Samenstelling M1-stammen

Gestart door NowWhat, 22 september 2008, 10:01:00 AM

NowWhat


De zoekfunctie wil niet mee ...
en het even doorzoeken van de pagina's Belgische modellen heeft me ook niet verder geholpen ...

dus een rechtstreeks vraagje:
-> wat was de samenstelling van M1-stammen,
zowel in de bicolore als in de groene (met de stuurpostrijtuigen) periode ?

de OVB sets werden/worden standaard in pakketjes van 4 rijtuigen verkocht (bv. - art.nr.OVB 1110/1120/1130/1140).

 

rixke rail

Voor de trek-duw eenheden :
Loc 51, 55 of 62 of bolle neus + AB + B + B + BDx. (niet noodzakelijk in die orde).
Maximum vier rijtuigen dus, en AB met de B-kant naar de lok toe gekeerd.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : zie ook hier en ici.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Anarchy

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Voor de trek-duw eenheden :
Loc 51, 55 of 62 of bolle neus + AB + B + B + BDx. (niet noodzakelijk in die orde).
Maximum vier rijtuigen dus, en AB met de B-kant naar de lok toe gekeerd.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : zie ook hier en ici.



En HLD 60/61

Arbeco

Heey Eric (Rixke),

En de kortste samenstelling was volgens mij een AB + BD, is het niet?
Trouwens, een Bolle Neus, hebben die ?cht in trek-duw formatie met deze rijtuigen gereden, ik dacht dat deze loc's pas na hun ombouw met de nieuwe cabine's werden voorzien voor trek-duw verkeer?
Als dit zo is, wil ik hier wel eens een plaatje van zien hoor![:p]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Arbeco

Heey Eric (Rixke),

En de kortste samenstelling was volgens mij een AB + BD, is het niet?
Groetjes Len[;)]



Nee hoor, beste Len !



Over die bolle neuzen, doe je me nu ook twijfelen ... [:o)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Arbeco

Eric,

Die foto had ik ook al 's ergens gezien, da's waar ook![:D][:D]
Heb het gelijk nagebootst op de baan, maar de Preisertjes klaagden over t? weinig zitplaatsen, dus volgende keer maar weer de vertrouwde stam van 3 rijtuigen inzetten...[;)]
Trouwens, op je site zag ik ook nog een leuk plaatje; nl. het M1 stuurstandrijtuig op kop van een stam M2's! Dit geeft ook in model een leuk effect.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Arbeco

Eric,
Trouwens, op je site zag ik ook nog een leuk plaatje; nl. het M1 stuurstandrijtuig op kop van een stam M2's! Dit geeft ook in model een leuk effect.



Ik weet niet of U dat weet, beste Len, maar dat was slechts een tussenoplossing, totdat er voldoende M2-stuurstanden waren.
Die M1 was trouwens niet toegankelijk voor de reizigers, wegens de overal verspreid liggende kabels !
Modelspoorse groeten,
Eric.

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bollen neus

@ Len
In 1980 op de brug van Thanville is er een bolle neus gezien 5206 brede band dus, met ??n K bagage rijtuig en 3 L rijtuigen.
Verder zijn het meestal M2 rijtuigen met ??n uitzondering van de 5209 P trein 1980 Namen-Bertix.

Dus het zou kunnen dat bolle neuzen ook , in uitzondering , wel eens een M1 stam heeft getrokken, meestal waren het de I1 en I2 of K rijtuigen .

groeten, Eric; alias bollen[:o)]neus.

NowWhat


Ik volg met verbazing (over al jullie kennis) de instroom van 'historische' informatie.
Alvast dank !

Ik kan alvast beginnen wat treintjes samen te stellen.


Geldt wat gezegd wordt over de trek/duw configuratie ook voor de oude twee-kleuren-groen samenstellingen, maar dan met een BD zonder stuurpost ?



 

Peter

Ja, maar dan NIET als trek/duw kombinatie. Enkel als getrokken trein.
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

@ Peter, inderdaad dan enkel als trek combinatie.[;)]

@ LRombout, indien je de bicolor rijtuigen M1 wilt inzetten gebruik je best de diesellocomotieven met 6 cijfers, is de periode juist achter de stomers, dus een 200,201,202,203,204,205,210 of een 212.Zullen ook mooier uitkomen door de eenvoudige schilderingen.

Groeten,Eric alias bollen[:o)]neus.

Brossel

Nog even over de AFB's en trekduwstellen:

Pas vanaf 1990 werden in de reguliere dienst M2 trekduwstellen ingezet met AFB's. Het betrof met name de T-treinen (Namur -) Dinant - Houyet Ardenne.

In eerste instantie betroffen het stammen die in de ochtend- en avondspits reden tussen Charleroi en Couvin en tussentijds van Chatelet naar Ronet werden overgebracht voor de T-treinen te verzekeren. Later werden de stam in de ochtend- en avondspits ook ingezet op de Athus-Meuse en wel voor de P-treinen tussen Bertrix en Dinant - Namur.

Bij mijn weten hebben de AFB's, zowel als bolle neus en als vlottende cabine, nooit in de normale dienst met M1 trekduwstellen gereden. Technisch zal het waarschijnlijk ook niet mogelijk zijn geweest.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

bollen neus

Hoi Davy, even off topic, heb je een ander email adres? Heb reeds heel wat foto's doorgemaild kwamen allemaal terug,?[?]
Ook via dit forum komen de mails terug bij mij, niet leverbaar.
Kan je me anders eens mailen via forum?[?] Dank bij voorbaat.[:D]

Terug on topic, bedankt voor de info, volg dit ook op de voet.[:)]

Groeten, Eric alias bollen[:o)]neus.

Brossel

citaat:
Geplaatst door Brossel

Pas vanaf 1990 werden in de reguliere dienst M2 trekduwstellen ingezet met AFB's.


Kleine correctie: vanaf 1992 pas!
Bron: Boek Retro 1992-1962

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!