Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

sporen vastmaken

Gestart door adwo, 09 september 2008, 18:05:04 PM

adwo

hallo spoorvrienden,

ik ben bezig met het vastspijkeren van mijn rails en vroeg mij af : leggen jullie hem zo aan dat hij op z'n stevigst is of gebruiken jullie zo min mogelijk spijkers??

tot horenzzz

adwin;)

ruben13

als je er later belast strooien liggen je sporen automatisch vast
dus zet waar nodig is vb.: aan een wissel

modelbaanHO

Omdat spijkers (hoe klein ook) niet echt bijdragen tot een natuurgetrouw beeld van het spoor gebruik ik v??r het ballasten zoveel spijkers als nodig om het spoor op zijn plaats te houden. D.w.z. op rechte stukken om de 15 ? 20 cm, in de bochten om de 10 cm.

Wanneer het ballastbed is aangelegd en de lijm goed is uitgehard verwijder ik de spijkers. Op mjn modelbaan ben ik nog niet zover, maar het is de bedoeling dat de gaatjes dan ook worden toegestopt.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Tom

Gewoon van die gele dubbelzijdige kleefband gebruiken, dat heeft een gepaste breedte, is eenvoudig in gebruik en correcties zijn nog altijd mogelijk.
Tom

Michiel

Ik speld mijn rails in positie, en kijk zorgvuldig de ligging na. Eenmaal goedgekeurd, lijm ik de rails met snelle cyano op de isolatielaag. De spelden gaan er dan ook onmiddellijk weer uit. Het ballasten komt later. Daar ben ik nog niet aan toe. Een overzicht van vallen en opstaan kan je op mijn website lezen onder de rubriek "rails leggen". Duh!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik speld mijn rails in positie, en kijk zorgvuldig de ligging na. Eenmaal goedgekeurd, lijm ik de rails met snelle cyano op de isolatielaag. De spelden gaan er dan ook onmiddellijk weer uit. Het ballasten komt later. Daar ben ik nog niet aan toe. Een overzicht van vallen en opstaan kan je op mijn website lezen onder de rubriek "rails leggen". Duh!



Ja ik zeg niet de enige,maar wel een van de beste manieren.
Mijn gehele station ligt zo (muurvast en zonder contact geluid)
spijkers zijn zeker af te raden( Herrie en lelijk)
wim

br212

Vastleggen moet je eigenlijk niet doen met spijkertjes of schroeven, maar alleen met de ballast lijm.

Hier staat een goede uileg over de contactgeluiden die je wilt voorkomen: http://www.nproject.nl/modelspoor/geluidsisolatie-en-demping-voor-de-rails.html

En als je dan geen houtlijm maar voorstrijk of boekbinderslijm gebruikt plakt alles mooi vast zonder spijkeren en zo min mogelijk contactgeluid: http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/ballast-leggen-met-houtlijm.html

Maar goed, dat kan alleen als je de rails nog moet ballasten, als de rails al ballast heeft (fl profi bijvoorbeeld) is dit natuurlijk niet van toepassing.

adwo

bedankt allemaal voor jullie snelle reacties en thnx voor de tips, k ga ze zeker gebruiken....

greetzzz adwin[;)]

janjozef

natuurlijk willen geen enkel geluid tijdens het rijden, en dan steken we er een geluidsmodulle in waardoor we niet eens onze 500w boxen nog horen [:D]. Voor mij mag het rijden van de trein gehoord worden, enkele de M-rails van M..lin zijn vreselijk,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem