Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

bomen

Gestart door janjozef, 20 april 2005, 13:44:58 PM

janjozef

Om zelf bomen te maken met takjes uit de natuur is het aan te raden deze in glycerine te dompelen, nu de vraag is simpel : waar kan ik glycerine krijgen (blijkbaar niet bij de drogist), welk is de beste manier van werken, moet ik glycerine die ik koop verdunnen enzomeer...
voor de kenners laat eens iets horen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Drogisten zijn zeldzaam geworden, en zeker drogisten met een breed gamma producten. In 'onze' buurt, op de Gitschotellei 383, bij het Vosplein in borgerhout is er (nog steeds) een drogist waar ik vroeger 'zeldzame' producten kon vinden.
Bij een apotheker kan je ook zeker aan glycerine geraken, maar misschien duurder.
Ik heb zelf nog niet gewerkt met natuurhout voor het maken van boompjes, maar de voorbehandeling met glycerine (om de takjes minder breekbaar te maken) gaat volgens mij gewoon om een tijd onderdompelen van verse takjes en daarna laten drogen.
De glycerine zou het water in de plantjes verdrijven en tegelijk voor een chemische versteviging zorgen, waarbij een verkleuring van het hout wel mogelijk is.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Wel gerolf bedankt voor het antwoordt maar tot zover was ik ook nog mee. Ik wou weten hoe ik het meer specifiek moet verwerken. Ik heb tientallen bloemaren in de tuin staan die met een minimum aan bijwerken een prachtige boom geven maar hoelang moet ik die in glycerine steken, 10 min of 1 week hoelang duurt het voor al het in de plant aanwezige water verdreven is door glycerine en ineens hoe moet ik die glycerine gebruiken al of niet puur en in welke maten eventueel verdunnen.  

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Vermits je het water moet verdrijven, lijkt het me logisch om pure glycerine te gebruiken. Verdunnen (met water) lijkt me om die reden niet geschikt, en alcohol reageert misschien met de glycerine, of zal in ieder geval verdampen.
De inwerktijd hangt ongetwijfeld af van het soort plant, de grootte van de stukken, ... Ik zou eens proberen met een nacht of 24 uur of zo: te lang onderdompelen lijkt me zonder gevaar.
Maar ik ben geen expert hierin, en wacht dus mee op een 'ervaren' antwoord...

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

obicham

ik heb een paar treurwilgen gemaakt van de "bloemetjes" van brandnetels
en heb die maar heel even in de pure glycerine gelegd(gekocht bij drogist)
nou ongeveer een jaar geleden maar boompje is nog steeds goed.

glycerine is qua dikte beetje als een olie , je krijgt het er moeilijk af
boompje heeft nog ongeveer een week staan druppelen

verstand komt met de jaren , al leven sommigen niet lang genoeg

kasteel

ooit ergens uit gehaald - weet niet meer waarvandaan maar duidelijk bij een andere hobby [:D]
7.1. Rechtstaande methode
Dit is geen droogmethode maar een middel om planten en bloemen te bewaren. Het water in de bladeren en de bloemen wordt dan vervangen door glycerine. Indien de methode goed wordt toegepast en de planten op de juiste wijze worden bewaard kunnen de bloemen het jarenlang uithouden. Er treedt wel een verkleuring van de bloemen en de bladeren op maar dit kan voor een aardig effect zorgen in boeketten van zowel verse als droogbloemen.
Voor een glycerinebeurt gebruiken wij plantenmateriaal dat wij goed vol water hebben laten zuigen. Alle gekwetste bladeren halen we weg en we snijden de stengel schuin af. Het groenblijvend materiaal kunnen wij het ganse jaar behandelen, het overige plantenmateriaal behandelen in het midden van de zomer.
We nemen een vaas die groot genoeg is om de planten rechtop te zetten. We mengen 1 deel glycerine met 2 delen bijna kokend water. De stengels zetten wij in 7,5 cm van deze oplossing en het geheel komt op een koele beschaduwde plaats.
Elke week gaan wij de planten inspecteren. De kuur is geslaagd als alle delen verkleurd zijn. Bij zeer lange stengels moet men de bovenste delen met een doek vol glycerine voorzichtig inwrijven. Het hele proces kan naar gelang de plant van 1 tot 8 weken duren. Indien de glycerine op de bladeren komt te staan vegen wij deze af. Nadat de planten vol glycerine zitten verwerken wij ze onmiddellijk in een bloemstuk of hangen ze enkele dagen ondersteboven alvorens ze te gebruiken.
De planten die we een glycerinebeurt kunnen geven zijn: buxus, camellia, choisya, cotoneaster, cytisus, elaeagnus, eucalyptus, fagus, garrya, hydrangea, ilex, magnolia, mahonia, molucella, pittosporum, prunus, pyrus, quercus, rododendron, rosa, rosmarinus, salix, sorbus.

7.2. Vlakke methode
Grote bladeren of veren van kleinere bladeren kunnen we in een grote ondiepe schaal met een glycerine oplossing leggen. Sommige experten raden bij deze methode een sterkere oplossing van 1 op 1 aan.
Als de bladeren van kleur veranderen zijn ze klaar. De vochtige bladeren debben wij voorzichtig met een papieren handdoek af en de bladeren zijn klaar om in een bloemstuk te verwerken.
De bladeren die hiervoor in aanmerking komen zijn: acanthus, aspidistra, aucuba, bergenia, fastia, ficus, hedera, hosta

Gerolf

Die (lange) tekst heb ik ook op het internet gevonden: het gaat over diverse technieken om planten te bewaren: http://www.volkstuinen.be/leesvoer/bloementuin/drogen.htm

sdbhg

Glycerine, waar te vinden ?

Als chemicus kan ik jullie alvast vertellen dat glycerine ook glycerol of 1,2,3-ethaantriol heet.

Het is te verkrijgen bij VEL, een leverancier van chemicali?n voor scholen en bedrijven, maar ik weet niet of je daar als particulier bij terecht kan. Indien interesse, kan ik zondag de gegevens van dit bedrijf (foon-mail) hier op het forum zetten.

Als particulier kan je het best kopen en bestellen bij de apotheker. Vroeger als puber kocht ik nl nogal wat chemicali?n bij de apotheker.

sdbhg

Glycerol is een dik visceuze vloeistof = olie-achtig uitzicht maar wel glashelder van kleur.
E?n groot verschil met olie (olie drijft op water) : glycerol is een wateroplosbaar product.

Het is een ongevaarlijke stof.
Glycerol is immers de bouwsteen van alle vetten en oli?n uit onze voeding, waar het gebonden is aan verzadigde en/of onverzadigde vetzuren.

kasteel

als je uit het antwerpse bent :
drogisterij In de balans - kaasrui 7 - 2000 Antwerpen (verlenging van de grote markt) - recent daar gekocht 1 liter = 7.45 Euro

obicham

In nederland is glycerine verkrijgbaar bij Kruidvat .
Ik neem aan dat die andere ketens het ook wel zullen hebben.
Voor Belgie weet ik het niet maar neem aan dat ze het daar ook wel zullen hebben bij Kruidvat.