Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Oude Lima baan

Gestart door fnmdevil, 20 augustus 2008, 09:29:33 AM

fnmdevil

Sinds mijn zolder afgewerkt is heb ik mijn oude analoge H0 Lima baan van uit mijn kindertijd terug uitgepakt en voorlopig op de grond een spoor uitgelegd. Na een oppoetsbeurt rijd alles goed behalve de wissels zijn wat weerbarstig.
Nu zou ik het spoor op een tafel willen leggen en de wissels willen vernieuwen en automatiseren. Nu de concrete vraag is welke wissels kan ik op mijn oude sporen hiervoor gebruiken?

Brunel

Gaat het om de oude, beetje doffe metaalkleurige rails?
Als ik me goed herrinner had die oude Lima rails een profielhoogte van 2,7 mm. Gelijk dus aan die van de aloude Fleischmann Modell rails, maar dat heeft een messing kleurtje.

De rails die momenteel te koop is heeft in de regel een wat lager (2,5 of 2,1 mm) en ook fijner profiel. Dat is met een overgangsmaatregel wel aan te sluiten, maar als je dat bij ieder wissel drie keer moet doen, wordt het een gedoe.

Misschien toch nieuwe rails overwegen. Piko heeft mooie en niet al te dure rails met een profielhoogte van 2,5 mm. Kunnen ook je oude Lima treinen prima op rijden. 2,1 m rails (Roco en ook de rails die Lima vlak voor het faillisement maakte) oogt weer wat mooier, maar oude locs hebben vaak te hoge flenzen.

janjozef

Ik zou ook die oude lima rails niet meer gebruiken, maar voor mij peco code 100? daar kunnen al je oude lima's op rijden, en de prijzen zijn zeer schappelijk, 12? per wissel + 8? per wisselaandrijving, 3? per 90cm flexibele rail, daar zou ik echt niet met die oude rail op blijven rijden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stefan Appelmans

Ja, nog iets: Ik had een oude "begindoos" Lima op de vlooienmarkt gevonden.(daarmee ben ik feitelijk herbegonnen...[:I]). Ik vond de rails en de wissels niet fameus en heb dan Peco code 100 gekocht, om verder te gaan.
Wel, de wagons dat in de begindoos waren hadden wielen-en-as in een stuk (dus onmogelijk te regelen), in plastiek. De afstand tussen de wielen is zo dat de wagons op de tegenrails van de Peco wissels klimmen[xx(] en uitsporen...Heb dan die wagons gegeven en begonnen andere te kopen.
Dat zou dus eerst nagezien moeten worden vooraleer wissels te kopen.
stefan.

doomslu

Ik heb ook nog een paar van die begindozen uit de jaren 70. De wagens hebben inderdaad plastieken wielen, maar je kan die wel vervangen door metalen exemplaren.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Roderik



Heeft 1 van jullie startsets deze loc?
Always be modelling!

doomslu

citaat:
Geplaatst door Roderik


Heeft 1 van jullie startsets deze loc?

Neen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

fnmdevil

@Roderik
Ik heb wel deze lok, maar niet in een startset.

ruben13

ik heb deze in de franse versie.

2230

citaat:
Geplaatst door ruben13

ik heb deze in de franse versie.


Ik ook [:)]