Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

rijtuigen en wagons reinigen

Gestart door n/a, 13 oktober 2008, 18:47:23 PM

n/a

graag wat tips om bestofte wagons te reinigen :
droog met kwast , vod ?
Nat met welk produkt ?
alvast bedankt

Jurgen

Ik gebruik soms een zacht borsteltje om het stof van mijn modellen te vegen. Een gewoon (nieuw en ongebruikt) verfpenseeltje volstaat daarvoor.
Voor de grote oppervlakken kan je een grotere borstel gebruiken want met een kleine borstel ben je het al snel beu. [xx(]

Het beste neem je je model dan wel mee naar een andere kamer zodat het stof niet begint rond te dwarrelen op je ander modellen of op je modelbaan. Anders ga je bezig blijven natuurlijk. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Ik gebruik een zacht rond penseel nr. 10 of 12. Het belangrijkste is echter het proberen te voorkomen, of althans, je modellen zo goed mogelijk beschermen tegen stof.
Een goed voorbeeld is bv. je schaduwstation, waar je (mijn) treinen het langst en het meeste stilstaan stofvrij te houden door het, met uitzondering van de in en uitrit, volledig af te sluiten, al is het maar door een plastiek gordijn, want berijkbaar moet het wel blijven.
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door northlander

graag wat tips om bestofte wagons te reinigen :
droog met kwast , vod ?
Nat met welk produkt ?
alvast bedankt


Een borstel volstaat niet, het stof blijft echt kleven,waarschijnlijk door ouderdom en combinatie van temperatuur schommelingen.De rijtuigen hebben jaaaaren niet meer gereden. Metaaldak is ook een probleem hier en der roestvorming.

Gerolf

@Peter: je preventie-tip had ik ook al in het achterhoofd [;)]
Wat als het kwaad geschied is? Mijn eerste gedacht: demonteren -> zacht sopje -> spoelen en drogen -> terug monteren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Om te kuisen : isopropylalcool, daar worden uiteindelijk computers, beeldschermen en klavieren ook mee gekuist, en velen hebben dat staan om te airbrushen, verroeste daken zijn beschadigd en deze kun/moet je terug schilderen,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jacques timmermans

JanJozef,

Het gebruik van isopropanol zou ik niet zo maar aanraden. Isopropanol is een broertje uit de alcohol familie, en kan in sommige gevallen de verf en de beschrifting, die in de regel in tampontechniek op de modellen worden aangebracht, aantasten of zelfs oplossen. Ook sommige kunststoffen verdragen geen isopropanol of andere soorten alcohol; vervorming van de delen en het sprok worden van de kunststof kan een gevolg zijn. Veiliger is het sterk vervuilde modellen in een lauw afwassopje met een zacht (verf)borsteltje te reinigen. Witte randen ten gevolge van kalk of andere verontreinigingen in het stadswater en gedroogde schuimresten kunnen door een goed spoelen voorkomen worden. Versneld drogen kan met een haardroger gebeuren!

Jacques Timmermans

janjozef

water vind ik sommige gevallen een stuk slechter dan isopropanol, roestvorming h
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Kalksporen kan je verhinderen door gedistilleerd water te gebruiken[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter