Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Tekening naar kunststof

Gestart door marcgoovaerts, 23 november 2008, 01:22:38 AM

marcgoovaerts

Hallo,

Als (her)beginneling zit ik met een massa vragen. Nachtenlang bestuderen van dit forum heeft al heel wat antwoorden gegeven. Om eerlijk te zijn, eenmaal een draadje meer dan 30 pagina's beslaat, zou het wel mogen opgesplitst worden naar de verschillende onderwerpen waar het soms uiteindelijk naar wegloopt. Ook titels zoals 'vraagje' en zo zorgen enkel voor tijdverlies bij de gebruikers. A.u.b., bitte enzovoort: geef een nieuw draadje een begrijpbaar en zinnige titel !

Mijn vraagje, omschreven in de titel, is heel simpel: heel wat gebruikers van dit forum gebruiken styreen etc. om eigen modellen te bouwen. Maar wat is nu de beste manier om de tekeningen die je in ??n of ander computerprogramma netjes gemaakt hebt over te brengen op het kunststof dat je uiteindelijk gaat gebruiken ? Printen is niet echt een oplossing, zeker niet wanneer je een laserprinter gebruikt zoals den dezen. Suggesties ? Het oude carbonpapier geeft wel heel ruwe lijnen, zeker wanneer je in N wilt werken.?

Rochevalien

Marc, ik denk dat een gewoon potlood (0.5)nog altijd het beste is.Je kan de aftekenlijntjes achteraf gemakkelijk verwijderen van het plastic.
Met jouw opmerking over het duidelijk formuleren (en schrijven!) van vragen en antwoorden heb je wel een punt.Ik heb soms de indruk dat men 10 blz uitleg verwacht als men amper 10 woordjes typt als vraag.

Gerrit

martintje

Marc

Daar is een heel handig trucje voor
Dit werkt alleen met een laserprinter.
Als je een tekening hbt, exact op schaal, en het liefst in Vector, dan moet je die in het spiegelbeeld uitprinten.
Dan leg je de print met de inktkant op het styreen, en zet je de tekening op een paar punten even vast, zodat het niet meer kan verschuiven
bevochtig een doekje met Thinner ( bevochtigen, niet nat) en wrijf met dat doekje over de achterkant van je print zo, dat het wat vochtig wordt en gelijk weer droogt.
Door de thinner wordt de inkt overgezet op het styreen en je tekening staat in een paar seconde geheel op het styreen.
Hoe droog of nat je moet werken, moet je zelf een beetje uitpluizen, maar als je van droog naar nat werkt, zie je gauw genoeg wat werkt, te nat beschadigd je styreen ( denk ik, ben nog nooit te nat gegaan [:)])
Mvg Marty

doomslu

Dat is nog eens een goeie tip martintje !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

martintje

Dank je Luc,
Dit trucje werkt overigens ook op Balsa en houtfineer en forex, en mischien wel op nog meer plaatmaterialen.
Wat je hier ook mee  kan maken is afdrukken van posters en geschilderde reclame op gevels.
Vooral de oude afgebrokkelde gestuckte muren met van die verweerde opgeschilderde reclame werkt goed, zeker als je dit doet, voor het verweren.
Mvg Marty

Klaas Zondervan

Marty, hoe maatvast blijft je tekening? Als je papier natmaakt met water, dan wordt het groter. Of speelt dat niet bij thinner?

martintje

die is redelijk maatvast Klaas, zoalng je niet een hele fles thinner over je tekening dondert [:)]
je doekje is bijna niet vochtig. je moet zelfs meerdere malen je doekje bijbevochtigen om een  heel A4 'tje te doen.
Je zit je tekening vochtig worden maar binnen een paar seconde vervliegen.
Vaak gooi ik thinner op een oude doek, vouw hem 2 of 3 keer dubbel, en gebruik dan de andere zijde waar de thinner nog net door heen komt, en is het goed te doseren.
Dus op een maat van een huisje, en mocht het wat krimpen, dat is altijd nog minder dan de dikte van je mesje, dus vewaarloosbaar lijkt me  en een huisje of andere scenery is geen preciesie instrument he, beetje afwijking mag zodat het huisje gaat "leven" [:)]
Mvg Marty

mini-bs

je kan de tekening ook afprinten -gewoon op papier- en dan met fotolijm op de styreenplaat kleven. Als je dan de tekening netjes uitsnijdt staat de vorm meteen in de plaat gegraveerd of is al meteen netjes mee uitgesneden. De lijmresten kan je heel gemakkelijk weer van de plaat afrollen (fotolijm is iets latex-achtigs dat niet met het styreen reageert, te koop in winkels waar ze fotoalbums en kaderkes verkopen)

Roderik

Ik werk ook in schaal N en gebruik de volgende truc: je print inderdaad je afbeelding gespiegeld af maar op zelfklevend papier. Dat kleef je op de achterkant van je styreen. Eenmaal uitgesneden, verwijder je opnieuw de afdruk... Lijmresten kan je het veiligste verwijderen met isopropanol (Medische ontvetter die je kan kopen bij de apotheker.)

Mini-bs was me dus enkele seconden te vroeg af met een gelijkaardige oplossing...[:)]
Always be modelling!

marcgoovaerts

Bedankt Marty !

Ik denk dat jouw methode me nog het beste zou uitkomen, want ik heb inderdaad (enkel) een laserprinter. Stom eigenlijk dat ik er zelf niet op kwam. In het jeugdatelier deden we dat vroeger met tijdschriftpubliciteit. En later, op St. Lucas, heette dat wat sjieker 'Monoprint' of 'Monotype'. Maar toen was er geen sprake van styreen en nog minder van 'toner'...

Marc