunnen kopen  ;) Er zullen waarschijnlijk wel prijsverschillen bij handelaars zijn maar ik koop hem liever tegen de laagste prijs en ik hoop dat dit dan bij de handelaar is waar ik mijn model heb besteld .

GDE

Citaat van: loebaske op 10 januari 2015, 18:16:09 PM
hmmmm nog een paar weken en niet week 10
Eric zou de 7301 ook over een paar weken komen en niet zoals hier eerder vermeld (week 44) ?

guydhaese

Zoals Peter het zegt, best even wachten tot de prijzen bekend zijn bij de handelaars (al dan niet met de gebruikelijke kortingen)!
Blijkbaar betreft het in eerste instantie wel  beperkte modellen die tevens enkel in België te verkrijgen zouden zijn.
Dan is die duidelijk hogere prijs (159 euro) dan bij de voorgaande Piko Expert-modellen (cf. bijv. de DR V60, van 94 tot 119 euro naargelang de winkel in Duitsland) misschien wel te verantwoorden, ook in het licht van de exclusiviteit van de modellen en de lagere oplages in België.
Toch vind ik de vergelijking met de prijzen van de Budget-Line van Van Biervliet (DC-modellen), inderdaad de reeks 62 en ook de nieuwe bolle neuzen, niet ongepast, zeker als je de uitstekende prijs-kwaliteit-verhouding van die mooie modellen in aanmerking neemt.
Ondanks alle vertrouwen in Piko, zeker gezien de recente Expert-V200, E41, Vectron enz., wacht ik toch liever af tot het eerste model uitkomt.  En ik kijk al uit naar de kritische bespreking ervan in ons geliefde vakblad.
Ben in ieder geval benieuwd en erg geïnteresseerd.  Het lijken mij (zie de foto's in de nieuwe Piko-catalogus) fraaie modellen die beslist een grote aanwinst zijn voor de Belgische modelspoorder.

Jurgen

Maar kan er nu eens iemand duidelijk vertellen waar iedere reeks ingezet werd en waarvoor?

Was het puur rangeren in 1 bepaalde regio, was het vervoer over heel België, werden reeks 73 en 82 op dezelfde plaatsen op hetzelfde moment naast elkaar ingezet?

Ik weet eigenlijk niets van deze locs en kan me ook niet herinneren dat ik ze hier in Aarschot ooit heb zien langsrijden. Ook regio Leuven kan ik me niets meer voor de geest halen, dus alle info is welkom!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

stefanic

Het betreft rangeerlocs. Vooral gebruikt in bv. haven van Antwerpen, Gent, in industriezone van Charleroi, Schaarbeek, Vorst etc., waar treinen (reizigers of goederen) gevormd worden. Sommige stations hadden soms wel een loc die daar bv. de hele week stond voor lokale rangeringen, bediening van een of andere industrieaansluiting,...
Heelder reeksen waren bv. toegewezen aan depot Antwerpen Dam, Merelbeke etc.
Je zag deze locs erg weinig op de volle baan, bv. in Aarschot zul je die zelden of nooit te zien gekregen hebben, tenzij voor overbrengingen naar andere depots.
Ik dacht wel dat alle locs door elkaar gebruikt werden. Enige verschil was kracht van de motor ed. net zoals je voor reizigersverkeer de tweetjes van alle verschillende bouwseries door elkaar zag gebruikt worden.
Zij die de waarheid zo gedetaileerd mogelijk nastreven kunnen natuurlijk gaan zeggen: ik zoek dat of dat nummer, want die was toegewezen aan depot x of y.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Peter

Was daarjuist bij mijn handelaar (ja, ja, die is s'zondags morgens ook open) en de prijs van de Piko modellen is nog NIET gekend.
De verdeler wist zelf de prijs nog niet. Dus wachten.
Wat wel geweten is dat de voorbestellingen aan hoog tempo binnenkomen, dus.....
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Bedankt Stefan voor het snelle antwoord.

Vermits ik mijn baan niet langs een haven situeer en eigenlijk geen plaats heb om fatsoenlijk te rangeren zijn deze locs dus eigenlijk net iets te groot voor mijn baan. Maar als de prijs meevalt, waarom niet, dus misschien...
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Nog een paar voorbeelden.  ;)








mark7758

Ach Kan onze Luc weer een mooi artikel schrijven. Met voorbeelden en zo.

Kijk er nu al naar uit.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Sicco

#174
Citaat van: stefanic op 11 januari 2015, 11:11:41 AM
Het betreft rangeerlocs. Vooral gebruikt in bv. haven van Antwerpen, Gent, in industriezone van Charleroi, Schaarbeek, Vorst etc., waar treinen (reizigers of goederen) gevormd worden. Sommige stations hadden soms wel een loc die daar bv. de hele week stond voor lokale rangeringen, bediening van een of andere industrieaansluiting,...
Heelder reeksen waren bv. toegewezen aan depot Antwerpen Dam, Merelbeke etc.
Je zag deze locs erg weinig op de volle baan, bv. in Aarschot zul je die zelden of nooit te zien gekregen hebben, tenzij voor overbrengingen naar andere depots.
Ik dacht wel dat alle locs door elkaar gebruikt werden. Enige verschil was kracht van de motor ed. net zoals je voor reizigersverkeer de tweetjes van alle verschillende bouwseries door elkaar zag gebruikt worden.
Zij die de waarheid zo gedetaileerd mogelijk nastreven kunnen natuurlijk gaan zeggen: ik zoek dat of dat nummer, want die was toegewezen aan depot x of y.

Dit is, zoals eerder al een aantal maal door onder andere mij aangegeven, niet correct. Deze locomotieven reden wel degelijk heel veel baandiensten, zeker tot ver in de jaren tachtig en in sommige regio's zelfs tot het einde in dit decennium. Zeker de reeks 73, die qua vermogen vergelijkbaar is met een 60 of een 62. Sterker nog, de eerste 35 73-ers bezaten exact dezelfde dieselmotor als de reeks 60.
Tevens was er onderling een behoorlijk verschil in vermogen, maar ook diverse andere aanpassingen zoals multiple gebruik en grondradio en (dus) een behoorlijk verschil in inzet.

Wat mij eerlijk gezegd soms een beetje opvalt is dat erg snel conclusies worden getrokken aan de hand van de laatste jaren van een bepaald materieeltype, of informatie die zeer lokaal verkregen is. Dat mag, maar probeer dat op de juiste waarde te schatten. De volledige geschiedenis is vaak gecompliceerder en diverser. Datzelfde geldt overigens ook voor de inzet van de klassieke motorstellen waar hier wat over gezegd wordt. Deze reden aanvankelijk ook niet per definitie zomaar door elkaar.

De geschiedenis van het type beschrijven is een beetje hetzelfde als vertellen 'wat er achter een 62 kan'. Waar te beginnen... zeker als ik telkens hetzelfde moet zeggen.

Ik zal heel globaal en volledig uit mijn hoofd een poging doen:

De 73-ers kwamen als eerst in dienst in de regio Charleroi, vanuit de stelplaats van Monceau en ook 'gedetacheerd' aan bijvoorbeeld Walcourt en Haine St. Pierre. Samen met de reeks 83 reden zij het leeuwendeel van de lokale goederendienst, wat wil zeggen al het goederenverkeer op de secundaire lijnen en de aan- en afvoer naar deze lijnen vanuit de rangeerterreinen, vrijwel alle bedieningstreinen en ze reden konvooidiensten tussen de rangeerterreinen in de regio en deze al het zware rangeerwerk. In de hoogtijdagen van de regio (de meest geïndustrialiseerde regio van West-Europa) werden 70 tot 80 'rangeerlocs' gebruikt alleen al vanuit deze stelplaats in 80-90 procent van de lokale goederendienst. Geen 60, geen 62, nee de 73 reed de goederentreinen. Ik weet niet hoe ik het nu nog duidelijker moet maken dat de 73 niet zomaar een rangeerloc is. Om wat voorbeelden te noemen, er waren steile lijnen vanuit Charleroi waar zware kolentreinen gereden werden door twee of drie 73-ers. Maar ook de goederentreinen diep het gebied tussen Samber en Maas in was het domein van deze locs. Tot in dit decennium reed een 73 autotreinen op de spoorlijn naar Ghislenghien vanuit Lessines en de ketelwagentreinen naar Tertre vanuit Saint Ghislain.
Vanuit Kinkempois reden de 73-ers en 82-ers op alle hellingrijke trajecten rond de stad naar de diverse kolenmijnen, maar ook de treinen over de volledige lengte van lijn 38 via Battice naar Montzen bijvoorbeeld. 82-ers reden tot het einde bijvoorbeeld de kalktreinen over de lijn naar Moha, staaltreinen naar Marchin, maar ook houttreinen vanuit Gouvy naar Bastogne, Vielsalm en Bovigny. 73-ers werden bijvoorbeeld ingezet voor de vloeibaar ruwijzertreinen op de lijn naar Chertal
Hasselt had maar een vrij kleine groep locs, maar ook zij werden ingezet over langere afstanden, bijvoorbeeld via Dienst naar Tessenderlo of naar de steenkoolregio van Winterslag
Merelbeke en Kortrijk gebruikte de locs voor lokale bedieningen en opnieuw voor goederentreinen op de lokale goederenlijnen, waarvan er echter veel al vroeg gesloten waren. 73-ers kwamen ook in latere jaren tot bijvoorbeeld Zelzate en Moerbeke. Verder werden ze in de havens van Gent, Oostende en Zeebrugge gebruikt voor alle bedieningen.
In Antwerpen werd al het goederenverkeer in de haven gedomineerd door de rangeerlocs, de lichte voor de lokale bedieningen van de kaaien en het rangeerwerk en de sterkere 82-ers en 73-ers voor de konvooien tussen de bundels en de zware treinen over de vaak grote afstanden, maar ook voor goederentreinen naar bijvoorbeeld Essen, Leuven of Mol. Een groot deel van de locs werd multiple gebruikt, zowel de 82 als 73. De 74 was grotendeels voorzien van grondradio en deed de heuveldiensten te Antwerpen Noord, het was de enige reeks die je amper op de baan zag.
Schaarbeek zette de 82-ers in principe pas in nadat zij de 80-ers vervingen in de resterende havendiensten en rangeringen in en rond de stand. Vanaf eind jaren tachtig hebben lijnsluitingen, aftakeling van goederenverkeer en de afvoer van de lichtere rangeerlocs gezorgd voor het langzaam minder worden van de lijndiensten en een focus op de rangeerdienst, maar het bleven hele veelzijdige locs. De zware konvooidiensten in Antwerpen bleven tot de komst van de 77, Charleroi zette de locs dus nog tot in dit decennium in naar Ghislengien en Tertre, maar ook nog steeds voor zware staaltreinen in de regio. Die van Merelbeke reden nog naar b.v. Evergem en die van Kinkempois naar b.v. Statte, Moha, Marchin, Engis, Hermalle, Visé, Rivage.

ERVIN

Bedankt voor deze zeer degelijke uitleg Sicco.  ;)

yannickvw

Citaat van: Peter op 09 januari 2015, 11:53:30 AM
Op de website van Tufken (Modeltrein paradise) staan de volgende data van levering

8217 week 10
7384 week 22
7301 week 44

met als extra vermeliding dat voor de 8217 en geluidsdecoder apart besteld kan worden met het echte geluid van die lok

Welk geluid steekt er dan bij de 7384, gewoon een rangeerdiesel?

Tom

CiteerDe 74 was grotendeels voorzien van grondradio en deed de heuveldiensten te Antwerpen Noord, het was de enige reeks die je amper op de baan zag.
Maar ook dit is relatief want in het boek: Retro 1992 & 1962, staat een foto van een 74 die een museumtransport uitvoerde van Antwerpen naar Haine-St.-Pierre waarbij gebruik gemaakt werd van de noord-zuid verbinding. Maar het is inderdaad wel uitzonderlijk dat een 74 de Antwerpse haven verliet.
Tom

Sicco

Daarom ook 'amper' en niet 'nooit'.  >:(
Ook ik heb zelf een foto van ene 74 met trein op de vrije baan

Sicco

Citaat van: yannickvw op 11 januari 2015, 12:44:23 PM
Welk geluid steekt er dan bij de 7384, gewoon een rangeerdiesel?

Net als alle diesellocomotieven, klinken ook niet alle rangeerlocs in de wereld hetzelfde. de eerste locs hadden een Cockerill motor en latere ABR. De 82 had ene lichtere motor en die klonk dan ook minder zwaar. Hoe een 73 van de derde bouwschijf (waartoe de 7384 hoort) klinkt heb ik laatst laten horen in een link