signalisatie

Gestart door bumper, 29 november 2008, 18:33:06 PM

bumper

Ik vraag mij af of bij de nmbs elk spoor voorzien is van een signalisatie die een tegenspoor regime toelaat. De knipperende seinen dus. Of past men dat maar op bepaalde sporen toe? Bij een traject met twee sporen is het niet moeilijk om uit te maken wat lins en rechts is. Maar met meerdere sporen (bijvoorbeeld 5),wanneer rij je dan links of rechts? Kan iemand mij daar iets meer over vertellen.
Dank en groeten.
Ludo.
 

fredvervoort

Ik kan het u niet uitleggen, maar vind het een verdomd goeie vraag.
Fred

knibbelknabbel

De meeste lijnen met dubbelspoor zijn uitgerust met seinen voor tegenspoor. (soms in langere secties ingedeeld!) In stations was het vroeger de gewoonte om alle seinen te zetten zoals voor normaalspoor. Maar daar komt stilaan verandering in. De doorgaande hoofdsporen worden ook in "nieuwere" en "heraangelegde stations" steevast uitgerust met tegenspoorseinen!

Groeten

poco loco

citaat:
Geplaatst door bumper

Ik vraag mij af of bij de nmbs elk spoor voorzien is van een signalisatie die een tegenspoor regime toelaat. De knipperende seinen dus. Of past men dat maar op bepaalde sporen toe? Bij een traject met twee sporen is het niet moeilijk om uit te maken wat lins en rechts is. Maar met meerdere sporen (bijvoorbeeld 5),wanneer rij je dan links of rechts? Kan iemand mij daar iets meer over vertellen.
Dank en groeten.
Ludo.




Ludo,

Ik denk dat we hier een onderscheid moeten maken tussen doorgaande "trajecten" enerzijds en anderzijds die plaatsen waar wissels aanwezig zijn: de "stations" (cfr. goederenstation, vormingsstation, reizigersstation...).

Bij mijn weten bestaan er geen trajecten met vijf sporen.
In het 'breedste' geval lopen twee dubbelsporige lijnen over een gedeelte van het traject parallel:
bvb. lijn 25 (Brussel-Noord/Antwerpen-Centraal) en lijn 27 (Schaarbeek/Antwerpen-Centraal) of lijn 50 (Brussel-Noord/Gent-St.Pieters) en lijn 50a (Brussel-Zuid/Oostende).
In deze gevallen is duidelijk wat 'links' en 'rechts' is en geldt de normale signalisatie.

Drie, vijf of meer sporen vinden we enkel in stations.
'links' of 'rechts' rijden is dan minder relevant.
Daar geldt de signalisatie, zoals die aangepast werd aan de plaatselijke situatie.

Groeten,
Luc.

bumper

Jongens,alvast bedankt voor de reaktie.
Ik heb hieromtrent nog een boel vragen, maar ik ga eerst nog wat opzoekwerk doen en dan zien we wel wat er nog aan vragen overblijft.
Dank en groeten.
Ludo.
 

Doornroosje

citaat:
Geplaatst door poco loco

citaat:
Geplaatst door bumper

Ik vraag mij af of bij de nmbs elk spoor voorzien is van een signalisatie die een tegenspoor regime toelaat. De knipperende seinen dus. Of past men dat maar op bepaalde sporen toe? Bij een traject met twee sporen is het niet moeilijk om uit te maken wat lins en rechts is. Maar met meerdere sporen (bijvoorbeeld 5),wanneer rij je dan links of rechts? Kan iemand mij daar iets meer over vertellen.
Dank en groeten.
Ludo.




Ludo,

Ik denk dat we hier een onderscheid moeten maken tussen doorgaande "trajecten" enerzijds en anderzijds die plaatsen waar wissels aanwezig zijn: de "stations" (cfr. goederenstation, vormingsstation, reizigersstation...).

Bij mijn weten bestaan er geen trajecten met vijf sporen.
In het 'breedste' geval lopen twee dubbelsporige lijnen over een gedeelte van het traject parallel:
bvb. lijn 25 (Brussel-Noord/Antwerpen-Centraal) en lijn 27 (Schaarbeek/Antwerpen-Centraal) of lijn 50 (Brussel-Noord/Gent-St.Pieters) en lijn 50a (Brussel-Zuid/Oostende).
In deze gevallen is duidelijk wat 'links' en 'rechts' is en geldt de normale signalisatie.

Drie, vijf of meer sporen vinden we enkel in stations.
'links' of 'rechts' rijden is dan minder relevant.
Daar geldt de signalisatie, zoals die aangepast werd aan de plaatselijke situatie.

Groeten,
Luc.




Even ter volledigheid en correctie: lijn 0.
De Noord-Zuid verbinding te Brussel is een lijn met 6 sporen. Al is het wel ergens een uitzondering, het bestaat dus wel degelijk.

trainfreak

Maar daar is er wel een duidelijk onderscheid.
In elke koker is het linkse spoor normaalspoor en het rechtse tegenspoor
Je kan het vergelijken met L50E, het stuk Gent-Sint-Pieters - Merelbeke.
Daar liggen ook 6 sporen (L50, 50a en 59)
Spoorse groeten
Dimitri

bumper

Sta me toe dit draadje over signalisatie terug op te nemen.
Deze namiddag reed ik door de haven van antwerpen langs een sporenbundel en merkte dat daar verschillende seinplaten stonden waaruit het groene licht was weggenomen en vervangen door een volle plaat. Enkel het rode en de twee gele lichten waren aanwezig.
Kan iemand daarover iets zeggen.
Dank en groeten.
Ludo.
 

knibbelknabbel

Dat is omdat dat sein geen groen kan geven. Het zijn maw seinen die hun volgende sein niet verwittigen. In de haven worden die kosten niet gedaan.

Fretbol

Hallo,

Het is wel belangrijk om op te merken dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen linkse en rechtse sporen. Wel zijn er 2 verschillende regimes, nl. normaalspoor en tegenspoor.

Een enkel spoor kan evengoed uitgerust zijn met seinen voor normaalspoor (vast brandende seinen die links staan opgesteld) en daarna overgaan in een spoor dat uitgerust is met seinen voor tegenspoor (seinen met knipperende lichten die normaal rechts geplaatst staan).

Het volstaat om op een bepaald sein een keper te laten branden ( lichtbak met "V" ) om de verandering naar het regime tegenspoor aan te geven. Vanaf dit sein moet de treinbestuurder dan enkel de tegenspoorseinen die zich tot zijn spoor richten respecteren. Of je dan op een links of rechts spoor rijdt maakt helemaal niks uit, zolang je maar let op de seinen die gelden voor het regime waarin je op dat moment aan het rijden bent.

Hoewel het in praktijk vaak zo is dat dubbelsporige trajecten voorkomen of een veelvoud van dubbelsporige trajecten zijn hier helemaal geen vaste regels voor. Ook zijn niet alle lijnen uitgerust met seinen voor normaal- en tegenspoor.

Fretbol [;)]