Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

vraagje

Gestart door adwo, 05 september 2008, 19:56:38 PM

adwo

ik had even een klein vraagje...

hoe houden jullie de wielen van de loc's schoon en hoe de railsen??

graag andwoord hierop...

greetz Adwin;)

chrisdriessen

Ik gebruik gewoon railgom voor de rails en de wieltjes haal ik er af en toe even uit en poets ze even schoon. tandwieltjes olien en klaar is kees

br212

Ik zou bijna zeggen: gebruik de zoekfunctie, maar die doet het niet zo goed......doet het helemaal niet op dit moment. [xx(]

Hier staat een hele serie aan tips voor het schoonmaken van de rails: http://www.nproject.nl/modelspoor/onderhoud-en-schoonmaken-van-de-rails.html

Rochevalien

Ik gebruik tegenwoordig van die poetsblokjes van NOCH die je gewoon onder een as van een wagon klikt,in kombinatie met een beetje
methanol .Daarnaast heb ik nog een stofzuigerwagon van Lux,wat die allemaal verzameld van stof is onwezenlijk[:0][:I].
Daar bovenop heb ik nog een 'RELCO' aangesloten die ,elke keer als die een slecht kontakt detecteerd,een hoog -frequentie stroompuls geeft op de sporen.Dat is Engels fabrikaat en "ouwen brol" maar dat w?rkt ongelooflijk goed.
Dit alles voor op mijn analoge Ho baan,de NOCH poetsblokjes en de RELCO heb ik ook voor de HOm sporen ?n het mini-baantje....

Gerrit

Ludwig

Ik gebruik een stuk linnen doek en wasbenzine.
Wel niet teveel gebruiken en zorgen dat je niet teveel kunststof aanraakt.
Niet te geloven wat zwarte smurrie er soms afkomt.
Ook de railgum als het wat grondiger moet gebeuren.
Voor de rest laat ik de poetswagen wat mee rijden.
Zo'n Lux wagen heb ik nog niet en zou ik me toch eens moeten aanschaffen.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

doomslu

citaat:
Geplaatst door br212

Ik zou bijna zeggen: gebruik de zoekfunctie, maar die doet het niet zo goed......doet het helemaal niet op dit moment. [xx(]


Nog eens herhalen : zoeken via google op de site van het forum gaat sneller dan met de interne zoekfunctie. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Daar bovenop heb ik nog een 'RELCO' aangesloten....

Let er wel op dat je een Relco nooit mag gebruiken op een digitale baan.

modelbaanHO

Dag Roche,

Heb je wat meer informatie over die 'Relco'. Ik heb via Google gezocht maar (nog) niets gevonden.
Alvast bedankt.

Edit:
ondertussen wel wat info gevonden:
http://www.modelsbuzz.com/forums/general/92848-relco-black-box.html

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Als ik de commentaren op dat forum zo lees, zou ik toch maar voorzichtig zijn met zo'n Relco-apparaatje.
Hoogfrequente stroomstoten zijn niet "lief" voor een motor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Het gaat bij de Relco niet in de eerste plaats om de hoge frequentie, maar om de hoge spanning. De Relco produceert een spanning van een paar duizend volt, die in serie met je regelaar komt te staan. Als alle contacten in orde zijn levert hij geen spanning. Maar zodra er ergens in het stroompad een onderbreking zit, dan komt die hoge spanning op en fikt het vuil op de onderbreekplaats weg, waardoor (meestal) het contact weer wordt hersteld.

De spanning uit de Relco is ongevaarlijk omdat er nauwelijks vermogen achter zit. Je kunt het gewoon met je vingers aanraken. Ook voor een klassieke regeltrafo is er geen gevaar. Maar voor je digitale apparatuur is het funest, zowel voor de decoders als voor de centrale. Dus nogmaals, bij digitaal nooit gebruiken.