Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Maxima 40CC

Gestart door BD1701, 29 november 2008, 01:11:31 AM

nmbs

citaat:
Z'n het nu eigenlijk deze locs waarvan de NMBS er zestig heeft besteld of zijn het elektrische? Daarstraks las ik ergens dat het over de reeks 18 zou gaan.

Het gaat over de tweede serie 18 reeds.   Nummers 1861-1920 OF 1871-1930, al naargelang de beslissing bij de NMBS op het moment zelf wat ze gaan doen met de benummering.

Mvg Stephane

Jurgen

Het nummer kan nog steeds links van de deur geplaatst worden h?. Als het moet maak je het nummer maar wat kleiner.
Voila, ik begin al helemaal te denken zoals die van de NMBS. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Dag,

13erke, toch is effen uw cursus fysica terug bovenhalen.  Stroomlijnen is effectief bij iedere snelheid !
Of rijdt uwen auto mss 250 km/u ?
Stroomlijnen heeft dus idd wel nut (ook de onderkant), maar het verbruik zal ook afhangen van wat er achter de lok hangt (platte wagens, containerwagens, ertswagens, ketelwagens, een mix, ...).  Er ontstaan dan wervelingen die opnieuw invloed hebben op de stroomlijning en het verbruik.

Roland

13erke

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

13erke, toch is effen uw cursus fysica terug bovenhalen.  Stroomlijnen is effectief bij iedere snelheid !
Of rijdt uwen auto mss 250 km/u ?
Stroomlijnen heeft dus idd wel nut (ook de onderkant), maar het verbruik zal ook afhangen van wat er achter de lok hangt (platte wagens, containerwagens, ertswagens, ketelwagens, een mix, ...).  Er ontstaan dan wervelingen die opnieuw invloed hebben op de stroomlijning en het verbruik.

Roland


Dit heeft inderdaad invloed bij elke snelheid, maar is verwaarloosbaar onder de 250km/h. Pas boven deze snelheid zal je effectief een grotere weerstand gaan meten bij een minder aerodynamischer ontwerp.[;)]
En ja, die cursus fysica heb ik weer even bovengehaald.