Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Project Vianden

Gestart door n/a, 10 september 2008, 13:26:16 PM

n/a

Beste medespoorder,
Uiteindelijk is m'n ontwerp klaar, dit mede dankzij Michiel van het project SaraaN.
Graag had ik jullie reacties en commentaren gezien en gelezen over de technische en concrete zaken.
Een aantal details; het gebruikte materiaal gaat Piccolo zijn en wat mij het meest interesseerd is heel veel treinverloop, veel sporen en drukte op de baan. Het middelste gedeelte is de bergbaan met het station van Vianden. Rechtsonder is het dubbele zijspoor met daaronder een spiraal, links het depot met daaronder nog een spiraal en bovenaan het grote station. Onderaan liggen 2 schaduwstations van telkens 8 sporen. Het wordt een mix van thema's want ik hou persoonlijk van de Eurostar, TEE en Thalys enz. maar ook van diesels en grote goederentreinen, maar ook van de stomers. Het rode spoor wat net voor maar wat lager onder het grote station ligt is een onafhankelijk ovaal wat dienst doet als programmeerspoor.
IMGhttp://i255.photobucket.com/albums/hh158/dikkevriend/Project_Vianden.jpg/IMG
Graag jullie ongezouten mening aub!? ;-)
Groetjes,
Marc

GTT_tommy_GTT

practig ontwerp!!
voor mij part pikko bello, niks op aan te merken.
hoop dat het realizeerbaar is, het gaat je volgens mij wel veel
geduld, moed, zweet en tranen kosten (spreekwoordelijk dan)
(en ook veel ?'tjes [:D])
succes alvast, als je deze baan gaat leggen, maak alvast een draadje
waarin we je kunnen volgen..
ik zal dat zeker volgen!!

groetjessss
TommY

conducteur

chique dinges!
ziet er tof uit.
had ik maar zoveel plaats[^]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

modelbaanHO

E?n klein opmerkingetje: (in de veronderstelling dat je Belgisch rijdt en dus links) vanuit de goederenbundel kan je naar rechts niet op het juiste spoor komen.

Voor de rest een baan met heel wat rijmogelijkheden !

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

Goed gezien! Je opmerking in verband met de rijrichting vanuit de goederenbundel is correct! Het ontbreken van de oversteek dateert nog van vorige versies. De oversteek zal dus onmiddellijk toegevoegd worden. Bedankt voor de opmerking.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tom

Indrukwekkend, lekker druk. [:p]
Wel zou ik de plaatsing van je uithaalsporen in het grote station nog eens bekijken zodat je het gewoon doorgaandverkeer niet mmoet storen, en waar kan verlengen.
Voor de rest prachtig.
Tom

Michiel

Tom, er is inderdaad geen echt uittrekspoor vanuit het hoofdstation, maar ik zit hiervoor echt wel krap. Ik kan hooguit opstelsporen plaatsen voor een loc-wissel of loc-omloop, zoals nu het geval. Ik ga wel die loksporen nog eens onder de loep nemen om te bekijken of het niet effectiever kan, maar een echt uittrekspoor zit er niet in, vrees ik. En het is soms prettig om ook met beperkingen om te moeten gaan tijdens de exploitatie. In elk geval bedankt voor je opmerking.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Hier is nog een impressie van hoe het er zou kunnen uitzien...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

Ieder zijn keuze van de modelbaan, maar voor mij geen spaghetti, want tot nu toe heb ik dat nog nergens op schaal 1/1 gevonden, tenzij in Zwitserland, maar met dit ontwerp veel speel mogelijkheden.
Dat station en depot vind ik geslaagd .... de rest...hmmmm

Michiel

Loebaske, jouw interpretatie van het ontwerp is correct. Wat je zegt is precies wat we wilden bereiken, een baan met veel rijmogelijkheden. Dat je het station en depot geslaagd vind, is een compliment. De term "spagettibaan" vind ik persoonlijk een beetje overdreven; de thema's zijn duidelijk gescheiden over de verschillende delen van de baan. En zoals je ook al aangaf, gelijkende voorbeelden zijn in het echt ook te vinden, zoals in Zwitserland. Maar in elk geval bedankt voor je reaktie. [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nederbelg

Prachtig onderwerp.

veel mogelijkheden, spaghetti baan is het zeker niet, je ziet toch niet de hele baan alleen het thema voor je. Knap bedacht nu nog uitwerken.

dave

Peter

Zeer goed en degelijk ontwerp. Zeer veel rij mogelijkheden. Niet direkt mijn "cup of tea" , ik hou het liever rustiger, maar smaken verschillen nu eenmaal en dat moeten we respekteren.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Ik wil hierbij toch even iedereen hartelijk bedanken voor de reacties. Alle opmerkeringen werden gewaardeerd en hebben bijgedragen tot een paar nuttige verbeteringen van het ontwerp.

Nogmaals dank aan allen!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)