Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

containerdraagwagens B-Models

Gestart door itchy, 03 november 2008, 00:46:08 AM

itchy

Beste MSM'ers,
Ik heb enkele containerdraagwagens gekocht type Sgnss van B-Cargo (fabrikant: B-Models, catalogusnummers 44.100 en 44.101). Zeer mooi afgewerkte wagens, ook de containers zelf zijn voorbeeldig. Nu heb ik deze wagens voorzien van Fleischmann kortkoppelingen. De buffers steken nogal ver uit (of de kortkoppelingen zijn nogal kort), waardoor de buffers bij het nemen van twee tegen elkaar aanliggende wissels al eens in elkaar haken en de boel dus ontspoort. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik pruts niet graag aan de buffers... kortkoppeling wat verschuiven? Dank voor de tips.
Steven

edit: foutief type gecorrigeerd
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Gerolf

#1
De kortkoppelingen van Roco zijn net iets langer. Misschien deze eens proberen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#2
In het laatste nummer van MSM staat een bespreking van deze wagens. (sgnss) Daar kan je toch niet naast gekeken hebben ? [;)]

Er zitten bij de wagen twee types buffers. In het artikel wordt ook aandacht besteed aan de koppelingen.

Alle antwoorden op jouw vragen staan er in ! [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

13erke

#3
Ik zou ook de roco er eens proberen tussen te steken, mijn (bescheiden) ervaring leert me dat een fleischmann en een marklin koppeling nogal breed uitvallen tov de roco versie. Hierdoor raakt de zijkant van de koppeling de buffers van de eigen wagen met een ontsporing als gevolg. Dit heb ik ook zo moeten aanpassen tussen 2 hle 13'en, sindsdien geen problemen meer gehad.[;)]

itchy

#4
Bedankt voor jullie tips! Ik zal eens proberen met de andere buffers en de FL-kortkoppelingen (deze laatste zou ik liefst houden). En ik zal ook de laatste MSM nog eens openslaan... [:)]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Jurgen

#5
Als je de buffers gaat vervangen, wees dan voorzichtig als je de oorspronkelijke buffers uit de wagens trekt.

Ik heb 1 buffer uit mijn wagen getrokken en er kwam een stukje van de rand mee. Op de wagen zelf zit zo'n cirkeltje waar de buffer in steekt. Dit is zogezegd de bevestiging van de buffer in model.
Het stukje is bij mij blijven kleven aan de buffer die er oorspronkelijk in zat en dat is niet de bedoeling. Ofwel moet ik dus dat stukje nu van de buffer afschrapen en beginnen vastlijmen aan mijn splinternieuwe wagen, ofwel laat ik de oorspronkelijke buffers zitten.

Misschien moet men in de artikels in MSM ook eens wat duidelijker zijn en af en toe eens melden dat zo'n dingen serieus klemmen. Dan denk ik volgende keer 2 keer na voor ik eraan begin.

Voor wie het niet duidelijk is, ik kan foto's nemen van wat ik nu juist bedoel. Je zal dan wel even geduld moeten hebben. Eerst moet er een nieuwe douche ge?nstalleerd worden op de badkamer. Waarom lijkt me wel duidelijk. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

itchy

#6
jurgen,
de truuk is: de buffer voorzichtig naar boven en onder bewegen en ondertussen lichtjes trekken (niet draaien, want de pen waarmee die vastzit is rechthoekig ipv rond). maar doe geen moeite, de meegeleverde variante buffers zijn... even lang! (dat zag ik dus nadat ik 4x 4 buffers had losgeprutst) [:)]
mvg,
steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

BD1701

#7
Dit zijn werkelijk heel mooie containerwagons, en heel goed gedetailleerd als je alle stukjes bevestigd die meegeleverd zijn.
Bij mij gaat het vervangen van de buffers vlekkeloos tot nu toe, en jawel ik vervang ze allemaal, want degene die in het zakje meegeleverd zijn, dat zijn de goede buffers die eingelijk op de wagon moeten zitten, maar dan kan je geen M?rklin koppelingen meer gebruiken. Ik gebruik echter de roco kortkoppelingen, en ondervind geen hinder ervan, ook niet in een bocht e.d.
Kortom B-Models levert hier heel mooi werk, en er zullen nog mooie varianten van deze containerwagons volgen, en zelfs nog een nieuw project, maar daarover wordt voorlopig nog niets gezegd.