Schokkend rijgedrag Reeks 55 Vanbiervliet

Gestart door ERVIN, 17 oktober 2008, 23:55:36 PM

ERVIN

Hallo vrienden, ik heb twee reeksen 55 van Vanbiervliet, het gaat hier om  2-rail locs digitaal met sound, de ene loc rijdt voortreffelijk, maar de andere doet het heel wat minder, hij schokt namelijk heel erg fel, eens hij op snelheid is dan valt het allemaal nogal mee, maar als ik hem laat optrekken of vertragen dan begint de mis?rie, als ik aan mijn knop van het Twin-Center draai dan reageert hij niet op elke ribbel, dit gebeurt zowel met het optrekken als met het afremmen, ik draai dus aan het TC en er gebeurt niets, en dan vliegt hij plots vooruit, of als ik hem wil laten afremmen, dan mindert hij bruusk!!

Weet er iemand wat hier aan de hand is, ik heb hem al eens gereset, ook is hij al eens bij VB op nazicht geweest, maar die wisten mij te vertellen dat ze niets abnormaal hadden gevonden in de CV's.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen??

krispy

Hoi erwin,

Ik had in der tijd de 5531 (blauwe versie ) aangeschaft en door VB laten naar DC ombouwen met 5 polig anker  .
Na het plaatsen van de Sounddecoder ( door mezelf ) had ik ook dat fenomeen en bij de anderen die ik zelf naar DC had omgebouwd en van een esu sound  had voorzien had ik dat niet.
Het eenige verschil tussen VB en mijn ombouw was dat VB er twee spoelen had tussenstaan en ik niet , na het verwijderen van de twee spoelen was alles OK , hij rijd nu zoals de andere.

dus > mischien eens de twee spoelen verwijderen en dan eens testen

Iemand een ander idee ?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Mr-tsjoektsjoek

Ik heb niet zoveel ervaring met tweerail.

Maar misschien ligt het aan het inlopen ? Als er onvoldoende contact is tussen de wielen en de stroomafnemers zou het toch kunnen dat bij lagere stromen er onvoldoende overdracht is ? Misschien eerst eens enkele rondjes laten rijden op iets hogere snelheid, of eens goed laten inrijden op de testbank.

D_Loc

Indien er sprake is van slecht contact valt ook het geluid uit. Zodra de lok dan weer voldoende contact maakt hoor je eerst de motor weer starten voordat het rijgeluid weer komt. Dit probleem heb ik ondervonden met vuile rails.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

n/a

Jajaaa...
ESU-decoders h?? Ik dacht dat die alleen met de ronde Fleischmann-motoren niet overweg konden[xx(]
belastingskompensatie uitschakelen gaf wat verbetering.
Lenz insteken en wegwezen!!! Schokvrij, en met perfecte belastingskompensatie.
(Nee, ik word hier niet voor betaald!!)

ERVIN

Hoi RXL, maar dan ben ik mijn subliem geluid wel kwijt h?, en hoe kan ik dat dan oplossen??[:I]
Ik heb ondertussen nog PM gehad van enkele mensen met hetzelfde probleem, en ook zij hadden het over een Lenz-decoder, mss toch maar eens proberen??

LockyLuke

heb je al eens geprobeerd om het anker te kuisen ?
dit is ook veelal een probleem met die marklin motoren. de koolstof die blijft plakken tussen anker en motorplaatje.
 

ERVIN

citaat:
Geplaatst door LockyLuke

heb je al eens geprobeerd om het anker te kuisen ?
dit is ook veelal een probleem met die marklin motoren. de koolstof die blijft plakken tussen anker en motorplaatje.



Ik kan dat natuurlijk wel eens proberen, maar deze loc heeft echt nog maar een paar toertjes gedaan hoor, lijkt mij wat snel om dat nu al te gaan doen.

Mss toch nog maar eens mee naar Mechelen nemen nu zaterdag??[:I]

jacques timmermans

Ervin,

Hoe is het rijgedrag van de loc wanneer hij met analoge stroom aangestuurd wordt? Indien de loc zich soepel met analoge stroom laat regelen, ligt het aan de decoder en of aan de decoder instellingen en niet aan de motor of het mechanisch gedeelte (tandwielen van de overbrenging) van de loc.

Jacques Timmermans

LokSound

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hallo vrienden, ik heb twee reeksen 55 van Vanbiervliet, het gaat hier om  2-rail locs digitaal met sound, de ene loc rijdt voortreffelijk, maar de andere doet het heel wat minder, hij schokt namelijk heel erg fel, eens hij op snelheid is dan valt het allemaal nogal mee, maar als ik hem laat optrekken of vertragen dan begint de mis?rie, als ik aan mijn knop van het Twin-Center draai dan reageert hij niet op elke ribbel, dit gebeurt zowel met het optrekken als met het afremmen, ik draai dus aan het TC en er gebeurt niets, en dan vliegt hij plots vooruit, of als ik hem wil laten afremmen, dan mindert hij bruusk!!

Weet er iemand wat hier aan de hand is, ik heb hem al eens gereset, ook is hij al eens bij VB op nazicht geweest, maar die wisten mij te vertellen dat ze niets abnormaal hadden gevonden in de CV's.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen??



KOmt U naar Mechelen op 25-26/10/2008?
Breng beide mee naar de stand van Train Service Danckaert, vraag naar Patrick: we proberen u te helpen.

ERVIN

Dat is heel vriendelijk van U Loksound, waarvoor dank.[;)]

ERVIN

Ik heb vandaag mijn twee 55ers eens mee naar de beurs genomen, Patrick (Loksound) heeft mijn "slechte" 55er eerst grondig getest en al de parameters eens nagekeken, daar was blijkbaar niets mis mee, ook op de het testbaantje konden we geen probleem zien, alleen dat hij veel te snel reed, toen heeft Bert ( B-Modelbouw) gebruik mogen maken van de apperatuur van Patrick, ze hebben nu de data van mijn goede 55er overgeschreven naar mijn slechte 55er, en wonder O wonder, ze hebben beide hier net hun testritten gemaakt, en ze rijden allebei zalig, zelfs in dubbeltractie rijden vormt nu geen enkel probleem.

Dus aan allen die mij met deze zaak geholpen hebben, zowel in de praktijk als in theorie, hartelijk bedankt mannen, voor alles.[;)]

Ne gelukkige Ervin.[:)]

krispy

Awel Erwin,

Ik ben content voor U dat ze nu beide naar wens functioneren , daarmee ziet ge maar , niet altijd direct het ergste denken van decoders , meestal is het een enkele setting die alles om zeep helpt [}:)], en als men daar overkijkt is het moeilijk om het in orde te krijgen [xx(]!

Zeg Erwin , mischien een goed idee om een lokprogr box te kopen , dan kunt ge U decodersettings uitlezen en op schijf wegschrijven , voor als er eens iets moest voorvallen , ge weet maar nooit , of ge gaat met U loks eens bij iemand langs met zo'n box en slaat alle settings van iedere lok op zodat ge altijd kunt terug schrijven
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

LokSound

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik heb vandaag mijn twee 55ers eens mee naar de beurs genomen, Patrick (Loksound) heeft mijn "slechte" 55er eerst grondig getest en al de parameters eens nagekeken, daar was blijkbaar niets mis mee, ook op de het testbaantje konden we geen probleem zien, alleen dat hij veel te snel reed, toen heeft Bert ( B-Modelbouw) gebruik mogen maken van de apperatuur van Patrick, ze hebben nu de data van mijn goede 55er overgeschreven naar mijn slechte 55er, en wonder O wonder, ze hebben beide hier net hun testritten gemaakt, en ze rijden allebei zalig, zelfs in dubbeltractie rijden vormt nu geen enkel probleem.

Dus aan allen die mij met deze zaak geholpen hebben, zowel in de praktijk als in theorie, hartelijk bedankt mannen, voor alles.[;)]

Ne gelukkige Ervin.[:)]



Wij hebben ons best gedaan: ja, wij ... ik was niet alleen! Ook John heeft zijn "duit" in het zakje gedaan om U te helpen. Graag!!!!

LokSound

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

En Ervin ...

Je volgende aankoop een lok-programmer van ESU ? [:I]
Soms zit het probleem in iets kleins, in dit geval
enkele foute parameters. Eind goed al goed.

Ik heb er zelf een ... m.a.w. laat die aankoop maar
achterwegen (Sorry TSD) en kom maar langst, of ik leen
je hem eens uit wanneer locs raar beginnen doen.
Ik heb in ieder geval van iedere loc op mijn baan een
back-up van de settings, bij deze ...

Aan Patrick van TSD ... bedankt voor de goede service.





Bert, verontschuldig je niet.
Eenmaal Ervin alles weet of die LokProgrammer zal hij er zelf 1-tje willen.
Is een prachtig stukje decoder-gereedschap.
Ofwel leent hij de jouwe en krijg je die nooit meer terug....[:)][:I][:p]

mvg,   Patrick