Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

lijn Antwerpen-Brussel

Gestart door janjozef, 04 december 2008, 08:23:55 AM

janjozef

De NMBS laat weer eens laten blijken dat mensen die in de iets kleinere tussenstations opstappen voor haar eerder een last zijn. Pendelaars die met een L-trein, de vroegere omnibus, naar brussel rijden moeten het niet alleen al jaren met aftandse stellen rijden, stellen die al ouder zijn dan het doorsnee lid hier op het forum, ze worden nu effectief gelijk gesteld met vrachtvervoer. Hebben ze jaren kapitalen geinvesteerd in de perrons op lijn 25 en nu moeten de l-trijnen op de "trage" lijn 27 gaan rijden. De reiziger moet terug in het slijk gaan staan, geen betegelde perrons meer, geen serieuze verbindingen meer en tijdens het weekend moeten we zelfs eerst naar Antwerpen om tot Brussel te sporen. Dan nog te zwijgen dat het station van Mortsel oude-god verplaatst wordt naar Mortsel liersesteenweg, hooguit 500m verder, maar daar is geen enkele parking voorzien. Dat alles voor een trein die geen enkele burger neemt maar er wel zwaar voor moet betalen om de lijnen aan te leggen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

JanJozef, ik krijg een sterk deja-vu bij het lezen van jouw verhaal. Zou de heksenjacht naar de omnibus-reiziger weer geopend zijn zoals ten tijde van het IC/IR plan in de jaren 80? Perrons van kleine stations laten verkommeren, treinenlengten halveren, frequenties halveren, stationsgebouwen vergrendelen, alles volgetagged... De omnibus-reiziger is een last, en de NMBS moet er vanaf. Ik weet wat het is en leef met je mee!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Toch een en ander nuanceren...

Uiteraard denken wij eerst aan de grote reizigersstromen, en trachten we het materieel zo in te zetten dat de meeste reizigers kunnen profiteren van het beste/nieuwste materiaal. Het oudste materiaal wordt ondertussen ook gerenoveert (2tjes, breaks, viertjes) zodat ook de pechvogels die niet het nieuwste materieel voorgeschoteld krijgen van wat moderner comfort kunnen gaan genieten. L-treinen zijn ook meer gericht op korte afstandsvervoer en dan is comfort minder belangrijk. Ik bedoel hier enkel mee: meer comfortabele zitplaatsen zijn vooral belangrijk voor langere afstanden (als je moet kiezen hoe het materieel te verdelen). Tijdens de spits zitten trams en bussen ook propvol: waarom klaagt men daar niet over?

Wat betreft perrons: inderdaad Liersesteenweg is een zandperron, net zoals bepaalde perrons op L27 (Hove, Duffel). Daar zijn uiteraard wel aanpassingen voorzien.

Qua aanbod voor de L-stations: dat wordt halfuurspreiding, met mooie overstap in Mechelen op IC.

Wat Mortsel betreft:
-90% van de reizigers die vandaag in OudeGod opstappen moeten naar een IR-bestemming, en blijven dus opstappen in OudeGod (en gaan er op vooruit!). De anderen moeten inderdaad uitwijken naar Liersesteenweg. Naar mijn persoonlijke mening: reizigers die naar Hove etc. moeten zullen ook niet van waar dan ook naar Mortsel rijden om daar op te stappen. Het betreft hier vooral reizigers uit de omgeving. Dus die parking lijkt mij minder kritisch (er IS een parking voorzien). Trouwens pols maar eens wat met de parking aan OudeGod gaat gebeuren... (parking van Mortsel, niet van NMBS!). Nog een beetje en Mortsel wordt volledig autovrij... Er worden in ieder geval verwoedde pogingen gedaan om het autoverkeer uit Mortsel te weren. Helaas zijn ze nog niet verder dan quasi 24/24u file, 7/7 dagen...
Wat die laatste zin betreft snap ik niet wat die daar komt doen?
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

dr3

Hij bedoelt waarschijnlijk de HST. Ik snap ook niet wat een dergelijke opmerking hier doet. Als je 4 IC's per uur tussen Antwerpen en Brussel wil kan je nu eenmaal geen stoptreinen op L25 laten rijden. Of vindt hij die IC's ook overbodig omdat hij er geen gebruik van maakt? Ik heb wel een andere bedenking : wordt de capaciteit voor goederentreinen op L27 op deze manier niet te veel beperkt?
 

janjozef

Laat ons dan meteen de l-treinen afschaffen, lang leve de ic's en de tgv's en het goederenvervoer[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Doornroosje

Nog een leuk voorbeeldje van onze treinverbinding:

Ik stap op in Heist-op-den-Berg en moet werken in Antwerpen-Centraal (jawel in: ik werk ook bij de spoorwegen zelf).

Onlangs had onze trein weer eens vertraging (gemiddeld 4 op de 5 dagen). Deze keer zoveel vertraging dat de trein beperkt werd tot Berchem en we verplicht werden om de volgende trein te nemen die tussen Berchem en Antwerpen-Centraal zou rijden. Bleek dat de eerstvolgende een treintje met 4 rijtuigen was. Moet ook net lukken dat de trein van Mechelen naar Antwerpen OOK beperkt was tot Berchem.
Uiteindelijk zijn we dus met een 300-tal reizigers in de 4 rijtuigen gekropen. Ik telde 28 mensen op een sta-plaats van 15 maximum en de plaats voor pakjes was ook volledig vol met reizigers...

Na een dagje werken vertek ik 's avonds weer terug huiswaarts met de Hasselt-Luik. Die komt doodleuk (15 minuten te laat) binnen met 1 stel in plaats van de gebruikelijke 3 stellen voor de spits. Zelfs met een ticket 1e klasse kon je mooi blijven rechtstaan in het middenpad, als je er tenminste nog op geraakte.

Oja, inderdaad, de gemiddelde leeftijd van de treinstellen is ouder dan de passagiers. Dat heeft te maken met de verdeling tussen Vlaanderen en Walloni?. In Walloni? rijden de nieuwe M6-rijtuigen rond met airco tijdens de zomer, in de winter worden deze uitgeleend aan Vlaanderen... (gegevens bekomen van de bestuurders).

Het is ook zo dat de nieuwe treinen in ons zuidelijk landsgedeelte 90% van de tijd zo goed als leeg rondrijden, terwijl in Vlaanderen ze in de spits meestal overbeladen zijn (overbeladen is het juiste woord, we worden als cargo behandeld).

conducteur

Ik zat eens op de trein, van Brussel naar Blankenberge. In Brugge moest er een nieuwe machinist opstappen, dit heeft heel lang geduurd, wat is er belangrijker: op tijd in blankenberge of een nieuwe machinist? Ik vind op tijd zijn belangrijker hoor! Ze moeten in in Brussel, of waar die trein ook maar vertrekt maar een machinist inzetten die tot Blankenberge kan rijden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Anarchy

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik zat eens op de trein, van Brussel naar Blankenberge. In Brugge moest er een nieuwe machinist opstappen, dit heeft heel lang geduurd, wat is er belangrijker: op tijd in blankenberge of een nieuwe machinist? Ik vind op tijd zijn belangrijker hoor! Ze moeten in in Brussel, of waar die trein ook maar vertrekt maar een machinist inzetten die tot Blankenberge kan rijden.



Zo simpel als jij het voorstelt gaat dat allemaal niet h?. Dat is allemaal in een hele dienstregeling ingepast. Die treinen naar Blankenberge worden in Brugge ontkoppeld. Eentje naar Knokke (met de bestuurder die vanuit Brussel ermee komt). En dan een tweede die naar Blankenberge gaat. Er komt altijd iets fout lopen waardoor bestuurder 2 er niet op tijd geraakt h?. [}:)]

chef garde

citaat:
Geplaatst door Anarchy

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik zat eens op de trein, van Brussel naar Blankenberge. In Brugge moest er een nieuwe machinist opstappen, dit heeft heel lang geduurd, wat is er belangrijker: op tijd in blankenberge of een nieuwe machinist? Ik vind op tijd zijn belangrijker hoor! Ze moeten in in Brussel, of waar die trein ook maar vertrekt maar een machinist inzetten die tot Blankenberge kan rijden.



Zo simpel als jij het voorstelt gaat dat allemaal niet h?. Dat is allemaal in een hele dienstregeling ingepast. Die treinen naar Blankenberge worden in Brugge ontkoppeld. Eentje naar Knokke (met de bestuurder die vanuit Brussel ermee komt). En dan een tweede die naar Blankenberge gaat. Er komt altijd iets fout lopen waardoor bestuurder 2 er niet op tijd geraakt h?. [}:)]

Serieus???  Op mijn treintjesbaan verloopt dat anders allemaal zooo vlot ...  [;)]

conducteur

Ik heb dat gezien in volt op de vrt, over station Noorderkempen. Ik begreep het niet erg goed. Wat is daar eigenlijk gaande?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

boke

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik heb dat gezien in volt op de vrt, over station Noorderkempen. Ik begreep het niet erg goed. Wat is daar eigenlijk gaande?


Daar is juist niets gaande... het is daar muisstil! [:D][;)]

stefanic

manman, wat je hier allemaal moet lezen...

M6-verdeling vlaanderen-wallonie, zomer/winter...
Alle treinrelaties rijden het hele jaar door met dezelfde samenstellingen. En ALS er dan in de zomer als een M6 naar elders verschoven worden is dit enkel om reizigerstromen op te vangen (richting kust bv.) en zeker niet voor van die airco-grappen.
Materieel wordt absoluut NIET verdeeld 40/60 wallonie/vlaanderen of wat dan ook: voor ELKE individuele trein moeten wij een aantal zitplaatsen vragen, gestaafd door reizigerstellingen (die eigenlijk ELKE dag voor ELKE trein zouden moeten gebeuren). Als we overdreven samenstellingen vragen krijgen we sowiezo een njet van de materieelbeheerders. Gezien dat treinsamenstellingen soms de hele dag over en weer rijden kan het zijn dat een grote samenstelling, nodig voor ochtend- of avondspits overdag (of zelfs tijdens de spits) meer leeg dan vol rondrijdt. denk bv. aan Antwerpen-Charleroi. In de ochtendspits bomvol richting Brussel, maar eens Brussel voorbij richting Charleroi... quasi leeg. In Vlaanderen heb je dat effect minder omdat bv. in Antwerpen ook veel volk werkt, tegenover Charleroi...

En die overbezettingstoestanden van Doornroosje: telkens gevolg van technische problemen (verminderde samenstellingen) of denk je echt dat er collega's zijn die denken: ha we gaan voor de grap vandaag eens een stelletje in het depot houden.

Wat we op L12 gaan doen na 14december: kijk gewoon op de website! Dan heb je de dienstregeling al. En wat de samenstelling betreft: dezelfde als de IC-N vandaag, dus T27+M6. Enige nadeel voor een aantal reizigers: de IC-N stopt niet in Vilvoorde, wat de IRn wel deed.

Wat in Noorderkempen gebeurd is algemeen gekend (nee geen hidden agenda of de bevolking met wat prietpraat in 't riet sturen).
gewoon een -zeer serieus- probleem bij de installatie van een correcte versie van het beveiligingssysteem op de locomotieven, door de constructeur. Niets meer, niets minder. Laat u alstublieft niets anders wijsmaken. Alle partijen zouden het liever anders zien, helaas...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

nmbs

citaat:
...of denk je echt dat er collega's zijn die denken: ha we gaan voor de grap vandaag eens een stelletje in het depot houden.


Hahahahaha, jullie zouden niet durven zeker! lol[:D][}:)][:o)]

janjozef

Dat het express gebeurt dat geloof/hoop ik niet, maar feit is wel dat het dagelijkse kost is, die vertragingen. Het ergste is dan nog dat je onderweg nog 3 maal moet wachten want er rijd een ic/ir achter, een vertaging van 5 minuten in brussel loopt dan steevast uit tot een vertraging van 25 minuten in antwerpen, plezant is anders.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

stefanic

Er zijn inderdaad verschillende factoren te bekijken.
de reizigers ervaart grofweg 2 negatieve elementen:
-ontoereikende samenstellingen (te weinig zitplaatsen)
-regelmaat van het treinverkeer

Beide zijn met elkaar verweven!

Wat betreft ontoreikende samenstelling: er is helaas ook nog een discrepantie tussen het aantal plaatsen per trein die wij vragen, en het aantal plaatsen dat we uiteindelijk krijgen. Niet alle materieel kan overal rijden (diesel, lijnen niet geschikt voor M6, lijnen met enkel 25Kv-draad,...), er is zoiets als maximale samenstellingen (technisch, lengte perrons) en helaas is er toucourt niet voldoende materieel om al onze wensen in te willigen (dieselmaterieel is bv. zeer nijpend...)

Enerzijds wordt, door het intense treinverkeer ongeveer (toch tijdens de spits) alle beschikbare materieel ingezet. Als er dan een technisch probleem optreed (of vandalisme,...) waardoor een treinstel buiten dienst moet, is er geen vervangmateriaal en krijg je een te kleine trein voorgeschoteld.
Dit op zich kan al regelmaatproblemen geven:
-de trein is al te laat kunnen vertrekken uit zijn startlocatie (poging om nog te herstellen, anders defecte stel afkoppelen met mogelijk wat rangeringen)
-de reizigers dienen zich op de te kleine trein te proppen: instappen durt langer... vertragingen...

daarnaast heb je dan de regelmaatproblemen: door verschillende redenen loopt een trein vertraging op. Die hindert dan andere treinen. Er moeten snel keuzes gemaakt worden door Traffic Control. Die hebben wel leidraden voor verschillende situaties, maar soms is 't toch op 't gevoel spelen:
vertraagde trein opzij (kan dat al) zodat de andere treinen er minimaal hinder van ondervinden, of toch maar laten rijden, met gevolgen van dien, omdat er anders belangrijke aansluitingen verloren gaan voor reizigers van de vertraagde trein, of voor reizigers van een andere trein, die door 't voorbijsteken (of niet) van de vertraagde trein hun aansluiting op die trein niet kunnen nemen.

Als en trein vertraagd is, kan dit ook gevolen hebben voor de dienst in de andere richting, van datzelfde treinstel. 'Gelukkig' is er dan bv. voor Antwerpen de oplossing om treinen met bestemming Centraal tot Berchem te beperken, zodat de terugkerende trein op tijd of met beperkte vertraging kan vertrekken:
Vanuit Berchem zijn er meerdere alternatieven (ok met overstap) om tich in Centraal te raken. Natuurlijk zijn die treinen niet voorzien op een extra treinlading reizigers, zoals hoger werd verteld.

Stel dat een trein niet tijdig op z'n eindbestemming geraakt om de tegentrein te doen. Wat dan? trein afschaffen? trein vertrekt veel te laat? of: er is toch vervangmaterieel, maar en kleinere samenstelling. Ook hier weer dient een weloverwogen beslissing genomen te worden: beter een trein op tijd, maar met een te kleine samenstelling, of een trein veel te laat, maar met de juiste samenstelling..? Beide hebben hun voor en nadelen.

Dit om maar even aan te tonen dat de real-time afwikkeling van het treinverkeer een gigantisch complexe puzzel is. Chapeau voor Traffic-Control, Reizigersdispatching, etc.
Ik en blij dat wij 'maar' de planning moeten doen ttz het standaard aanbod voorzien (= de spoorboek). Da's zo al een zeer ingewikkelde puzzel. En uiteraard moeten wij er van uit gaan dat alles op tijd rijdt.







Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be