Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

ontkoppelaar met lichtsluis

Gestart door Michiel, 30 oktober 2008, 12:20:01 PM

Michiel

Ik zoek naar informatie of bouwbeschijving van een ontkoppelaar met lichtsluis zoals ik Gerolf regelmatig zie toepassen. Werd dit voorheen niet in een MSM nummer gepubliceerd? Ik kan het hier niet terugvinden. Ik zou het op mijn N-baan ook willen gaan toepassen voor een automatische pendeltrein met lok-omloop.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Michiel, dat was in nummer 71.

Aan iedereen, nog eens herhalen dat de index van ALLE artikels die verschenen zijn in MSM, en die door mij elke maand up-to-date wordt gehouden, op twee websites te vinden is :

Die van Gerolf : http://meb.gerolf.be/msm/MSMinhoud.xls

En die van Patrick : http://www.tassignon.be/trains/TMM_Index/TMM_index.php


luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Bedankt Luc! Dat van die index van artikels wist ik niet en heb er hierbij dus nota van genomen. Zeer handig!

Dan, mijn logische volgende vraag: heeft iemand misschien een dubbel van nummer 71 dat ik kan overkopen? Mijn indrukwekkende "verzameling" begint bij nummer... 73.

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

citaat:
Geplaatst door Saraan

Bedankt Luc! Dat van die index van artikels wist ik niet en heb er hierbij dus nota van genomen. Zeer handig!

Dan, mijn logische volgende vraag: heeft iemand misschien een dubbel van nummer 71 dat ik kan overkopen? Mijn indrukwekkende "verzameling" begint bij nummer... 73.

groeten,
Michiel

Spijtig, vorig weekend lagen ze alle 75 te koop in Mechelen...
Uiteraard zijn ze nog na te bestellen.

Ik heb zelfs iemand gezien die de eerste ... 60 nummers heeft gekocht. [:0] Als dat geen fan is (maar wel een goede investering [;)]).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Op mijn website staat er iets over, maar het verhaal in MSM is zeker meer volledig dan de "korte inhoud" op het internet [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Ik heb hier nog een nummer 71 liggen. Die mag je voor niks hebben. Stuur even een berichtje met je adres en ik stuur hem op.

Michiel

Gerolf, top! Het plannen van een proef-pendelbaantjes met ge?utomatiseerde omloop kan beginnen. Ik ben zelf benieuwd of het gaat lukken...

bedankt!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan
Het plannen van een proef-pendelbaantje met ge?utomatiseerde omloop kan beginnen. Ik ben zelf benieuwd of het gaat lukken...
Hou ons op de hoogte, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Mijn testbaantje is af (op de lichtsluis na). De heleboel is gedigitaliseerd en aangesloten aan een laptop met Koploper. Voorlopig is enkel een treinstel (type 652.01) met decoder voorzien, en dient als kavia.

Hier is een bescheiden filmpje...

De volgende stap is het omlopen programmeren, en daarna eens nadenken over de lichtsluis en de bouw ervan in schaal N.

de groetjeNs,

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Ik heb i.p.v een lichtsluis heel goede ervaring met gleiscontacten.
die dingen werken prefect (mits goed gemonteerd) en ze kosten per 4 nog net geen 50 euro.
Het werkt electronisch en als je hem bruin/grijs/zwartaactig verft is hij nauwelijks te zien

kijk:

http://elgema.de/html/produkte.html

middelste bovenste rij
wim

Michiel

Wim, jou voorstel fascineert me wel, maar heb je een idee hoe de werking is van de sensor? Werkt ie mechanisch, elektrisch, magnetisch? Ik heb de indruk dat ie door de wielen wordt geactiveerd, klopt dat?
Voor het  ontkoppelprobleem zoek ik een sensor die het voorbijkomen van de koppeling kan detecteren (zoals bij Gerolf de opening tussen koppeling en buffer dmv een lichtbundel). Kan ook hiermee de positie van de koppeling gedetecteerd worden? Wat denk je?

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Die sensor is een klein spoeltje dat door dat er metaal in de buurt komt van eigenschap.veranderd,daardoor enz..enz....
Resultaat is dat het relais op of af gaat op de manier zoals de jumper staat in gesteld.
Op metalen koppeling werkt hij ook (op elk metaal voorwerp)maar hoe krijg je hem zo dicht bij de koppeling.
Tenzij de afstand AS /KOPPELING bekend is ,of de verschillen in afstanden AS/KOPP.in de lengte van de ontkoppelaar vallen (gedachten spinsels)
wim

Michiel

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Die sensor is een klein spoeltje dat door dat er metaal in de buurt komt van eigenschap.veranderd,daardoor enz..enz....

...Tenzij de afstand AS /KOPPELING bekend is ,of de verschillen in afstanden AS/KOPP.in de lengte van de ontkoppelaar vallen (gedachten spinsels)

De werking staat of valt dus met de nabijheid van ijzer/stalen voorwerpen. De N-koppelingen zijn van plastiek, dus die gedachte-lijn vervalt.

Ik zat ook even te denken aan de afstand wiel/koppeling, maar ik zou het ontkoppelsysteem voor (bijna)alle locotieven will kunnen gebruiken. Ik ga eens kijken wat de speling is bij een gamma aan locomotieven tussen eerste wiel en koppeling. Als dit minder is dan de lengte van de ontkoppelaar, dan kan dit eventueel geprobeerd worden.

Wim, bedankt voor de suggestie, ik ga de mogelijkheden eens analyseren.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

50 Euro voor 4 detectoren? Dan denk ik dat de lichtsluizen goedkoper zijn (moet je misschien eens precies uitrekenen ...)
... je kan er in elk geval een exacte plaatsbepaling mee doen, onafhankelijk van je materieel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Gerolf, vind je idee perfect, maar als men digitaal rijdt is toch een Krois koppeling het ideale, je ontkoppeld waar men wil op de baan[:)][:)]