Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Driepuntsverlichting

Gestart door Pol, 06 oktober 2008, 11:51:09 AM

Pol

Hoi allemaal,

Ik heb altijd gedacht dat Duitse stoomlokomotieven vooraan altijd een tweepuntsverlichting hadden in tijdperk II. Onlangs sloeg ik echter een fotoboek (van Alfred Gottwald) open waarin een gewone stoomlokomotief in volledige DRG-uitvoering toch drie lichten vooraan had. In het bijschrift stond dat de foto in 1934 genomen was.

1) Heeft iemand een idee waarom die lok drie lichten zou kunnen hebben i.p.v. de gewone twee?

2) Waarom hadden sommige stroomlijnloks ook drie lichten?

3) Vanaf wanneer hebben loks driepuntsverlichting (in Duitsland, maar ook in Belgi?)?

Ik ben benieuwd wie me hiermee kan verder helpen!

Groeten en dank bij voorbaat,

Pol

P.S.: Ik heb al op een aantal websites gezocht, maar ik heb nog geen bevredigend antwoord gevonden.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

KoenD

Dag Pol,

om welke locomotief ging het ?
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

Pol

citaat:
Geplaatst door KoenD

Dag Pol,

om welke locomotief ging het ?



Goederenlokomotiefnummer 43 006 bij inzet voor een personentrein in Hanau Nord in 1934. Ik zag die derde lamp ook nog bij een andere foto met loknummer 18 511 voor een sneltrein tussen Berlijn en Munchen opname van de foto 1929.

Ik zou zeggen: "Ik plaats een fotoke", maar met die copyrights en alles wil ik dat liever niet riskeren.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

Heb het eens even nagekeken in de "bijbel" voor dergelijke dingen, namelijk het "Signalbuch" van 1935. Ik kan nu eenmaal niet alles van buiten weten nietwaar.
Deze verlichting is echt niet uitzonderlijk in epoche II
Veel treinen hadden een driepunts "Spitzenbeleuchtung" in die tijd. In boeken vind je hopen foto's van baureihe 24, 18.5, enz. met zo'n verlichting.
De officiele beschrijving is "Signal Zg 7" en is een zogenaamd "Gegenzugsignal" en word gegeven op een "Sonderzug" dus een extra, of speciale trein. Overdag is dit signal enkel een witte ronde schijf met zwarte rand (ong. 30 cm) die aangebracht wordt op de plaats van de derde lamp.
BIj donkerheid (niet enkel s'nachts) wordt een extra witte lamp aangebracht op de daar voorziene plaats, dus extra bovenop de normale twee lampen.. De derde lamp van de "Spitzenbeleuchtung" is dus een derde lamp, dus Zg 7 is ??n lamp. Bijkomend dus bij de normale verlichting en dat is "Zg 1" bestaande uit twee lampen.
Een beetje technisch maar zo waren ze nou eenmaal bij de toenmalige Deutsche Reichsbahn Gesellschaft[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Nog een extratje:

De normale driepuntsverlichting die we nu kennen werd bij de Deutsche Bundesbahn pas ingevoerd einde jaren '50 dus tijdperk IIIc.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Peter, bedankt voor de deskundige uitleg! Dit lijkt me vrij volledig! Weet je misschien ook wanneer het precies om een Sonderzug ging? Ik bedoel; welke treinen kwalificeerden zich om Sonderzugen te zijn. Een extra dienst, een vakantietrein, ... of wat?

Groeten
Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

Bij de DRG, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, dus tijdperk II, was het eigenlijk vrij eenvoudig.
Alles wat niet tot de normale dienstregeling behoorde, zoals D-zug, Eilzug, of zelfs goederentreinen bv. GMP en normale goederentreinen, enz. waren waren Sonderz?ge, dit ging van testritten met nieuwe of herstelde loks, tot vakantietreinen, treinen van de Wehrmacht (het leger) tot treinen met met partijleden (NSDAP) of Organisation Todt treinen enz. enz.
Wel opgepast met loks alleen. Je had ook "leerfahrten" dus bv. een lok die van het ene station naar het andere redd, of een lok die wagens bij een privaat bedrijf had afgezet, hadden GEEN Zg7 signaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Bedankt Peter![:)][:)][:)]

Ik kreeg ondertussen van Thomas Nosske (de maker van de Epoche II website) zelf ook nog de volgende uitleg op mijn PM naar hem

Before 1940 there existed a special signal (called Zg7) that needed
a third lamp. Please see my website:
http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/ds/e2d_3601.html

This signal was used not often, only in a very special case. But all
locos had a mounting device (carrier) to hold a third lamp if
necessary. A small number of electric locos and a few streamlined
steam locos (like BR05 and BR61, but not BR01!) had a fix
mounted switchable third lamp, that was not used regularly. Only
during darkness were three lamps in use for Zg7. During daytime  
this third lamp was used only alone in this special case.

During era II the standard signal in darkness was Zg1 with only two
lamps (only at night). So a model of BR01 with three lights would
not be correct in era II.


Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

loebaske

Naar mijn bescheiden inlichting van spoorweg mensen zou in het buitenland veel vroeger dan in ons land die driepunts verplichting zijn, en de reden van die driepunts verlichting zou zijn omdat de treinbestuurder goed onderscheid zou kunnen maken tussen een voertuig en een loc s'nachts. Nu is alles redelijk beveiling om op het zelfde spoor een trein tegen te komen??
Daarmee bedoel ik dat er vaak wegen langs het spoor lopen...

Peter

Nog even een aanvulling op Thomas zijn uitleg.

citaat:
During daytime
this third lamp was used only alone in this special case.



Die "special case" was bv. wanneer een lok of trein op zijn rit door meerdere tunnels moest. Dus op de "Schwarzwaldbahn" met zijn vele tunnels werd door oa. een baureihe 24 driepuntsverlichting gevoerd.
Met vriendelijke groeten
Peter