Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Compressor

Gestart door Peter, 20 oktober 2008, 16:13:09 PM

Peter

Bij Lidl Belgie staat vanaf maandag 27-10 een compressor in aanbieding.
Of het interessant weet ik niet maar voor die prijs...

http://www.lidl.be/be/home_nl.nsf/pages/c.o.20081027.p.Minicompressor
Met vriendelijke groeten
Peter

watman

Of hij nuttig is om bijvoorbeeld te gebruiken om te airbrushen weet ik niet. Maar je moet er wel een transfo tussen plaatsen, toestel werkt op 12v.  Is eigenlijk bedoelt om aan te sluiten op sigarettenaansteker in auto.  En zo'n toestelletjes maken veelal nogal wat geluid.  Dus gebruik binnenshuis zal waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen door familie en/of buren.

Groeten Bart
 

Rochevalien

Dit is in ??n woord :brol! niet geschikt om mee te spuiten en om banden mee op te pompen???? geef eens voor ??n keer half zo veel uit voor gereedschap als we normaal voor een lokomotief betalen.

Gerrit

Peter

Ik heb die compressor niet nodig, want ik heb een hele goede, die al jaren dienst doet. Het enige nadeel...niet geruisloos.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Brol durf ik niet zeggen, maar wel ongeschikt voor airbruish toestanden. Ik heb ooit zo'n ding gekoppeld aan mijn airbrush. Het werkte perfect, maar na een 15 tal minuten gaf het ding zijn geest. Hij is misschien wel geschikt voor het opblazen van banden en een bootje en een luchtmatras. Dat is na enkele minuten klaar. Maar na 10 minuten loopt alles warm en na 15 minuten was het oververhit en game over.
Het zou kunnen dat de levensduur intussen is aangepast, maar voor meer dan een beetje stof wegblazen zou ik het niet durven gebruiken. En dan heb je inderdaad nog een trafo nodig of een stevige autobatterij. Maar voor 7 euro kun je niet sukkelen. Of tech beter sparen to bij Aldi/Lidl een stevige ketelcompressor beschukbaar is voor 50 ? 100 euro


PeterC

Brol zou ik ook niet zeggen, ik heb er zo ??ntje al jaren en gebruik het enkel waar het voor gemaakt is: om een luchtmatras mee op te blazen tijdens het kamperen.  Voor iets anders gebruik ik het niet.  Voor een airbrush is het totaal niet geschikt.
Let op als je het aan een 12V voeding hangt: het trekt enorm veel stroom!
Groetjes, Peter


Rochevalien

het is geen brol,maar wel voor ??nmalig gebruik want na 15 min loopt het ding vast???? allez gasten serieus blijven h?....

Gerrit

Hannelore

ikzelf heb geen compressor, maar heb nog geen goeie ervaringen gehad met aankoop van elektrische apparaten bij Lidl. Ander gerief wel
 

Tartaruga

De bedoelde compressor is een zogenaamde membraamcompressor. Inderdaad totaal ongeschikt om mee te airbrushen. Wat je nodig hebt om te airbrushen is een zuigercompressor, bij voorkeur met voorraadtank, drukregelaar en waterafscheider. Ik heb onlangs een hele aardige gekocht van het merk Black Bull (in Nederland vertegenwoordigd door importeur Overbeek uit Vlaardingen). Deze heeft een tank, een drukregelventiel, en een waterafscheider, en daarbij is hij best stil. En dat alles voor een prijs van net geen 160 Euro. Een stuk voordeliger dan het meer professionele werk van bijvoorbeeld Silair. Voor ons hobbymatig werk dus een prima compressor voor een schappelijke prijs.

En dat dingetje van de Lidl? Lekker laten staan...[;)]

Stefan Appelmans

Hello Tartaruga.
Wat je daar uitlegt is HET beste wat kan zijn, MAAR...
Een membraan compressor in niet totaal ongeschikt om te airbrushen, dat ding van bij Lidl is wel waarschijnlijk zogenoemde "brol", alleen maar omdat men(ik teminste)geen kompressor bij Lidl moet kopen, of geen fiets, of geen walkie-talkie, of...

Ik heb zo een vriend die daar alles gaat kopen omdat het minder duur is. Ik weet dat omdat ik daarna die dingen bij mij thuis krijg om te herstellen...Ja. Ik heb niets tegen Lidl, maar iedereen zijn specialiteit.

Je moest eens zien met wat ik werk[:D]. Mijn kompressor werdt gekocht bij MAKRO (wel de brico...) Het is een membrane kompressor, zonder r?servoir, het merk ken ik niet, het is een gele [:I]. Geen waterafscheider noch druk soupape (dat heb ik er wel op gezet) en als hij draait hoort je hem goed. Vraag me niet hoeveel druk hij geeft.

Ik heb dat ding wel 20...30 jaren en het werkt nog zoals nieuw.
Ik moet ook wel zeggen dat ik eerst (laaaang geleden) begonnen ben met die gasflessen, maar dat was een penitentie en heb dan die kompressor gekocht.

Een DEFTIGE membrane kompressor werkt wel, het is ver van de "rolls royce" te zijn, maar het werkt. De gebruiker moet ook wel zijn gereedschap goed kennen, en eventueel zich aanpasen om er schoon werk mee te kunnen doen.

Ik ben wel in een zekere zin eene van "het minste duur", maar nooit van "het goedkoopste"! Ik koop geen messen dat teerder zijn dan de beafsteak.[:D]

stefan.

Tartaruga

Beste Stefan,

Ik heb ook niet gezegd dat iedere membraamcompressor per definitie ongeschikt is om mee te airbrushen, ik had het over dat goedkope ding van de Lidl. Zelf heb ik jarenlang gespoten met een Sprayworks van Tamiya, en ook dit is een membraamcompressor. Echter, om het pulseren van de lucht enigzins tegen te gaan heeft de Sprayworks compressor twee membramen. En ik heb hier jarenlang prima mee gespoten. Echter, de Sprayworks geeft eigenlijk alleen voldoende druk voor de bijgeleverde airbrush. Inmiddels heb ik een drietal andere verfspuiten gekocht, en deze werken niet optimaal met de Tamiya compressor. Vandaar dat ik nu eindelijk een betere heb aangeschaft.

Ik weet natuurlijk niet wat jij zoal allemaal spuit. Persoonlijk ben ik voornamelijk met automodellen in 1:87 bezig, en een constante (lage)luchtdruk zonder pulsering is daarbij voor mij een must. Dit is van minder belang bij het spuiten van bijvoorbeeld spoorbedding of modelbomen. Gezien de tijd dat je al met jouw compresoor werkt, heb je destijds wel een goede investering gedaan. En je mening over de electrische apparaten die bij de Lidl worden verkocht, kan ik alleen maar delen, want ook ik ben wel eens gevraagd zoiets te repareren. Ik begin er niet aan...[:D]

Jan[;)]

Stefan Appelmans

Hello Tartaruga!
Ik spuit van alles, van spoorbedding tot locs en soms ook wagentjes in 43e.
Ja het is waar met het pulseren, wel dat ik daar nooit problemas mee gehad heb. Ik heb een "tussenliggende" pot (nescaf?) tussen de kompressor en de airbrush, daar blijft het water in steken en vermindert ook goed de pulsering.
Weet je wat?[:I] Ik ga in Mechelen een hoed voor mij zetten: "Om me de mogelijkheid te geven een deftige kompressor te kopen"[8D][:D][:D][:D]
stefan.