Verhuisd !

Gestart door n/a, 25 november 2008, 19:30:37 PM

n/a

Hello iedereen,

Na een paar jaar praktische impasse, het blijft je achtervolgen.
Inmiddels verhuisd, en h??l v??l ruimte beschikbaar.

Vraag is kort en bondig : Ik wil digitaal rijden omdat ik de locs onafhankelijk wil besturen.  Wissels e.d. worden nog analoog geschakeld.  

Welk systeem moet ik kiezen ?

Lenz; M?rklin, Roco, ......

Help

Nic

Peter

Als ik van u was koos ik voor het DCC systeem, samen met een multiprotocol besturings eenheid,bv. de Intellibox van Uhlenbrock dus een dit Motorola, DCC enz. kan besturen.
Merken hebben bij het digitaal systeem minder belang om het het systeem is dat telt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Greg

Je moet eerst uitmaken of je voor 2-rail of 3-rail kiest.

2-rails wil zeggen dat de loc zijn stroom en signalen ontvangt via de 2 railstaven.

3-rail wil zeggen dat er nog in het midden van het spoortje een 3e contact is. Dit zijn meestal puntcontacten en daarvoor het je dus een sleper nodig onder je loc. Dit is het systeem dat marklin gebruikt.

Het marklin systeem klinkt vrij ingewikkelt, maar eigl is dit helemaal niet het geval.
Elk systeem heeft zo zijn voordelen, dat van marklin is naar schijnt iets makkelijker te gebruiken omdat je met minder dingen rekening moet houden (bvb keerlussen) maar eigenlijk is het verschil minimaal.
En je moet zelf maar uitmaken welk systeem jij verkiest.
Ik rij via marklin, en ik ben er toch tevreden over. Geen echte problemen. Alles werkt prima en eenvoudig.



Maar voor meer uitleg zou ik eens naar een degelijke winkel je eerst rustig gaan bevragen. Ik weet niet uit welke regio je komt, als je dit even zegt zullen we wel een degelijke winkel in de buurt weten.
Ikzelf woon rond brussel, en ik ga normaalgezien (toch voor grote zaken) bij vanbiervliet in ingelmunster en ik ben enorm tevreden daarover. Nadeel is wel dat het even rijden is. Maar dat heb ik er gerust voor over, je moet er immers niet elke dag zijn.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

n/a

Hello iedereen,

Was ik vergeten bij te voegen : heb voornamelijk Fleischmann N materieel; dat wil zeggen 2 rail systeem.

Ik las op Angelsaksische fora over het Hornby systeem.  Iemand daar ervaring mee ?
Denk inderdaad dat DCC het aangewezen platform is.

Mvg

Nic

Tricolor

Hallo Nic,

Ik rijd ook N digitaal - mix van FL en minitrix lok's
Fl loks direct met FL DCC decoder , nog geen zelf ingebouwd
Minitrix loks met NEM stekker , hier steek ik een Minitrix DCC decoder in.
Besturings eenheid : Bachmann Dynamis E-Z Command.
Ik ben er vrij tevreden van ; makkelijk in gebruik en is ook draadloos.
Meer uitleg in MSM 69 (dank aan "de" index van dgrr57 om dit snel terug te vinden)
Ik heb wel geen ervaring met andere besturings eenheden , behalve de heel "beperkte" FL lokboss van de startsets.
Voor de rest ben ik het eens met het antwoord van Peter.

Bjorn

Brunel

Bij spoor n ligt DCC het meest voor de hand.
Als je alleen de locs onafhankelijk wil besturen, dan heb je aan een goede instapcentrale genoeg. Instapcentrales met veel mogelijkheden zijn de Roco Multimaus en de nieuwe Fleischmann profiboss (niet de lokboss). Een complete multimausset (maus, versterker, trafo) kun je voor 50 tot 70 euro op internet of op een beurs kopen. Zijn gloednieuwe systemen die door handelaren uit beginsets worden gehaald. Als je een beginset met een Multimaus of een profiboss tegenkomt die je toevallig aanstaat, is het natuurlijk ook mooi.

INFO

Goede en betaalbare systemen.

Multi-Maus Roco

of

Profi-Boss van Fleischman

Beide systemen zijn gemakkelijk uit te breiden en zijn via een extra interface ook geschikt voor eventuele computerbesturing.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Bedankt voor jullie advies

Nu op koopjesjacht !

Mvg

Nic