Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Schroefje aan lok "draait zot"

Gestart door cyberbeast, 18 september 2008, 16:40:15 PM

cyberbeast

Ik heb het probleem dat aan een van mijn loks een schroefje "zot draait", ik krijg het er dus langs geen kanten meer uit. In eerste instantie lukte het al niet om het los te schroeven, plots wel maar dan kon ik blijven draaien.
Hoe kan ik dat daar uit krijgen? Ik had graag wat onderhoud aan mijn lok gedaan.
 

Gerolf

Als het los zit zou je het eruit moeten kunnen trekken.

Het schroefje (en/of het schroefgat) ga je toch moeten herstellen, dus:
Heb je geen houvast rond het schroefje, tracht dan op de kop ervan iets te kleven, bvb een draadje met een drupje secondenlijm aan diens kop.
Het andere alternatief is het schroefje uitboren, maar dan is er kans dat eventuele kunststof smelt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Als die schroef dolgedraaid is, dan moet je twee delen die er mee aan elkaar zitten toch uit elkaar kunnen trekken?

Gerolf

Een andere mogelijkheid is dat er een moertje aan de andere kant zit, dat geen grip meer heeft op het materiaal. Dan heb je w?l een probleem...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Als je de schoef bij het vastdraaien doordraait, is de draad overgetrokken en kapot, Maar in jouw geval is de schoef zot gaan draaien bij het losschroeven, wat heel eigenaardig is. Ik vermoed, zoals Gerolf aangaf, dat de tegenmoer niet meer in zijn fitting klemt en met de schroef meedraait. JE HEBT DUS EEN PROBLEEM!

In dat geval zou ik de schroefkop met een fijne kniptang eraf knippen (ten minste als je erbij kan). Dan kan je het model al wel uit elkaar nemen, en bekijken hoe je de schroef gaat vervangen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hobbyist

Ik doe het anders. Neem een schaar en doe alsof je de kop er af wil knippen. Omdat de schroef dan een weinig omhoog komt, zal er spanning op de andere kant staan. Als daar een moertje op zit zal dit minder snel gaan meedraaien. Als er alleen maar een schroefje is kan je op deze manier proberen te draaien. De schaar zal dan zogenaamd de moer zijn, zodra de schroefdraad tussen de schaar komt zal deze trachten omhoog te komen.

cyberbeast

De lok maakt deel uit van de set 37512 van Marklin.
Het zijn twee min of meer dezelfde loks.
De lok die wel nog open kan, kan ik zien dat de schroef aan de andere kant vast zit in een soort buisje met schroefdraad binnen in. Dus zou de tegenmoer, in dit geval dat buisje, nog gewoon vast moeten zitten. De schroef kan ik er in elk geval niet los uit trekken. Moest dat wel kunnen, was het nog geen ramp.

Nu links of rechts aan het schroefje draaien maakt niks meer uit.
 

Gerolf

Ik heb toch de indruk dat het buisje los in het chassis zit.
Ik denk dat je de kop van je schroefje zal moeten amputeren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

cyberbeast

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb toch de indruk dat het buisje los in het chassis zit.
Ik denk dat je de kop van je schroefje zal moeten amputeren.



Mja, ik denk het ook. Ik ga deze avond nog wat verder werken en zien.

edit: de kap is er af. Dat buisje waarover ik sprak draaide zot in zijn kapje. De schroef zelf is echter niet te bewegen, die zit keihard in dat buisje. Als ik die er uit krijg, kan ik de lok helemaal herstellen: buisje met was super-glue weer op zijn plaats, schroefje niet te hard aanspannen en alles weer in orde.

Edit 2: lokje is weer helemaal in orde. Iemand bij Marklin was wat te kwistig geweest met de lijm. Overigens mocht ik best wel wat kracht zetten op dat schroefje.