Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

vast en verend puntstuk bij M

Gestart door teessee, 17 november 2008, 22:36:05 PM

teessee

Ik ben stilaan de overstap aan het maken van mijn 'prehistorische' m-rails naar K-rails. Nu blijken er in de slankste wissels twee verschillende soorten te bestaan; de ene met een beweegbaar puntstuk en degene met een vast puntstuk (respectievelijk 2273-2273 en 22715-22716).
vraag 1:Wat is het verschil tussen het ene en het andere?
Vraag 2:Welke consequenties hebben het gebruik van de ene of de andere soort?
Vraag 3: Wie gebruikt welke soort voor welke reden?

Tom

dikken

#1
antwoord 1 : het bewegende puntstuk
antwoord 2 : indien beide goed werken is er geen probleem. de wissel met het bewegende puntstuk geeft 'minder' kans op ontsporingen.
antwoord 3 : wissels met een bewegend puntstuk krijgen na verloop avn tijd verlammings verschijnselen. de hefboom die het puntstuk bediend wordt 'lam' en het puntstuk beweegt uiteindelijk niet (goed) meer. Daardoor wordt het risico op ontsporing veel groter. de wissels met een bewegend puntstuk zijn reeds lang uit productie en kunnen alleen nog maar op de tweedhands markt gevonden worden.

I raad u aan, ondanks de prijs, toch te opteren voor nieuwe wissels te kopen. Bedrijfszekerheid is gegarandeerd tov 'afbraak' wissels.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

teessee

#2
Maak ik de juiste veronderstelling als ik denk dat een wissel met bewegend puntstuk ervoor zorgt dat je tegen de richting van de wissel kan rijden ook als de wisseltong in de andere richting staat? Met als gevolg voor een wissel met vast puntstuk dat je dit niet kunt en daardoor de wissel in de juiste richting moet zetten ook als je tegen de richting van de wissel in rijdt?
Hoe zit dat dan met de wissels 2262 en 2263, die hebben een kleinere boogstraal maar daar staat niet bij of ze zo'n beweegbaar of vast puntstuk hebben?
Je zal gelijk hebben wat betreft die slanke wissels met beweegbaar puntstuk nr 2273-2272; die staan niet meer in de productlijst van M?rklin.
Tom

ysbeer

#3
citaat:
Geplaatst door teessee

Maak ik de juiste veronderstelling als ik denk dat een wissel met bewegend puntstuk ervoor zorgt dat je tegen de richting van de wissel kan rijden ook als de wisseltong in de andere richting staat? Met als gevolg voor een wissel met vast puntstuk dat je dit niet kunt en daardoor de wissel in de juiste richting moet zetten ook als je tegen de richting van de wissel in rijdt?
Hoe zit dat dan met de wissels 2262 en 2263, die hebben een kleinere boogstraal maar daar staat niet bij of ze zo'n beweegbaar of vast puntstuk hebben?
Je zal gelijk hebben wat betreft die slanke wissels met beweegbaar puntstuk nr 2273-2272; die staan niet meer in de productlijst van M?rklin.


Verwissel in bovenstaande de woorden vast en beweegbaar en lees het nog eens,dan klopt het.
wim

dikken

#4
met beide wissels kan je terugkeren als je wissel goed staat.

Hoe? Bij De wissels met het beweegbare puntstuk wordt het puntstuk in de juiste richting gelegd als je de wissel schakelt. Bij een wissel met een vast punt stuk zorgt een "anti-ontsporingsrail" (of hoe dat ding ook heet, soort van wiel geleider dat op de juiste plaats is aangebracht)ervoor dat het wagonnetje in de juiste richting geduwd wordt.

faalt het beweegbare puntstuk, dan krijg je ontsporingen bij terugkeren over de wissel.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

ysbeer

#5
citaat:
Geplaatst door dikken

met beide wissels kan je terugkeren als je wissel goed staat.

Hoe? Bij De wissels met het beweegbare puntstuk wordt het puntstuk in de juiste richting gelegd als je de wissel schakelt. Bij een wissel met een vast punt stuk zorgt een "anti-ontsporingsrail" (of hoe dat ding ook heet, soort van wiel geleider dat op de juiste plaats is aangebracht)ervoor dat het wagonnetje in de juiste richting geduwd wordt.

faalt het beweegbare puntstuk, dan krijg je ontsporingen bij terugkeren over de wissel.


Dat schreef ik toch.
Nog duidelijker:
Een wissel met beweegbaar puntstuk kun je niet open rijden.
wim