tips voor ingebruikname NMBS 5504 + CFL 1801

Gestart door railtravelmanager, 09 september 2008, 11:16:28 AM

railtravelmanager

hallo, wie heeft er voor mij goede tips ?
op Ebay een nagelnieuwe NMBS 5504 en CFL 1801 gekocht, gisteren arriveerde de 5504 als eerste bij mij thuis, deze loc gemaakt door M?rklin in voorjaar 1994, bij openen transfo naar rechts begon de loc vooruit te kruipen met knarsend geluid, heb hem geolied 1 druppeltje op de tandraderen en 1 druppeltje aan beide zijden motor (niet in het gaatje want dit mag niet blijkbaar) nadien reed hij beter maar de aanzetsnelheid transfo tussen schaal 50 en 100km/u (Marklin transfo)is zwak komt pas op gang na transfo 1 derde open, hoe zou ik dit kunnen verbeteren, de loc is in perfecte staat heeft weinig gereden, sleepschoen en antislipbanden in perfecte nieuwe staat.

dank voor jullie tips voor de ingebruikname van mijn 2 nieuwe zesassers :)
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

mardelat

Is normaal voor de 55-reeks, heb er vier en 3 daarvan is idem aan de uwe. Goed onderhoud en wielen kuisen doet wonderen. Niet vergeten dat de snelheid die je zou willen behalen waarschijnlijk 350 km/uur is; heb ondervonden dat veel 55-gers eigenlijk op schaalsnelheid rijden. Marcel

railtravelmanager

citaat:
Geplaatst door mardelat

Is normaal voor de 55-reeks, heb er vier en 3 daarvan is idem aan de uwe. Goed onderhoud en wielen kuisen doet wonderen. Niet vergeten dat de snelheid die je zou willen behalen waarschijnlijk 350 km/uur is; heb ondervonden dat veel 55-gers eigenlijk op schaalsnelheid rijden. Marcel

[:)]dag Marcel, je hebt gelijk eigenlijk rijdt een 55 of 18 gezapig met een goederentrein of los, de vorige eigenaar meld mij dat ik het anker zou moeten smeren maar ik weet niet goed wat hij daar mee bedoeld [:I] de loc is nieuw maar bijna niet gereden en zat in orignele doos met verpakking enz... bouwjaar loc is 1994[:D]
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

prulleman

Ik heb er ook een paar maar in gelijkstroom. Ik had er ook niks dan miserie mee. Precies een ouwe koffiemolen[xx(] Ik heb er een setje van SB-modelbau ingestopt en waauw[:p] Nu heb ik een super machien. Een klokankermotor met vliegwiel, geen geknars meer en starten bij 1,5 ? 2 volt. Z??r soepel rijgedrag. Heb vroeger ook alles geprobeerd, maar het was dweilen met de kraan open. Er is maar ??n afdoende remedie en dat is de aandrijving vervangen door een setje van SB-Modelbau[:p]

55erke

Hoy ,
ja de 5504 , 5541 , 5531 zijn eigenlijk al oude beestjes eh.
en idd delta locs met veel lawaai.
Als je er locsound in plaats moet je al ne stevige boks in plaatsen[:D]
Maar idd motor vervangen is de beste oplossing.
Ik heb er een paar die omgebouwd zijn naar MFX en ook het anker is vervangen door een 5 polig. maar ik denk dat die Motor van SB-modelbau wel een betere oplosing is.

groeten
Johan

Tom

Ik herken het probleem met mijn 5315 van Roco, hij knarst ook ook te veel bij het aanzetten.
Zou dit kunnen zijn van de lange tijd dat hij in de doos zit, en zou ik dit kunnen verhelpen met een beetje smeren?
Tom

nmbs

Heren (en dames [:D]),

een echte trein maakt lawaai!![^]
Anders is het een tram of zo iets [:D][}:)]

Smeren van de overbrengingen kan idd helpen om minder lawaai te hebben

Groetjes Stephane