Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

digitaal systeem.

Gestart door djdaem, 10 november 2008, 13:24:51 PM

djdaem

hallo mede hobbyisten

ik heb een (grote  19m2) baan. van fleischman
nu wil ik heel graag naar digitaal en heb veel gelezen op internet
over systemen.

wat ik graag wil is aleen het rollend materieel digitaal te besturen.
dus niet de wissels. Ik wil zo een 10 treinen op de rails hebben staan bij stations etc.

ook compleet computergestuurd zit er voor mij niet in.
wil graag dat het een leuk spel blijft en niet dat de pc alles regelt

een systeem met een leuke prijs .
de multimaus van roco lijkt me wel een leuk dingetje.
maar kan ik hiermee wat ik wil?.

graag vraag ik wat tips om zo bij een besluit te komen

met vriendelijke groet

daemy

djdaem

ik bedenk nu net dat het mischien in de toekomst wel helemaal computer gestuurd moet worden. maar met de multimaus weet ik al hoe ik dat moet doen.

dan ben ik nog vergeten mijn andere vraag erin tezetten..


kan je met een systeem van roco fleischman treinen en andere merken besturen?... ( stomme vraag maar weet het gewoon niet of het licht aan de decoder. etc etc

INFO

citaat:
Geplaatst door djdaem


kan je met een systeem van roco fleischman treinen en andere merken besturen?... ( stomme vraag maar weet het gewoon niet of het licht aan de decoder. etc etc



Ja, en die van andere merken ook. Het gaat erom dat de juiste decoder gebruikt wordt, in het geval van een Multi-Maus een DCC decoder. Ook het merk en type rails maakt niet uit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Voor digitaal 2 rails is er maar een systeem dat behoorlijk verbreidt is n.l DCC. (er zijn ook nog andere,maar vergeet die maar even)
Roco gebruikt DCC als je in een lok die op 2 rail kan rijden een DCC decoder stopt dan rijdt hij op jou muis.
Het merk van de lok is niet belangrijk.
Een aantal goede merken 2 rail(niet compleet)zijn: Roco,Piko,Fleischmann,Brawa,Gutzold,Mehano,DE NIEUWE LIMA MODELLEN,Lsm,Trix(soms)
wim

djdaem

dus de roco multimaus is een prima systeem ?
sluit ik dit aan door de roco conector( dat stekertje waaraan je de rails koppelt ) afknip en en vast soldeer aan de fleischman rails?


LokSound

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Voor digitaal 2 rails is er maar een systeem dat behoorlijk verbreidt is n.l DCC. (er zijn ook nog andere,maar vergeet die maar even)
Roco gebruikt DCC als je in een lok die op 2 rail kan rijden een DCC decoder stopt dan rijdt hij op jou muis.
Het merk van de lok is niet belangrijk.
Een aantal goede merken 2 rail(niet compleet)zijn: Roco,Piko,Fleischmann,Brawa,Gutzold,Mehano,DE NIEUWE LIMA MODELLEN,Lsm,Trix(soms)
wim



ik wist niet dat Mehano en LSM een digitaal systeem hadden. Dat was toch de vraag?

ysbeer

citaat loksound
---------------------------------------------------------------------
ik wist niet dat Mehano en LSM een digitaal systeem hadden. Dat was toch de vraag?
---------------------------------------------------------------------
Goed lezen is ook een kunst.
Dus eerst de vraag lezen,dan mijn antwoord,dan reageren.
En nu, Lsm en Mehano heb uiteraard geen digitaal systeem,dat weet je zelf ook wel,maar gutzold,lima en brawa ook niet.(was dat bekend?)
wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door djdaem

dus de roco multimaus is een prima systeem ?
sluit ik dit aan door de roco conector( dat stekertje waaraan je de rails koppelt ) afknip en en vast soldeer aan de fleischman rails?





Inderdaad zo gaat dat perfect.
wim

djdaem

toch maar zo een starters setje aanschaffen dan

er zit maar 1 ampere op..
kan ik dan wel 10 loks tegelijk op de baan zetten ??..
want ik meen gelezen te hebben dat een trein ongeveer 0, 30 ampere gebruikt??


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door djdaem

er zit maar 1 ampere op..

Waar zie je dat? De versterker die bij de Roco muis hoort levert 3,2A. Dat zal net niet genoeg zijn voor 10 rijdende treinen, maar 5 moet zeker lukken.

djdaem

mmm zaterdag op de beurs van houten zij die man dat...
raar.. maar kan ik met die 3,2 ampere 10 treinen op de baan zeten en een paar rijdend. want zou ze graag wel op de baan willen hebben.

doomslu

Zoals Klaas al zei : een 5-tal locs kan je laten rijden met die 3,2 A. Hoeveel er op de baan staan is van geen belang.

Zonder beveiligingssyteem (met computer bvb) kan je ze wel niet alle 5 tegelijkertijd besturen. Tenzij je van een andere planeet komt en 5 handen en 10 ogen hebt.

Dus denk toch maar even na alvorens te beginnen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Een stilstaande trein trekt veel minder stroom dan een rijdende. Je kunt dus best 10 treinen op de baan zetten. De 0,3A per trein die je noemde is wel realistisch, maar er kunnen altijd uitschieters zijn. En vergeet ook de verlichting niet. Dus ik denk dat je met 10 rijdende treinen het net niet redt. Maar dat is een kwestie van proberen.
Wat die 3,2A betreft, dat haal ik gewoon uit de Roco catalogus.

djdaem

ok  bedankt.
ik wil er niet 5 tegelijk laten rijden :P..
maar 3 moet wel haalbaar zijn ..
eventueel later nog met de pc aan de gang moet kunnen
maar voor nu is dit prima.
een baan is toch nooit af. ( dus als ik in de toekomst toch wat wil doen aan de baan dan kan ik hem rustig compleet pc gestuurd maken).
heb ik daarvoro nog speciaale dingen nodig. zoals bezetmelders en afremmodules etc.


INFO

Voor computersturing heb inderdaad bezet/terugmelders nodig, maar afremmodules heb je daar zeker niet bij nodig.
Dat doet het computertreinbesturings programma voor je.
En vergeet de decoders niet die een wissel kunnen bedienen. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.