Lokwielborstels: baat het of schaad het?

Gestart door Michiel, 25 augustus 2008, 12:11:37 PM

Michiel

Bij Minitrix en Conrad hebben ze reinigings borstels voor locomotiefwielen (Ik weet niet of ze ook in H0 bestaan). De borstels zijn van koper of messing, en zijn in een houder geplaats dat je ergens op de sporen plaatst, om spanning te krijgen. Je zet er je lok op, deze krijgt dus stroom, en de wielen gaan draaien. De metalen borstels schrapen dan de aangekoekte plak van de wielen.

Ik wil hier niet opnieuw de discussie opwerpen of de metalen wielen nu wel of niet micro-krasjes krijgen. Mijn vraag richt zich naar de anti-slip bandjes. Worden die niet totaal kapot geschuurd door de messing of koperen borsteltjes? Wie heeft er ervaring mee?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Ofschoon de aangebrachte "schade" miniem is op de wielen zelf, heeft dit volgens mij toch een snellere slijtage van de antislipringen tot gevolg. Die bestaan namelijk uit een soepele kunststof en dus zachter dan het metaal (messing, een legering enz.) van de wielen.
Ikzelf blijf bij het reinigen van de wielen met een reinigingsvloeistof (bv. SR24,wasbenzine enz.)en een zacht niet pluizend doekje.
Met vriendelijke groeten
Peter