Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Invoerders

Gestart door rgp, 08 september 2008, 19:30:32 PM

rgp

Dag,

Ben terug van de beurs in Telford (Engeland) waar een heel week-end de GUILDEX plaatsvond. 5.000 m? schaal 0. Modellen, onderdelen, materiaal, enz. voor 90% op de Engelse markt maar ook "continentale" merken zijn er aanwezig zoals Heljan en Lenz.  Gezien Lenz zelf aanwezig was, de gelegenheid om mijn ongenoegen te uiten aangaande de leverbaarheid van zijn producten.
Ik heb bij TWEE winkeliers, waaronder JOCADIS, goederenwagens in schaal 0 van Lenz besteld.  De goederenwagens zijn leverbaar en ze zijn door de winkeliers besteld bij DE PREST.  Die laatste echter is echter niet van de rapste.  Dhr Lenz verzekerde mij dat er geen quota's of stockbreuk is, maar dat blijkbaar DE PREST zijn bestellingen niet doorgeeft.  Dhr Lenz suggereerde om naar Hunerbein te gaan !!  Of hoe Belgische winkeliers door invoerders (DE PREST is niet de enigste) worden gebroodrooft.

Roland

Peter

Tja, waarom hebben we in een "verenigd Europa" nog invoerders nodig voor produkten uit de EEG. De afstand zal het wel niet zijn zeker.
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

Misschien hebben we geen "invoerders" nodig, maar ik geloof wel dat iedere fabrikant in het buitenland verkopers nodig heeft die bekend zijn met de taal en de gewoonten van het land. Mijn werkgever verkoopt in Nederland, en daar hebben we een Nederlander als verkoper en in Frankrijk hebben we 2 Fransen als verkopers. Het werkt echt niet wanneer we daar Belgen naar toe sturen.

De verkopers moeten wel doen waarvoor ze een overeenkomst hebben met de fabrikant: namelijk de bestellingen van de klanten correct doorgeven. In het geval van de modelbouwers: de bestellingen en vragen van winkeliers, die zij op hun beurt hebben gekregen van hun klanten (wij dus). Wanneer dat niet gebeurt zijn zowel de winkelier als wij de dupe. In veel gevallen krijgt de winkelier onverdiend een slechte naam.

Blijkbaar doet de firma DE PREST dus niet wat zij moet doen !

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

DWL

"De Prest", een man en een naam om beter snel te vergeten, is blijkbaar nog geen haar veranderd met ouder worden, was ruim 25 jaar geleden ook al zo, veel beloven en luchtkastelen bouwen, maar nooit boter bij de vis (was toen invoerder van o.a Roco).
Had altijd problemen met aankopen en leveren en verplichtte zelfs zijn klanten (winkeliers) om elke bestelling of aankoop bij hem contant te betalen, anders geen levering ( zat in grote financi?le problemen toen, maar dat verzweeg hij in alle talen !)
Heeft blijkbaar toch zijn hoofd boven water kunnen houden, maar hoe?
Verwacht er alleszinds niet te veel of niets extra's van, zal niet in orde komen, daar ben ik zeker van ...

Lucien
Lucien

janjozef

Ik weet er niets van maar dit laatste zou ik toch niet direkt durven schrijven

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Ook in nederland is het niet alles met importeurs bekende merken zoals brawa en gutzold zijn nauwelijks vertegenwoordigd.
Ook de deskundigheid ,en interesse van de winkelier laat nogal eens iets te wensen over.
Maar er zijn enkele zeer goede uitschieters naar boven.
Dat zijn dan allemaal echte modelbouw winkels die geen poppen en beren verkopen.
Niet altijd is de inportteur de schuldige,ook de slechtere winkels willen (vor de kortingen) nogal eens wat opsparen.
En lenz wagens  B.V moet je ook in nederland alleen bestellen bij de vakhandel,dan komen ze wel.
Het poppen en beren geschaft vind dat meestal te veel werk.
Het spijt me voor de nederlanders en belgen maar ik koop nog alleen bij die paar nederlanse vaklui en duitse winkels.
wim

erik50

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ook in nederland is het niet alles met importeurs bekende merken zoals brawa en gutzold zijn nauwelijks vertegenwoordigd.
Ook de deskundigheid ,en interesse van de winkelier laat nogal eens iets te wensen over.Maar er zijn enkele zeer goede uitschieters naar boven.
Dat zijn dan allemaal echte modelbouw winkels die geen poppen en beren verkopen.
Niet altijd is de inportteur de schuldige,ook de slechtere winkels willen (vor de kortingen) nogal eens wat opsparen.
En lenz wagens  B.V moet je ook in nederland alleen bestellen bij de vakhandel,dan komen ze wel.
Het poppen en beren geschaft vind dat meestal te veel werk.
Het spijt me voor de nederlanders en belgen maar ik koop nog alleen bij die paar nederlanse vaklui en duitse winkels.
wim

Ik woon in het Antwerpse en zou niet 1 winkelier in de wijde omtrek kunnen opnoemen die kennis,of de interesse aan de dag legt die je van een modeltreinwinkelier zou mogen verwachten.
Spijtig maar dat is mijn ervaring.
erik
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door erik50
Ik woon in het Antwerpse en zou niet 1 winkelier in de wijde omtrek kunnen opnoemen die kennis,of de interesse aan de dag legt die je van een modeltreinwinkelier zou mogen verwachten.
Spijtig maar dat is mijn ervaring.
erik

Dat zou ik niet zo scherp durven stellen. Van de 3 modelbouwwinkels die ik in de wijde omgeving van Antwerpen ken zijn er 2 die aan jouw beschrijving beantwoorden. De 3de heeft volgens mij wel de kennis en zeker de interesse voor onze hobby.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Tom

Hier in Begi? hebben we een paar goede winkels waar je op kunt rekenen, maar het aanbod van kleiner meestal Buitenlandse merken is soms beperkt.
Met het bestellen van sommige artikels heb ik meestal geen problemen.
Mijn handelaar waar ik de meeste van mijn aankopen doe heeft enkel jaren geleden toen in nog niet veel ervaring had me ??n keer bij men kl***n gehad, en dat vind ik jammer.
Tom

Rochevalien

Erik,ooit als eens iets gekocht bij Saturn of Media Markt? vooral g??n lastige vragen stellen, snel je spullen nemen,betalen en wegwezen.Dat zijn nu wel geen 'normale'winkels meer maar toch.

Gerrit

Peter

We moeten nu niet allemaal gaan denken dat het in Belgie en Nederland niet denderend is, maar ook in Duitsland is het kommer en kwel.
Ja ik weet ook wel dat in Aachen een uitstekende winkel is, en ook in een paar andere steden, maar bv. in Freiburg (Zwarte woud) en zelfs in M?nchen is het nu ook niet alles, om maar te zwijgen van kleinere steden, zoals in het zuiden bv. Kempten, Lindau, Offenburg en ga zo maar door. Je vind er wel modelspoor, maar NIET de kleine merken en de verkopers kunnen enkel dozen verkopen. Uitleg...heel weinig.
Maar het is zoals Gerrit zegt.Het is hetzelfde type verkoper/winkelier die net zo goed aan de kassa in een supermarkt zou kunnen zitten. Spijtig, maar ik zie dat niet meer veranderen.
Goed dat we hier nog een paar winkels hebben waar je wel informatie krijgt.
Met vriendelijke groeten
Peter

eric

@ modelbaanho, Luc enz

Als we in de zone Antwerpen kijken zijn er vier.
Inderdaad op gebied van kennis vallen er twee af maar we gaan geen namen noemen, de kenners en of gedupeerden weten wel wie.
Van de twee met kennis is er eentje onlangs verhuisd en de ander gaat verhuizen (maar ze blijven wel in het Antwerpse)[;)]