Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Kwaliteit "Arnold"

Gestart door Anarchy, 26 augustus 2008, 18:13:22 PM

Anarchy

Ik heb gezien dat er NMBS materieel bestaat van het merk "Arnold". Kan iemand mij iets zeggen over de kwaliteit van dit merk?

Peter

Anold heeft goede modellen en een zeer goede reputatie wat betreft rij-eigenschappen en techniek.
Behalve de allereerste modellen die nogal povertjes waren.
Mijn vader zaliger had vroeger spoor N en had verschillende loks, wagen een ook de rails en wissels.
Andere merken die er zonder probleem bij passen zijn Roco en Fleischmann.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

alleen huist het merk nu ook onder de hornby groep,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Arnold heeft 4 Belgische stoomloks uitgebracht: een ex-S 3/6, twee verschillende types 81 en een type 96. Geen van de modellen zijn recente producties, en voldoen niet echt aan de tegenwoordige eisen van een schaal-N modeltrein. De ex-S 3/6 heeft nog de beste rijeigenschappen. Het type 96 is redelijk, maar de 2 types 81 zijn maar matig. (ik heb ze allemaal in mijn verzameling).

Arnold heeft geen enkele diesel, of elektrische Belgische lok.

De Belgische rijtuigen en wagons zijn wel van een goede kwaliteit, inclusief de CIWL rijtuigen. Een uitzondering is misschien die oude groene bakwagen. Die is echt wel gedateerd.

Op mijn site heb ik een lijst van alle Belgische N-schaal modellen opgesteld. Misschien vind je er je ding?
http://users.edpnet.be/Saraan/SaraanBelmotraN.html
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Anarchy

Het zijn blijkbaar schaal N modellen. Daar heb ik dus over gekeken. Met schaal N ben ik niets. [:)]

Michiel

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Het zijn blijkbaar schaal N modellen. Daar heb ik dus over gekeken. Met schaal N ben ik niets. [:)]


Mmmm.. toch wel, misschien met een N-spoor baan beginnen? [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

volgens mijn bescheiden mening heeft de s3/6 nooit een belgische schildering gehad, en is deze zelfs geen belgisch nummer
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

De S3/6 heeft een hele korte Belgische geschiedenis. Zo uit mijn hoofd...
3 van dit type machines werd na de 1ste wereldoorlog op ons grondgebied teruggevonden. Samen met een aantal S10 locs werden ze ingeschreven bij de Etat Belge en deden vooral zwaar reizigersdiest op de as Brussel-Namen en Luxemburg, soms in dubbeltractie. De 3 S3/6 loks behielden hun oorspronklijk nummer en schilderering (Beiers groen), met oa de 3649 die in model werd gebracht door Arnold. In 1921, amper 3 jaar na in dienstname werden de S3/6 loks aan de kant gezet, en werden te Schaarbeek overgelaten aan de weerselementen...

(de versie die M?rklin ooit uitbracht in de bruine huiskleur van de Etat Belge heeft nooit bestaan)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

zo uit mijn hoofd klopt jouw uitleg. Eigenlijk komt het erop neer dat een deel van de modernste duitse locomotieven, waar telkens maar 1 of 2 stuks van waren aan de kant geschoven zijn om de voorraad wisselstukken die nodig waren beperkt te houden. Buiten dat zijn ook heelder reeksen oude machienes buiten dienst gezet omdat deze gewoonweg versleten waren.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem