Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Inplanting station

Gestart door bumper, 25 november 2008, 12:20:57 PM

bumper

Hallo,

Ik ben nog steeds bezig met mijn sporenplan,maar ook reeds een begin gemaakt met de aanleg ervan. Om alle niveaus op een goede manier te kunnen bereiken zou ik mijn station op een hellend baangedeelte moeten inplanten. De helling is 2,5%. Nu vraag ik mij af of dit wel realistisch is. Anders zal ik het een en het ander moeten verbouwen.
Wat denken julie hiervan.
Dank en groeten.
Ludo.
 

Michiel

Hoe het zit met grotere stationsemplacementen weet ik niet, maar haltes en kleine stations kunnen wel degelijk in een helling liggen. Voorbeelden die ik ken zijn Linkebeek en De Hoek op lijn 124.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

kan natuurlijk wel,maar aan te raden ,nou nee.
Alles wat niet vast staat, zoals wagens, blijft niet staan,en dat is erg vervelend
Ik zou je adviseren bouw je station niet op een helling.
De helling is (in verhuoding)ook veel te stijl.
In werkelijkheid zou men al tandrad in het station leggen.
wim

rixke rail

In station A'pen-Berchem liggen de perrons van lijn 59 ook in een helling, toch ?
Maar 2.5 o/o lijkt mij wel h??l v??l, moet dat niet eerder 2.5 o/oo zijn [?]  
Edit : Wim was mij net voor !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bumper

Inderdaad niet erg duidelijk, de helling is 25mm per meter.
Toch normaal dacht ik. Wagons en rijtuigen blijven toch gekoppeld aan de loc, dus gaan lopen doen ze niet denk ik.
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door bumper

Inderdaad niet erg duidelijk, de helling is 25mm per meter.
Toch normaal dacht ik. Wagons en rijtuigen blijven toch gekoppeld aan de loc, dus gaan lopen doen ze niet denk ik.




Ik zou het nooit doen,maar het is jou baan.
wim

Michiel

Ik zou het ook niet doen. Je ontneemt jezelf een deel van het plezier van het rijden met treinen. Je kan nog maar moeilijk rangeren met wagons, een locomotief wisselen of laten omlopen, een sleep van wagons wegslepen op een zijspoor,... noem maar op.

Een station op een helling is niet evident, en ik zou het ook vermijden als het enigzins kan. Maar jij bepaalt wat je wilt. Maar het is op zijn minst een uitdaging.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)